آموزش

خودروی بدون ترمز را چگونه متوقف کنیم؟

تصور کنید در حال خروج از بزرگراه یا رمپ هستید و شروع به ترمز گرفتن می‌کنید. متأسفانه اتفاقی رخ نمی‌دهد. البته که ضربان قلب شما به شدت بالا می‌رود اما عصبانی و نگران نشوید! چند نفس عمیق بکشید و از پیشرانه خودرو برای کاهش سرعت آن استفاده کنید. اگر این کار جواب نداد شاید نیازمند استفاده از اصطکاک همچون گاردریل برای کاهش سرعت خودرو باشید. برای متوقف کردن خودرویی که نیروی ترمز خود را از دست داده چند روش وجود دارد که ما آن‌ها را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

  • روش اول

معکوس دادن برای توقف

  1. چراغ‌های خطر را برای هشدار دادن به سایر رانندگان روشن کنید

اگرچه شاید سایر رانندگان ندانند که مشکل شما چیست اما چراغ‌های خطر به آن‌ها خواهد گفت که مشکلی پیش آمده و به همین خاطر موارد ایمنی را در نظر بگیرند. دکمه فلاشر یا خطر خودروی شما روی داشبورد قرار داشته و نماد آن نیز یک مثلث نارنجی یا قرمزرنگ می‌باشد.

  1. پای خود را از روی پدال گاز برداشته و کروز کنترل را خاموش‌کنید

برداشتن پا از روی پدال گاز باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود که دلیل آن نیز جاذبه و اصطکاک با زمین است. همچنین باید کروز کنترل را نیز خاموش‌کنید که این کار با گرفتن کلاچ یا ترمز صورت می‌گیرد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است آن را به‌صورت دستی خاموش‌کنید.

  1. دنده‌های پایین‌تر را انتخاب کنید

اگر در حال راندن خودروی گیربکس دستی هستید کلاچ را گرفته و معکوس دهید. این امر باعث کاهش سرعت خودرو خواهد شد. معکوس دادن را تا زمانی که سرعت خودرو کاهش پیدا می‌کند ادامه دهید. اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک است از دسته‌دنده برای انتخاب دنده دو استفاده کنید. سپس دنده یک را انتخاب کنید (این دنده گاها با نشانه L یا lower هم دیده می‌شود).

اگرچه شما وحشت‌زده خواهید بود اما نیازی به معکوس دادن ناگهانی نیست. اگر در خطر نیستید اجازه دهید خودرو به‌صورت طبیعی سرعت خود را کم کنید. اکثر خودروهای اتوماتیک دارای دنده یک و دو در دسته‌دنده هستند. نکته مهم اینکه اگر شما نمی‌توانید مستقیماً سنگین‌ترین دنده را انتخاب کنید بهتر است کاهش تدریجی دنده‌ها را انجام دهید.

  1. به کناره جاده حرکت کنید

به دنبال راهی برای خروج از جاده باشید. شما می‌خواهید کمترین آسیب ممکن را به خود و دیگران بزنید بنابراین تا حد امکان از گذرگاه اصلی دور بمانید. اگر در بزرگراه هستید کناری‌ترین لاین را انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید از بزرگراه خارج شوید از شانه جاده استفاده کنید.

  1. ترمزها را فشار داده و تلاش کنید خودرو متوقف شود

ترمزها معمولاً به‌صورت موقتی از کار می‌افتند. شما شاید نیروی ترمز را داشته باشید و فشار دادن چندباره روی پدال ترمز شاید برای توقف کامل خودرو کفایت بکند. اگر چندین بار فشار روی پدال ترمز، پدال را تا ته فشار دهید تا ببینید آیا نیرویی باقی مانده است یا خیر.

نکته: در طول زمان هوا می‌تواند وارد لوله‌های ترمز شود. این امر خطرناک بوده و بنابراین باید ترمزها را هر ساله بررسی کنید تا از استاندارد بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

  1. در سرعت‌های پایین ترمزدستی را امتحان کنید

اگر خودروی شما هنوز هم متوقف نشده ترمزدستی را بالا بکشید. ترمزدستی معمولاً اهرمی بزرگ است که در کنار صندلی راننده قرار داشته هرچند در برخی خودروها به شکل ترمز پدالی است. ترمزدستی حتی درصورتی‌که ترمزهای دیگر کار نکنند نیز به احتمال زیاد کار خواهد کرد.

ترمزدستی را به آرامی بکشید و دکمه آزادکن آن را در صورت وجود نگه دارید. اگر ترمزدستی را خیلی سریع بکشید شاید چرخ ها قفل شوند. در صورت وجود ترمز پارک الکتریکی هم چرخ ها شاید قفل شوند.

بهتر است قبل از درگیر کردن ترمزدستی سرعت خودرو را کاهش دهید. اگر چرخ های شما قفل شوند در سرعت‌های بالا خودرو شاید بچرخد.

اگر حس می‌کنید چرخ ها قفل می‌شوند کمی از فشار ترمزدستی را کاهش دهید.

  • روش دوم

کاهش سرعت خودرو به روش‌های دیگر

  1. پنجره‌ها را برای ایجاد مقاومت هوا در خودرو باز کنید

این امر باعث توقف خودرو نمی‌شود اما شاید به کاهش اندک سرعت خودرو کمک کند. همچنین با باز کردن پنجره‌ها می‌توانید از دیگر رانندگان هم کمک بخواهید.

  1. برای کاهش سرعت خودرو به دنبال سربالایی باشید

در صورت امکان به دنبال جاده‌ای سربالا باشید. اگر خودروی شما ترمز نمی‌گیرد حرکت در سربالایی به کاهش سرعت آن کمک زیادی خواهد کرد. به‌عنوان نمونه حتی ورود به یک رمپ خروجی نیز شاید باعث کاهش سرعت شود اما از وجود فاصله ایمن با سایر خودروها اطمینان حاصل کنید.

  1. اگر نمی‌توانید توقف کنید سوئیچ را در موقعیت off قرار دهید

اگر سایر روش‌ها جواب نداد پیشرانه را در حالت off قرار دهید تا سرعت شما کاهش یابد. برای امتحان این روش تا کاهش حداکثری سرعت خودرو منتظر بمانید زیرا خاموش کردن ناگهانی پیشرانه امری خطرناک می‌باشد. این امر همچنین می‌تواند باعث آسیب زدن به خود پیشرانه شود.

البته سوئیچ را در حالت لاک قرار ندهید زیرا چرخ ها هم قفل خواهند کرد. شما باید به خودرو فرمان بدهید.

  1. به عنوان آخرین راه ممکن خودرو را با اصطکاک متوقف کنید

اگر هیچ راه دیگری برای متوقف کردن خودرو وجود ندارد تلاش کنید خودرو را به چیزی بسایید تا متوقف شود. برای مثال خودرو را به آرامی با موانع و گاردیل ها سایش دهید تا متوقف شود.

  1. چشمتان به جاده باشد و همچنان به فرمان دادن ادامه دهید

به آنچه جلوی شماست توجه کنید و برای پیشگیری از روبرو شدن با ترافیک، عابران و موانع خطرناک به خودرو فرمان دهید. شاید به توقف کامل خودرو نزدیک شده باشید اما اگر به اطراف توجه نکنید هنوز هم می‌توانید به خود و دیگران آسیب بزنید.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6910 ديدگاه)

    با اَشهَد گفتن متوقفش کنید !

    موافقم ۸۳
    مخالفم ۱۶
    1. جمشید

      ۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (241 ديدگاه)

      اگر تریلی با بار سنگین تو سرازیری ترمز برید چی؟؟؟😂😂

      موافقم ۶۹
      مخالفم ۴
      1. Amard

        ۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (401 ديدگاه)

        چتر نجات همراه داشته باشید مستقیم برید تو دره

        موافقم ۳۴
        مخالفم ۵
  2. sam

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1137 ديدگاه)

    خودرو های الکتریکی رو چطور متوقف کنیم ??
    مخصوصا اون هایی که لنت ترمز ندارن
    و یا با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار دیسک و کالیپر ترمزشون از هاچبک های ۳۰۰ اسبی کوچیک تره

    موافقم ۴۴
    مخالفم ۳۸
    1. شاعر

      ۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (132 ديدگاه)

      شما نگران این مورد نباشید
      تکنولوژیش تا وقتی نسل ما در قید حیاته به ایران نمیرسه

      موافقم ۷۸
      مخالفم ۵
    2. AMIR / ARMI

      ۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1115 ديدگاه)

      بکوبینش به زباله های در حال تردد در جاده ( مثل ت***ا پیرزنی ها و جلو پنجره های متحرک شش سیلندر )
      مخصوصا اون شش سیلندر ها چون با هر کیلومتر رانندگی باهاشون هزار دلار از قیمتشون میوفته
      کاربرا خودشون ببخشن ولی سوال اینجوری جواب اینجوری هم داره

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۶۹
      1. جواد

        ۵ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (29 ديدگاه)

        اگ BMW جلو پنجره متحرک هست لابد تسلا هم جاروبرقی جاده ایه😁

        موافقم ۴۰
        مخالفم ۸
      2. MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)

        ۶ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1143 ديدگاه)

        کل اعتبار تو یه جلوپنجره بی ام و و کل پولت خود بی ام و نمیشه

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۴
    3. ارش

      ۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1500 ديدگاه)

      🤣🤣🤣

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۲
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6910 ديدگاه)

    هر سه سال یکبار کل سیستم ترمزم را چِک میکنم و روغنش را خالی و با نو عوض میکنم !
    همین کار را با آب‌ رادیاتور هم انجام میدهم و البته هر دو سال یکبار !
    روغن و ضد یخ هم از یک برند تحت لیسانس کانادایی هست که اشتباه نکنم مارک لوبریفون هست که بسیار هم راضی هستم و کیفیتش نسبت با نمونه‌های ایرانی کاملاً مشخصه !

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۱۴
  4. Philipp

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    اگه ترول بودم میگفتم “رانندگان تسلا بخوانند”
    حیف که ترول نیستم

    ولی فکر کنم بشه با قراردادن دنده روی دنده عقب هم به کم شدن سرعت کمک کرد
    هرچند گیربکس بشدت آسیب میبینه ولی خب جون افراد مهم تره
    اگر دستی باشه با نگه داشتن کلاچ بمدت طولانی هم میشه یکارایی کرد

    موافقم ۷
    مخالفم ۲۱
    1. حمیدرضا

      ۷ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جا نمیره داداش

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. Aboalfazl demon

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (401 ديدگاه)

    شیشه های راننده و شاگرد رو باز کنید
    اما شیشه های عقب رو بزارید بالا بمونه
    اینطوری مقاومت هوا بیشتری ایجاد میشه

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۴
  6. Khosrow

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2107 ديدگاه)

    کلا بی خیالی طی کنید و موسیقی ارام گوش جان کنید 😑 ..

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۲
  7. GMA

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1454 ديدگاه)

    اگر در پراید چنین مشکلی پیش اومد اصلا به این موارد توجه نکنین، کاملا با آرامش جان به جان آفرین تسلیم کنید چون کاری ازتون ساخته نیست😂

    موافقم ۵۴
    مخالفم ۳
  8. Farzad

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2496 ديدگاه)

    اگر دیدید دارید به چیزی برخورد میکنید و کاری هم از دستتون بر نمیاد ، با نهایت خونسردی درب رو باز کنید و خودتون رو پرت کنید بیرون ( ماشین ایرانی ایمنی و ایربگ نداره کتلت میشید ) ، فقط مراقب سر و صورت باشید که با آسفالت برخورد نکنه .

    موافقم ۵۰
    مخالفم ۳
    1. AMIR / ARMI

      ۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1115 ديدگاه)

      جدیدا هم گفتن مهندسین نخبه کشور که ظاهراً زاویه تصادف خوب نبوده ایربگ ها باز نشدن
      آدم چه چیز ها که نمیشنوه 😂

      موافقم ۴۷
      مخالفم ۲
      1. Farzad

        ۵ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (2496 ديدگاه)

        بله معاون کیفیت ایرانخودرو گفته بود ، خودش باید به جای آدمک تست تصادف بشینه توی خودرو و با همون زاویه ای که دوس داره بکوبنش به دیوار تا ببینن عمل میکنه یا نه ‌.

        موافقم ۶۲
        مخالفم ۱
        1. M.Kkarimi

          ۵ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (773 ديدگاه)

          سنگین بود 😂

          موافقم ۲۳
          مخالفم ۰
    2. MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)

      ۶ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1143 ديدگاه)

      بله تو پراید بهترین کار از مرگ جلو گیری میکنه
      به نظر فان میاد ولی واقعیته

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۰
  9. AMIR / ARMI

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    توصیه میکنم دوستان جهت طنز این رو ببینن
    وقتی ۱۵ هزار دلار خودروی لوکس دسته دوم میگیری
    در اولین بارش باران این اتفاق برات میوفته
    instagram.com/supercarblondie/reel/CZHqwNtlWea/?utm_medium=copy_link

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۷
    1. AMIR / ARMI

      ۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1115 ديدگاه)

      یه چیز جالب متوجه شدم اضافه کنم به این ویدئو
      این ماشین ائودی هستش نسخه طولانی تر این فیلم من دیدم دوربین برمیگرده و لوگوی ائودی روی فرمون نشون میده
      اتفاقی که افتاده سوپر کار بلوندی اون تیکه آخر که دوربین برمیگرده رو حذف کرده و به اشتراک گذاشته
      ( بعد میگن چرا به امثال مت واتسون و این خانوم امثالش اعتماد نداری )
      اینم لینک فیلم اصلی
      instagram.com/reel/CZID4BLsWfl/?utm_medium=copy_link

      موافقم ۸
      مخالفم ۸
  10. سامورایی | 武士 | قاتل تسلا

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (720 ديدگاه)

    این برای تسلا خوبه

    میدم دایرکت ایلان ماسک

    موافقم ۹
    مخالفم ۸
  11. B.A.E Systems

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1071 ديدگاه)

    در مهندسی ایرانی هیچ وقت این اتفاق نمی افته 😎😎😎😎

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۱
  12. ابوصالح زمانی

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یک راه دیگر این هست که خودرو وقتی در دنده قرار داره مخصوصا سه به پایین خاموش کنیم و کلاچ نگیریم یک مقدار آسیب میزنه ولی خودرو متوقف میشه!

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  13. کوبیده

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (614 ديدگاه)

    واقعا شرایط خطرناکی هست و با این کیفیتی که خودرو های داخلی دارند بنظرم حتی الامکان جاده و مسافرت نروید

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۰
  14. ALIREZA

    ۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (226 ديدگاه)

    بهترین راه کوبیدن به دیوار یا پرت شدن تو صخره هست البته قبلش باید کمربندو ببندیم

    تا اکتشافات بعدی بدرود😂😂😂😂😂😂

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  15. علی جردن دبی

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (24 ديدگاه)

    امروز موقع رانندگی یاد حرف افسری افتادم گه گفته بود موقع رانندگی احتمال داره چرخ خودرو باز بشه گفتم تو دلم بهش می گفتم عجب حرف حقی گفته

    موافقم ۹
    مخالفم ۰
  16. مهدی شیراز

    ۶ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروهای ایرانی نیازی به از کار افتادن ترمز ندارد چون به طور معمول خودشان کارشان را انجام میدهند
    حالا ترمز از کار بیفته یا نه فرقی نمیکنه

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  17. لبروکس

    ۷ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نظر مهندسین و مشاورین گرام در مورد قرار دادن در وضعیت دنده عقب چیه خخ🤔

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا