آموزشتلویزیون پدال

توربو شارژر چیست و چه تأثیری روی عملکرد موتور دارد؟

توربوشارژر یک سیستم مکانیکی است که هوای فشرده شده بیشتری را برای سیلندرهای موتور اتومبیل تأمین می‌کند و در نتیجه باعث افزایش قدرت و عملکرد موتور می‌شود.

هرچه دور موتور بالاتر می‌رود، سوپاپ‌ها زمان کمتری باز می‌مانند و بنابراین محفظه سیلندر نمی‌تواند به‌خوبی از مخلوط سوخت و هوا پر شود. توربوشارژر با استفاده از یک توربین فلزی، هوای بیشتری را فشرده و به موتور تزریق می‌کند. در واقع، توربوشارژر به‌عنوان یک کمک برای موتور عمل می‌کند تا در دورهای بالاتر با حفظ عملکرد و راندمان و افزایش نسبت هوا به سوخت، مصرف سوخت نیز کاهش یافته و قدرت و سرعت بیشتری نیز به دست آید. این سیستم ابتدا بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای و وسایل نقلیهٔ سنگین مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه حتی روی موتورهای کم حجم و شهری به‌وفور دیده می‌شود. استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر باعث می‌شود تا بتوان از موتورهای کوچک‌تر و کم حجم تر استفاده کرد که خود باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

در همین ارتباط بخوانید: برنده تقابل سوپرشارژرها و توربوشارژرها

اجزای سیستم توربو شارژر:

  1. توربین: این بخش شامل یک پره‌ی فلزی است که به‌وسیلهٔ گازهای خروجی از موتور دور می‌گیرد. توربین باعث چرخش یک شفت می‌شود که در پایان به کمک آن، فن کمپرسور به حرکت درمی‌آید.
  2. کمپرسور: این بخش شامل یک پره‌ی دیگر است که هوایی که از محیط خارجی جذب می‌شود را فشرده کرده و با افزایش فشار به سمت موتور تزریق می‌کند.
  3. سیستم خنک‌کننده: در بعضی از توربوشارژرها، یک سیستم خنک‌کننده داخلی نیز وجود دارد که باعث خنک‌کردن هوای فشرده و افزایش چگالی آن می‌شود.

مکانیسم کارکرد توربوشارژر به این صورت است که هوایی که از محیط خارجی جذب می‌شود توسط کمپرسور فشرده شده و سپس به سمت موتور تزریق می‌شود. در همین حین، توربین باعث چرخش پره‌های کمپرسور می‌شود و هوایی که وارد موتور شده، احتراق بهتری داشته و قدرت و عملکرد بیشتری را به دست می‌آورد.

در حال حاضر، بیشتر خودروهای جدید به‌صورت استاندارد و کارخانه‌ای به توربوشارژر مجهز شده‌اند، اما انواع توربوشارژر مختلفی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  1. توربوشارژر مستقیم: در این نوع توربوشارژر، هوای فشرده شده توسط کمپرسور مستقیماً به سیستم تزریق سوخت وارد می‌شود.
  2. توربوشارژر متغیر: در این نوع توربوشارژر، میزان فشار هوا بسته به سرعت ماشین و وضعیت موتور تغییر می‌کند. این نوع توربوشارژر معمولاً در خودروهای اسپرت یا خودروهایی که به دنبال بهره‌وری سوخت هستند استفاده می‌شود.
  3. توربوشارژر توئین: در این نوع توربوشارژر، دو توربین بر روی یک محور قرار گرفته‌اند. این نوع توربوشارژر معمولاً در خودروهایی استفاده می‌شود که قدرت و سرعت بیشتری نیاز دارند.
  4. توربوشارژر الکتریکی: این نوع توربوشارژر با استفاده از باتری‌های الکتریکی ولتاژ بالا به‌جای کمپرسور مکانیکی عمل می‌کند. این نوع توربوشارژر در آینده به دلیل افزایش رویش خودروهای الکتریکی بسیار موردتوجه قرار خواهد گرفت.

انواع توربوشارژر

به‌علاوه، توربوشارژرهای مختلفی با ظرفیت‌ها و قدرت‌های مختلف وجود دارند که بر اساس ویژگی‌های فنی موتور و نیازهای خودرو انتخاب می‌شوند.

در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های معتبر تولیدکننده توربوشارژر برای خودروهای مختلف وجود دارند. این شرکت‌ها شامل Garrett، BorgWarner، Holset، Mitsubishi، IHI و Honeywell هستند.

گاررت یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان توربوشارژر برای خودروهای سبک‌وسنگین است. بورگوارنر نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان توربوشارژر برای خودروهای سنگین و سبک است. هولست نیز بیشتر به تولید توربوشارژر برای خودروهای سنگین می‌پردازد.

میتسوبیشی، IHI و Honeywell نیز در تولید توربوشارژر اقتصادی برای خودروهای سبک و سنگین فعالیت دارند و با توجه به محصولات باکیفیت و عملکرد قابل‌اعتماد، محبوبیت زیادی در بین مشتریان خود دارند.

 

نصب توربوشارژر روی موتور تنفس طبیعی

بهتر است نصب توربوشارژر بر روی یک موتور استاندارد و اتمسفریک، به دلیل ماهیت پیچیده و حساس این فرایند، توسط تعمیرکاران مجرب و کارشناسان متخصص انجام شود. بااین‌حال، مراحل عمومی برای نصب توربوشارژر به شرح زیر است:

  1. انتخاب توربوشارژر: برای نصب توربوشارژر، باید یک توربوشارژر مناسب برای موتور انتخاب شود. اندازه، شکل و ویژگی‌های فنی توربوشارژر باید با موتور سازگار باشند.
  2. اتصال توربوشارژر به موتور: توربوشارژر باید به سیستم تزریق سوخت و سیستم تهویه موتور متصل شود. برای این کار، باید اتصالات لازم را به‌دقت انجام داده و از درستی نصب آن‌ها اطمینان حاصل کرد.
  3. نصب سیستم خنک‌کننده: برای جلوگیری از آسیب به توربین به دلیل دمای بالای هوا، باید یک سیستم خنک‌کننده نصب شود. این سیستم شامل یک رادیاتور، لوله‌های خنک‌کننده و پمپ آب است.
  4. تنظیم کمپرسور: پس از نصب توربوشارژر، باید کمپرسور به طور صحیح تنظیم شود تا هوا به فشار مناسبی فشرده شود.
  5. تنظیم سیستم الکترونیکی: با نصب توربوشارژر، باید سیستم الکترونیکی موتور نیز تنظیم شود تا با توجه به تغییراتی که در سیستم تزریق سوخت و سیستم تهویه ایجاد شده است، موتور به‌درستی کار کند.
نصب توربوشارژر

در همین ارتباط بخوانید: بهترین ترفندهای افزایش توان خودرو

مزایا و معایب سیستم توربوشارژر

مزایا:

  1. افزایش توان موتور: سیستم توربوشارژر با افزایش حجم هوای ورودی به موتور، توان آن را افزایش می‌دهد.
  2. بهبود عملکرد خودرو: با افزایش توان موتور، عملکرد خودرو نیز بهبود می‌یابد و شتاب آن افزایش می‌یابد.
  3. بهره‌وری سوخت: با افزایش حجم هوای ورودی، میزان سوخت مصرفی کاهش می‌یابد و بهره‌وری سوخت بهتر می‌شود.
  4. کاهش آلودگی هوا: با افزایش بهره‌وری سوخت و کاهش میزان مصرف سوخت، آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

معایب:

  1. قیمت بالا: سیستم توربوشارژر، در مقایسه با موتورهای ساده پیچیدگی و درنتیجه هزینه بالاتری دارد.
  2. حساسیت به گردوغبار: توربوشارژر برای عملکرد بهینه خود، به هوای تمیز و بدون ذرات گردوغبار نیاز دارد و در صورت ورود ذرات آلوده به محیط، ممکن است آسیب جدی ببیند.
  3. نیاز به نگهداری دقیق: سیستم توربوشارژر به نگهداری دقیق و مرتب نیاز دارد و در صورت عدم تعویض روغن به‌موقع یا نظافت مناسب، ممکن است مشکلاتی رخ دهد.
  4. تأخیر در پاسخگویی: برای رسیدن به حجم هوای فشرده، سیستم توربوشارژر نیاز به زمانی دارد که باعث تأخیر در پاسخگویی موتور می‌شود، اما در سیستم‌های مدرن با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، این مشکل بسیار کاهش یافته است.
  5. محدودیت در قدرت نهایی: سیستم توربوشارژر ممکن است محدودیتی در قدرت نهایی موتور ایجاد کند، زیرا برای کارکرد بهینه، به تعادل بین دبی هوا و مقدار سوخت نیاز است و درصورتی‌که میزان سوخت نسبت به حجم هوای ورودی کمتر باشد، ممکن است توربوشارژر به‌صورت بیش از حد گرم شود و باعث کاهش قدرت نهایی موتور شود.

توربوشارژر

به‌طورکلی، سیستم توربوشارژر با افزایش توان موتور و کاهش میزان سوخت مصرفی، از مزایای بسیاری برخوردار است. بااین‌حال، برای استفاده بهینه از این سیستم، نیازمند نگهداری و تعویض روغن به‌موقع، نظافت مناسب و هوای تمیز و بدون ذرات گردوغبار است. همچنین، تخصص فنی برای نصب و تعویض سیستم توربوشارژر نیز مهم است.

نگهداری اصولی سیستم توربوشارژر

سیستم توربوشارژر به دلیل کارکرد با فشار، دما و دور بالا، حساس بوده و نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی دارد. رعایت نکات زیر می‌تواند به افزایش عمر و عملکرد توربوشارژر خودرو کمک کند:

  • استفاده از روغن موتور مناسب

روغن موتور نقش مهمی در روانکاری و خنک‌کاری قطعات توربوشارژر دارد؛ بنابراین استفاده از روغن موتور مناسب و باکیفیت ضروری است. روغن موتور مناسب برای توربوشارژر، روغن موتور سینتیک با درجه گرانروی ۵W-40 یا ۵W-30 است.

  • تعویض به‌موقع روغن موتور

تعویض به‌موقع روغن موتور از فرسودگی قطعات توربوشارژر جلوگیری می‌کند. روغن موتور باید هر ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

  • خنک‌کاری صحیح توربوشارژر

توربوشارژر در اثر کارکرد، گرمای زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین خنک‌کاری صحیح آن ضروری است. برای خنک‌کاری توربوشارژر، پس از رانندگی طولانی‌مدت، اجازه دهید موتور به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در حالت دور آرام کار کند تا توربوشارژر خنک شود.

  • رانندگی صحیح

رانندگی صحیح با خودروی توربوشارژر نیز به افزایش عمر و عملکرد توربوشارژر کمک می‌کند. از شتاب‌گیری‌های ناگهانی و طولانی‌مدت خودداری کنید. همچنین از خاموش‌کردن موتور بلافاصله پس از رانندگی طولانی‌مدت خودداری کنید.

  • تعمیر و نگهداری به‌موقع

تعمیر و نگهداری به‌موقع توربوشارژر توسط یک مکانیک ماهر، از بروز مشکلات احتمالی و آسیب‌دیدن توربوشارژر جلوگیری می‌کند.

رعایت نکات فوق می‌تواند به افزایش عمر و عملکرد توربوشارژر خودرو کمک کند و از بروز مشکلات احتمالی و هزینه‌های تعمیرات جلوگیری کند.

در اینجا برخی از علائم خرابی توربوشارژر خودرو آورده شده است:

  • کاهش قدرت و گشتاور موتور
  • دود سیاه از اگزوز
  • نشتی روغن از توربوشارژر
  • صدای غیرعادی از توربوشارژر

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید به سرعت خودرو را به یک مکانیک ماهر نشان دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۹ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    توربو شارژر روی دوج چارجر ۱۹۷۰
    نه روی پژو پارس زباله
    (مطلب آموزنده و مفید بود)

    موافقم 71
    مخالفم 16
    1. Viper

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      روی دوج چارجر ۱۹۷۰ توربو نمیزارن سوپر شارژ میزارن

      موافقم 41
      مخالفم 4
      1. JDM

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (633 ديدگاه)

        داداش دیگه بستگی به طرف داره با چی حال میکنه برای تیون هیچی بهتر از توربو نیست راحتر میشه ازش قدرت گرفت

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. HAMID

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (280 ديدگاه)

    اینکه گفته میشه باید از بنزین سوپر برای موتور توربو استفاده کرد دلیل علمی داره؟
    معمولا ضریب تراکم موتور توربو پایینتر از تنفس طبیعی هست

    موافقم 22
    مخالفم 2
    1. JDM سابق

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (189 ديدگاه)

      بله
      توربو هوا رو فشرده و بزور وارد سیلندر میکنه( هرچه حجم موتور کمتر باشه هوا تمایل کمتری به ورود داره) همین باعث گرمای زیاد میشه که منجر به خودسوزی میشه دلیل ضریب تراکم کم موتورای توربو هم بخاطر همینه ضریب تراکم و زیاد میکنن تا موقعی انفجار سیلندر قبل از تایمینمگ جرقه زنی رخ نده وگرنه پیستون و نابود میکنه

      موافقم 36
      مخالفم 3
  3. محسن

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    توربو شارژ مصرف سوخت رو افزایش میده، وقتی اکسیژن ورودی بیشتر بشه باید سوخت هم بیشتر بشه تا واکنش سوختن بصورت کامل انجام بشه، در سوختن کامل بیشترین انرژی آزاد میشه، برای انجام این فرایند به ازای هر یک مولکول سوخت به ۱۵ مولکول اکسیژن نیازه، از طرفی چون فرایند در سرعت بسیار بالایی انجام میشه باید نوع مخلوط شدن و مواجهه مولکول سوخت با اکسیژن به نحو صحیح انجام شود، بهترین نوع توربو الکتروتوربوها هستن چون نه مثل سوپر شارژ توان موتور رو کم میکنن و نه مثل توربو شارژ میشه تخلیه دود رو مسدود نمیکنن، قسمتی از نیروی تولیدی موتور توسط پیستون ها صرف بیرون راندن دود میشود، نصب سیستم توربو باید با تعویض بلوک سیلندر و سرسیلندر و … و استفاده از موادی که تحمل حرارت بالا دارند انجام شود، همچنین فقط سیستم خنک کاری کفایت نمی کند و باید هوای ورودی موتور توسط اینترکولر خنک شود

    موافقم 10
    مخالفم 25
    1. R@min

      ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1679 ديدگاه)

      دیدگاهتون اشتباهه توربوشارژ برای کاهش مصرف سوخت اختراع نشد بلکه برای کاهش حجم موتور اختراع شد !! البته که موتورهای توربوشارژ مصرف سوخت بهتری از موتورهای حجیم دارن اما فلسفه توربو برای مصرف سوخت نیست. مصرف سوخت هم از چند متغیر دیگه مثل آیرودینامیک، گیربکس، لاستیک، مسیر، کیفیت سوخت تاثیر می گیره.

      توربوشارژ و سوپرشارژ مصداق پلی برای گذر از مشکلا تامین قدرت در موتورهای تنفس طبیعی هستن. شما از یه تنفس طبیعی 3 لیتری بزور بتونی بالای 300 اسب بگیری ولی با اضافه شدن توربو میشه به راحتی نزدیک 1000 اسب هم رسید. برای اینکه این قدرت از یه نمونه تنفس طبیعی بگیری باید هم حجم رو بالا ببری هم پیچیدگی زیادی مثل ساختار میل لنگ تخت، سیستم جرقه زنی پیشرفته و … اضافه کنی. توربوهای الکتریکی هم مشکلات خاص خودشون دارن که فکر می کنم می دونین.

      موافقم 24
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        و صد البته وقتی حجم موتور بالا میره بالطبع وزن بسیار زیادی خواهد داشت.تعادل جلو و عقب ماشین هم تغییر خواهد کرد.منظورم نسبت تقسیم وزن هست.

        موافقم 5
        مخالفم 0
  4. رضا THP

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (271 ديدگاه)

    با دوستمون آقا محسن تا حدی موافق هستم
    به هر حال باید نسبت هوا و سوخت رعایت بشه و هوای بیشتر بعنی سوخت بیشتر ، پس یه موتور توربو باید از نمونه هم حجم تنفس طبیعی پر مصرف تر باشه ولی چرا معمولا اینطور نیست ؟!
    بنظر بنده اینکه یه موتور توربو مصرف کمتری داره به این برمیگرده که معمولا موتورهای توربو جدیدتر هستن و بهتر طراحی شدن ! چند سالی هست که موتورای تنفس طبیعی
    جدید نمیبینیم ( به عنوان مثال اگر موتور دو لیتری کرولا و جک اس 5 دو لیتری رو از نظر فناوری در یک حد بدونیم میبینیم که جک به خاطر استفاده از توربو خیلی پرمصرف تره ) اگر امروزه با استفاده از فناوری های یکسان یک موتور تنفس طبیعی و یک توربو هم حجم طراحی کنیم ، مطمئنا مدل توربو قویتر ولی نمونه تنفس طبیعی کم مصرف تر هست .
    اینکه امروزه سازنده ها با تکنولوژی هایی که در اختیار دارن یک موتور شش سیلندر کم مصرف نمیسازن و میرن سراغ موتور توربو که به دلیل پر خوران بودن کم مصرف تر از اون شش سیلندر نیست ، برمیگرده به دیدگاه متفاوت خودروسازها که به دنبال کاهش هزینه ها هستن . کوچک سازی موتور ها در هر حال باعث کاهش هزینه های تولید میشه ، شاید حرفم خنده دار بنظر برسه ولی اگه موتورای 1.5 لیتری چینی رو باز کنید و سایز قطعاتشون رو با مثلا یه موتور 2400 مقایسه کنید خندتون میگیره ! خب مطمئنا چندین کیلو صرفه جویی در چدن و آلمینیوم خیلی به نفع خودروسازه .
    فکر بدبینانه و دارکی هست ولی شاید دوام کمتر موتورای توربو هم دلیلی برای خودروسازها باشه که برن سراغش …

    موافقم 24
    مخالفم 1
  5. Puriya

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (460 ديدگاه)

    سلام دوستان گرامی
    می خواستم بدونم چرا از توربوی الکتریکی در همه ی خودرو ها استفاده نمیشه چون دیگه تاخیر توربو هم نداره بخاطر اینکه مصرف برقش زیاده؟

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. توربو شارژ دقیق

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      توربوهای الکتریکی نمیتونن مثل توربوهای مکانیکی بوست بدن به موتور دورتوربوهای مکانیکی به ۱۲۰هزار دور در دقیقه میرسه

      موافقم 3
      مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان ماشین من دنا پلاس توربو دنده ای هست. الان ماشین درجا کار کنه و آمپر آب وسط برسه دود سفید و آبی می‌کنه.نه روغن کم می‌کنه نه آب نه آمپر آب بالا می‌ره. بردم دستگاه چند جا اصلا نشون نداد گفتن سالمه. رفتم روغنش عوض کردم باز همون‌جوری بود. یه جا بهم گفت از توربو ماشینت هست

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. Mahdi

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام به دلیل استفاده از از بنزین بی کیفیت است که به همین دلیل درجا دود می‌کنه چون توبور داخل مدار نیست ولی در دور بالا توربو وارد عمل میشه دیگه دود نمیکنه ولی لگ میزنه و بعداز یه مدت سیستم توربو به مشکل میخوره

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. توربو شارژ دقیق

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      توربو اگر عیب کنه ماشینت روغن کم میکنه و دود آبی میکنه احتمالا از سوزن انژکتور هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. حسین

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بایدقیمت خودروهای توربوشارژخیلی پایین باشدتا مردم توانایی خریدداشته باشندوبا کاهش الودگی هوا ازمریض شدن مردم جلوگیری شودوازخسارت به کشورجلوگیری شودوکشورنابودنشود

    موافقم 4
    مخالفم 2
  8. مجتبی رفیع پور دهبیدی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اوه لا لا، چه جالیبناک

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. آرش

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایان موتور ۱۵۰۰ توربو البته ماشینهای چینی رو من تجربه کردم مصرفش از موتور ۳۳۰۰ کره بیشتره آریزو ۵ توربو و تیکو ۵ تنفس طبیعی من تجربه و مقایسه ۶۰۰۰ کیلومتری دارم یه چیزی تو این موتورهای چینی دروغه
    خدا به داد برسه چند سالی عمر کنن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  10. علی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    معایب بیشتر مزیت بود بیخیال توربو
    همون تنفس طبیعی سوار میشم
    مگه قرار هست هر روز با یکی پیست بزاریم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. aali

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    فقط تنفس طبیعی . توربو فحشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا