آموزشمقالات

زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو

لوازم مصرفی هر خودرو طول عمر مشخصی دارد و می‌بایست در موعد مقرر نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد. در این مقاله آموزشی پدال می‌خواهیم زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم پس همراه ما باشید.

با وجود تورم بالا طبیعی است که قیمت قطعات یدکی و لوازم مصرفی خودرو نیز افزایش می‌یابد و برخی مالکان خودروها شاید نسبت به تعویض این لوازم و قطعات تعلل بکنند. شاید چنین کاری در نگاه اول باعث اندکی صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود اما در درازمدت آسیب‌های زیادی به خودرو به ویژه در بخش فنی وارد خواهد کرد و جبران این خسارت‌ها و آسیب‌ها نیز شاید هزینه بسیار بالایی بطلبد. مشخص است که تعویض مرتب و منظم لوازم مصرفی خودروها باعث افزایش طول عمر آن و بهبود عملکرد کلی محصول خواهد شد. در ادامه می‌خواهیم لیستی از مهم‌ترین لوازم مصرفی خودروها و زمان تعویض آن‌ها را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.

لاستیک خودرو

تنها بخش خودرو که با زمین تماس دارد لاستیک آن است و بنابراین تعویض به موقع لاستیک‌ها اهمیت بسیار زیادی در ایمنی و حفظ جان سرنشینان خواهد داشت. یک لاستیک خودرو همچنین باعث بهبود چسبندگی و هندلینگ خودرو می‌شود. عمر لاستیک‌ها معمولاً بر اساس کارکرد خودروها تعیین می‌شود ولی حتی در صورت کارکرد کم نیز باید لاستیک‌ها را بین ۴ تا ۵ سال تعویض کرد.

باتری خودرو

وظیفه این قطعه تأمین برق موردنیاز سیستم‌های برقی خودروست و واضح است که بدون آن امکان راه‌اندازی خودرو و استفاده از امکاناتش وجود نخواهد داشت. باتری خودرو معمولاً پس از ۲ یا ۳ سال نیازمند تعویض خواهد بود.

فیلتر هوا

فیلتر هوا از ورود ذرات و گردوغبار به پیشرانه جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در افزایش طول عمر قطعات داخلی و کیفیت خودرو دارد. این فیلتر پس از گذشت مدت‌زمانی کثیف می‌شود و شاید بتوان در چند هزار کیلومتر اولیه آن را تمیز کرد اما پس از گذشت حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر حتماً باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اقدام نمایید.

تسمه تایم

یکی از بخش‌های مهم خودرو تسمه تایم است که در صورت خرابی یا پاره شدن می‌تواند باعث کج شدن سوپاپ‌ها شود که هزینه بسیار زیادی را به مالک تحمیل خواهد کرد. بهتر است تسمه تایم را بسته به کیفیت آن و نوع استفاده از خودرو بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

رادیاتور خودرو

وظیفه سیستم خنک‌کننده خودرو و در رأس آن رادیاتور کاهش دمای پیشرانه است و بنابراین اختلال در عملکرد آن باعث وارد شدن آسیب شدید به خودرو خواهد شد. معمولاً توصیه می‌شود رادیاتور خودرو را هر ۱۵۰ هزار کیلومتر به‌طور کامل تعویض کنید.

روغن فرمان هیدرولیک

احتمالاً شما نیز صدای خاصی را زمان چرخاندن فرمان خودرو می‌شنوید که شاید دلیل آن از دست رفتن کیفیت روغن هیدرولیک یا کاهش میزان آن در مخزن مربوطه باشد. این روغن نیز همانند دیگر روغن‌های بکار رفته در خودرو به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد و بهتر است هر ۳ تا ۵ سال آن را تعویض کنید.

کمپرسور کولر

این قطعه جزو بخش‌هایی است که طول عمر بالایی دارد اما رسیدگی به آن در افزایش طول عمرش تأثیر به سزایی خواهد داشت. این روزها که جزو گرم‌ترین روزهای سال است اهمیت کارکرد صحیح کولر خودرو مشخص می‌شود. اهل‌فن توصیه می‌کنند کمپرسور کولر را پس از گذشت ۱۲ تا ۱۵ سال از عمر خودرو تعویض کنید.

تیغه‌های لاستیکی برف‌پاک‌کن

اکثر مالکان خودروها اهمیت چندانی به این قطعه کوچک اما مهم نمی‌دهند. با قرار داشتن خودرو در زیر نور خورشید و استهلاک بالای قطعات لاستیکی، ضروری است نسبت به تعویض تیغه‌های برف‌پاک‌کن در هر ۱۲ تا ۲۴ ماه اقدام نمایید.

فیلتر روغن

فیلتر روغن نقش صافی روغن پیشرانه را دارد و ناخالصی‌ها و ذرات موجود در آن را جذب می‌کند تا از آسیب دیدن پیشرانه جلوگیری شود. برخی افراد با هر بار تعویض روغن اقدام به تعویض فیلتر نیز می‌کنند اما بسته به نوع روغن انتخابی می‌بایست این فیلتر را بین ۵ تا ۱۵ هزار کیلومتر تعویض کرد.

لنت‌های ترمز

یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم خودرو که مستقیماً با جان سرنشینان در ارتباط خواهد بود سیستم ترمز و لنت‌های آن خواهد بود و به همین خاطر اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها ضرورت دارد. لنت‌های ترمز را بسته به کیفیت و نوع رانندگی می‌بایست بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. از نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض لنت‌ها نیز می‌توان به صدای برخورد دو قطعه فلزی به یکدیگر و صدای سوت و جیغ هنگام ترمز گرفتن اشاره کرد.

شمع خودرو

احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندر به وسیله شمع انجام می‌شود اما با گذشت زمان این قطعه کیفیت خود را از دست می‌دهد و این امر بر راندمان پیشرانه، مصرف سوخت و قدرت تولیدی تأثیر مستقیم دارد. گفته می‌شود شمع‌های خودرو را می‌بایست بین ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد تعویض نمود.

ترموستات

درباره ترموستات مقالات زیادی در پدال وجود دارد که اهمیت بالای آن را نشان می‌دهد. حتماً شنیده‌اید که قفل کردن ترموستات در برخی خودروها چه عواقب سنگینی برای مالک به دنبال داشته است. به همین خاطر بررسی ترموستات خودرو نیز اهمیت دارد هرچند برخی منابع گفته‌اند این قطعه را می‌بایست هر ۱۰ سال یک‌بار تعویض نمود اما اگر شما زودتر از آن نیز چنین کاری را انجام دهید ضرر نخواهید کرد.

استارتر

استارت مسئول کمک به روشن شدن پیشرانه است اما طول عمر آن به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. البته درصورتی‌که از خودرو به خوبی مراقبت شود عمر استارتر به اندازه عمر خود خودرو خواهد بود. درصورتی‌که شمع‌های خودرو از کار بیفتند مجبور خواهید بود تعداد دفعات استارت زدن را بیشتر کنید که این امر باعث استهلاک سریع‌تر استارتر می‌شود.

آلترناتور یا دینام

وظیفه این قطعه شارژ باتری با استفاده از قدرت پیشرانه است. زمانی که دینام از کار بیفتد صدای خاصی در زمان استارت زدن به گوش خواهد رسید که شاید فکر کنید باتری خالی شده است. عمر دینام معمولاً بین ۵۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر است اما فاکتورهای زیادی همچون میزان سیستم‌های برفی بکار رفته در خودرو و نحوه رانندگی نیز روی طول عمر آن دخیل هستند.

کیسه هوا و کمربند ایمنی

شاید با خود فکر کنید این قطعات نباید اصلاً تعویض شوند اما این‌طور نیست! به عنوان یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی بکار رفته در خودروها، کیسه‌های هوا و کمربندهای ایمنی طول عمر ۱۰ تا ۱۵ ساله دارند و پس از گذشت این مدت‌زمان باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود.

صفحه کلاچ

طول عمر این قطعه به نوع رانندگی و کیفیت قطعه بستگی دارد اما با مشاهده نشانه‌هایی همچون کاهش قدرت پیشرانه، لرزش در زمان شروع به حرکت و سفتی پدال کلاچ می‌بایست به فکر تعویض آن باشید. معمولاً صفحه کلاس طول عمر بین ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر دارد.

روغن‌موتور

یکی از مهم‌ترین لوازم مصرفی بکار رفته در خودروها روغن‌موتور است که گاها مشاهده می‌شود مالکان اهمیت چندانی به تعویض آن نمی‌دهند. این کار در درازمدت باعث وارد شدن آسیب زیادی به پیشرانه خواهد شد. سیاه شدن روغن، از دست رفتن کیفیت و بوی سوختگی نشان دهنده زمان تعویض روغن‌موتور هستند. این روغن را بسته به نوع خودرو و کیفیت آن می‌بایست بین ۳ تا ۱۰ هزار کیلومتر تعویض کرد.

روغن ترمز

روغن ترمز نیز اهمیت بالایی در ایمنی خودرو دارد اما معمولاً نسبت به تعویض آن بی‌توجهی می‌شود. با گذشت زمان روغن ترمز کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد و این امر به معنی کاهش توان توقف خودرو خواهد بود. روغن ترمز را می‌بایست هر ۲ سال یا ۴۸ هزار کیلومتر تعویض کرد.

روغن گیربکس

قطعات داخلی گیربکس در تماس با یکدیگر اصطکاک زیادی دارند که این امر موجب بالا رفتن دمای قطعات خواهد شد. استفاده از روغن گیربکس مناسب برای روان کاری قطعات و کاهش دمای آن‌ها ضروری است. این روغن را می‌بایست بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کرد.

فیلتر یا صافی بنزین

همانند تمامی فیلترهای بکار رفته در خودرو، این فیلتر یا صافی نیز وظیفه جذب ناخالص‌ها و ذرات داخل بنزین را بر عهده دارد و واضح است که عدم تعویض آن در موعد مقرر باعث مسدود شدن راه ورود بنزین به پیشرانه خواهد شد. گفته می‌شود فیلتر یا صافی بنزین را می‌بایست بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر تعویض نمود.

فیلتر هوای کابین

این فیلتر باعث تصفیه هوای ورودی به کولر و کابین خودرو می‌شود. در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر هوای کابین شاهد افت کارایی کولر خواهید بود. این فیلتر را می‌بایست هر سال یک‌بار تعویض کنید.

مایع خنک‌کننده پیشرانه

این مایع که با نام ضدیخ مشهور است باعث کاهش دمای پیشرانه، جلوگیری از خوردگی قطعات و یخ‌زدگی آن می‌شود. بجای آب خالص که در رادیاتور رسوب می‌کند از ضدیخ استفاده می‌شود تا کارایی آن افزایش یابد. سطح این مایع در رادیاتور باید هر هفته بررسی شود تا در صورت نیاز نسبت به اضافه کردن آن اقدام کنید. در نظر داشته باشید کیفیت ضدیخ خودرو حداکثر ۲ سال است و پس از آن می‌بایست نسبت به تعویض اقدام نمایید.

تسمه دینام

این تسمه باعث انتقال نیرو به قطعاتی همچون واترپمپ و دینام می‌شود و بنابراین در صورت خرابی یا پارگی باعث از کار افتادن بخش‌های مختلف خودرو خواهد شد. با گذشت زمان، ساییدگی و حرارت موجود، تسمه دینام کیفیت خود را از دست می‌دهد و مستهلک می‌شود بنابراین که در این صورت شاهد پارگی آن خواهید بود. پارگی تسمه دینام مشکلاتی همچون عدم شارژ باتری، داغ کردن پیشرانه و… را در پی خواهد داشت بنابراین می‌بایست نسبت به بررسی کیفیت آن اقدام و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

گاز داخل کولر

درصورتی‌که گاز کولر به موقع شارژ نشود سیستم خنک‌کننده کارایی خود را از دست خواهد داد بنابراین باید هر ۲ تا ۵ سال نسبت به شارژ مجدد گاز کولر اقدام کنید.

مایع شیشه‌شور

اهمیت مایع شیشه‌شور در زمان بارندگی و حرکت پشت خودروی دیگر مشخص می‌شود بنابراین در افزایش دید راننده نقش مهمی دارد. بهتر است بجای آب خالی در مخزن شیشه‌شور از مایع‌های مخصوص استفاده شود که علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی در زمستان خاصیت ضد یخ‌زدگی را نیز دارند.

واشر سر سیلندر

برخی خودروها به خاطر خرابی این قطعه مشهور هستند. واشر سر سیلندر که بین سیلندر و سر سیلندر قرار می‌گیرد باعث آب‌بندی قطعات می‌شود تا از نشت مواد به بیرون جلوگیری شود. در صورت عدم تعویض واشر سر سیلندر در موعد مشخص آب و روغن پیشرانه مخلوط خواهند شد که در ادامه آسیب‌های زیادی به خودرو وارد می‌کند. البته برخی واشرهای بی‌کیفیت نیز به مرور زمان خاصیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهند. واشر سر سیلندر می‌بایست هر ۱۰ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر و یا دیدن نشانه‌هایی چون نشتی آب درون روغن موتور، بالا رفتن دمای موتور، کاهش قدرت موتور و یا مشاهده دود سفید رنگ اگزوز تعویض شود.

سنسور اکسیژن

یکی از مهم‌ترین سنسورهای بکار رفته در خودرو سنسور اکسیژن است که میزان دقیق ترکیب سوخت و هوا را تعیین می‌کند. درصورتی‌که سنسور اکسیژن عملکرد خوبی نداشته باشد شاهد افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو خواهید بود. معمولاً این سنسور هر ۱۰ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض می‌شود.

کنیستر

کنیستر وظیفه جذب بخارهای بنزین و برگشت دوباره آن به پیشرانه جهت سوختن را بر عهده دارد. در صورت خرابی این قطعه آلایندگی خودرو افزایش خواهد یافت. همچنین خرابی کنیستر از جهت ایمنی نیز مشکل‌ساز است بنابراین می‌بایست هر ۸۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر یک‌بار نسبت به تعویض آن اقدام شود.

جلوبندی

مجموعه جلوبندی خودرو شامل قطعات مختلفی است که وظیفه کلی آن‌ها حفظ دقت فرمان پذیری خودرو خواهد بود. به‌طورکلی می‌بایست بخش‌های مختلف جلوبندی را در بازه‌های زمانی مشخص بررسی کرد تا در صورت خرابی هر قطعه نسبت به تعویض آن اقدام شود. معمولاً گفته می‌شود جلوبندی خودرو را هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض نمایید.

زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو پراید

پراید یکی از پرتیراژترین خودروهای داخلی بود که در سال ۹۹ تولیدش متوقف شد. این خودرو به‌صورت گسترده در بخش حمل‌ونقل و به ویژه تاکسی‌های اینترنتی بکار گرفته می‌شود و بنابراین استهلاک قطعات آن نسبت به کاربری‌های عادی بیشتر خواهد بود. با توجه به مقاله بالا می‌بایست مالکان خودروهایی که استفاده زیادی دارند زودتر از موعد یاد شده نسبت به تعویض لوازم مصرفی خودرو خود اقدام کنند.

خرید لوازم مصرفی خودرو

متأسفانه لوازم مصرفی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار به وفور وجود دارد و همین امر سبب کاهش کارایی آن‌ها می‌شود. توصیه می‌شود جهت تعویض لوازم مصرفی خودرو خود به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرده و محصولات دارای گارانتی و با اصالت را انتخاب نمایید تا بعداً دچار هزینه‌ها و مشکلات دیگر نشوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    اونی که کمتر بهش اهمیت داده میشه اما کارش مهمتره فیلتر هواست، خصوصا تو موتورهای دیزل توربوشارژ و خصوصا تو مناطق خشک و پر گرد و غبار
    باد گرفتن یه بار دو بار بیشتر صلاح نیست

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10390 ديدگاه)

      این دست مقالات برای همه فرمول یکسان ندارد !
      تجربه‌ی شخصی من میگه اولویت به موقع سرویس فقط به روغن و فیلترهای مربوطه واجب هست هر ۵ هزار کیلومتر و بقیه‌ی موارد اصلاً نه زمان میشناسد نه کارکرد تا زمانی که خودروی شما عیب پیدا نکرده ، خرج بی‌خودی نکنید !

      جریان این مقاله مثل لابی‌گری‌هایِ ( پزشک با داروخانه‌ها و داروسازهاست که بسیاری از مردم خیلی سرکار گذاشته میشوند و بیماری‌هایی به آن‌ها نِسبَت داده میشود که اصلاً اون بیماری را ندارند و حتی نیازی به اون قرص و داروها ندارند و چه پول‌هایی که توسط برخی پزشک‌نماها و … دزدیده میشود ) !

      قطعه‌فروشان ، واردکنندگان ، تولیدکنندگان و تعمیرکاران با روش ترس در خدمات خودروها فقط میخواهند جیب مالکان را خالی کنند در صورتی که قطعه‌ای مثل شمع حداقل تا ۱۰۰ هزارتا کارکرد دارد ، لاستیک خارجی بیش از ۸۰ هزارتا یا تا ۱۰ سال کارایی دارد برای اکثریت عموم جامعه و …. !

      روغن ترمز تا نشتی نداشته باشه تا ۱۰ سال هیچ نیازی به بازنگری ندارد !
      رادیاتور تاریخ مصرف ندارد مگر اینکه آب رادیاتور را هر ۵ سال عوض نکنید و جرم بگیرد !

      بیخودی خرج بیخود نکنید تا زمانی که مشکل خودش را نمایان نکرده !
      سری که درد نمیکنه را دستمال نمیبندند !

      باز هم میگویم ((( تنها تنها تنها به سرویس روغن موتور و فیلترها توجه کنید و روغن خوب و اصلی استفاده کنید ))) باقی موارد چون شما را جایی نمیگذارد بیخودی خرج نکنید و خودتان را گول نزنید !!!!!

      امیدوارم بد برداشت نکنید و فقط کمی فکر و تامُل کنید !

      موافقم 106
      مخالفم 9
      1. naval

        ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (9 ديدگاه)

        دوست گرامی اطلاعات غلط ندید
        مایع ترمز باید دو تا سه سال توسط افراد متخصص بررسی بشه و اگر دستگاهشون نشون داد رطوبتش بالا رفته عوض بشه (دو سه سال بررسی بشه وگرنه امکان داره تا ده سال رطوبت نگیره) وگرنه هم سیستم ترمز رو خسارت میزنه هم ترمز ضعیف میشه
        البته توسط متخصص ، نه بعضی از این بوستر سازی ها که بپرسی دستگاه رطوبت سنج مایع ترمز داری نگات کنه
        و لوازم ترمز مزخرف کفشکی رو پدال اشاره نکرده که اونم توی لگن های ایرانی که دیگه همشون عقبشون کفشکیه باید یکی درمیون با لنت عوض بشه
        جلو بندی هم اگر بررسی نکنی به لاستیک سابی میوفتی و یا لاستیک میترکه یا جلوبندی مشکل حاد پیدا میکنه
        فیلتر بنزین رو 10-20 هزار عوض نکنید باید یک پمپ بنزین و انژکتور زیبا رو 60-70 هزار تا عوض کنید
        البته به غیر از فیلتر بیرون پمپ بنزین یک صافی هم توش داره اون رو هم باید عوض کنید
        لنت ترمز و دیسک رو عوض نکنید بعد چند وقت سیبک فرمان و بلبرینگ چرخ رو باید عوض کنید
        روغن گیربکس رو هم تعویض نکنید باید گیربکس رو تعمیر کنید که الان AL4 رو مخ اقتصادی تو کل دنیا اینجا تعمیرش چهل میلیون تومنه (البته میشه روغن رو از صافی رد کرد یه مقدار دیگه باهاش رفت)
        بعد تعویض لاستیک هم بالانس بزنید
        روغن هیدرولیک رو هم باید بررسی کنید و توری اون سوپاپش رو هم سرویس کنید
        دینام رو هم حتما بعد ده سال از عمر ماشین حتما چک کنید که رگولاترش اور شارژ نکنه که ای سی یو و لوازم برقی پیاده نشید
        ماشین های کره ای و بخصوص موتور تتا2 و این ای اف سون ها رو هم باید فشار روغنش رو مداوم رو بررسی کنید و بعد یک دوره مشخص بسته به ماشین (مثلا تتا2 مزخرف رو شصت تا هفتاد هزار تا با این کیفیت روغن) حتما اویل پمپ یا اویل ماژول رو سرویس و تقویت یا کامل عوض کنید
        البته این برای لگن ایرانی و ماشین چینی و کره ای و اروپایی هستش ، بیشتر ژاپنی ها اگر سیالات و اگر تسمه ای ان تسمشون اوکی باشه کمتر نیاز به بررسی داره
        در ضمن اگر همچین چیزی رو درمورد پزشکان دیدید به سازمان نظام پزشکی و دادسرای جرائم پزشکی میتونید شکایت کنید و به بقیه بیماران هم بگید ، در صورت اثبات این موضوع که دکتر همچین جرمی رو مکررا مرتکب میشده میتونه عواقب خیلی بده براش داشته بشه 😉😉

        موافقم 25
        مخالفم 17
      2. naval

        ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (9 ديدگاه)

        در ضمن شمع های نیکلی و پلاتینیومی همچین عمری ندارند و 20 تا 30 هزارتا باید تعویض بشن و شمع های ایریدیومی همچین عمری دارند

        موافقم 8
        مخالفم 4
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10390 ديدگاه)

      راستی این را هم بگویم به تعویض تسمه تایم اهمیت شدیدی بدید و بهترین تسمه تایم را هم حتی هر ۵۰ تا ۶۰ هزارتا عوض کنید !

      نکته‌ی دیگه در مورد ( صفحه کلاچ ) هست که بسیار به برند خودرو مربوط میشه !
      مسلماً خودروهای ایرانی در بهترین حالت هم که باشند بعد از ۵۰ هزار کیلومتر یواش یواش کلاچ سفت میشه و نیاز به تعویض داره اما برای خودرویی مثل مزدا وانت‌های ۲۰۰۰cc ژاپنی که تا قبل از سال ۱۳۹۵ در بهمن‌خودرو تولید شدند با اینکه برای کار هستند و فشار رویشان هست حتی تا بالای ۵۰۰ هزار کیلومتر هم نیاز به تعویض ندارند اگر راننده راننده باشه ( باورش سخته ولی اشتباه ننوشتم ، بالای ۵۰۰ هزارتا هم نیاز به تعویض ندارند ) !

      البته خودروهای قدیمی سگ‌جان هستند در حالی که دیگه تمام جهان هم همینطور شده و به سمت خالی کردن جیب مالکان سوق پیدا کرده حتی اگر ژاپنی باشه !
      اما خرج کردن‌ها و سرویس‌ها و دوره‌ها کمی با هم متفاوت هست اما اصل قضیه تنها خالی کردن جیب مالک هست که هرچه خودرو گران‌تر باشد پس مالکش ثروتمندتره و باید بیشتر خرج استهلاک بکند ( استثناهایی هم هست مثل مدل‌های مختلف تویوتا که واقعاً کیفیت قطعات بالاست و به راحتی خراب نمیشوند و در مقابل مثلاً بنز S که بارها دیدم مثلاً دسته موتورها بیخودی پودر میشوند و تاریخ مصرف دارند در حالی که بنز میتونه کیفیت را بالاتر ببره اما این کار را نمیکنه تا خوروها از رده خارج و خودروی جدید خریداری بشه ) !

      در کل ، سیاست خودروسازی داره شبیه به هم میشه ، حالا یکی کمتر یکی بیشتر !

      موافقم 20
      مخالفم 6
  2. saeed

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    والا من پژو 405 مدل 97 دارم الان تازه رسیده به 100هزار کیلومتر ، توی 90 هزار تا به پیشنهاد دوستم که مکانیک هست واشر سرسیلندر رو تعویض کردم در عین ناباوری واشر کلا پوسیده بود در حدی که سر سیلندر رو هم خورده بود دادم تراشکاری .
    اگه پژو سوار میشید نزارید از 70 یا 80 هزار کیلومتر واشرش بیشتر کار کنه به سرسیلندرتون آسیب جدی وارد می کنه.

    موافقم 21
    مخالفم 10
  3. RIO

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (251 ديدگاه)

    با تشکر از آقای احمد زاده مقاله بسیار مفید و کاربردی بود

    واقعا نمیدونستم باید ایربگ و کمربند باید تعویض بشه.

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. شاهین

      ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4565 ديدگاه)

      سلام عرض ارادت؛ خواهش میکنم انجام وظیفه اس
      بله این قطعات حتی اگر استفاده هم نشن عمر مفید دارن و پس از اون کارایی خودشون رو از دست میدن.

      موافقم 6
      مخالفم 5
  4. Reza-a

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (446 ديدگاه)

    قبل از این که ماشین داشته باشم می‌دیدم بقیه جز تعویض روغن موتور باقی موارد رو تا وقتی که کار می‌کنه بهش دست نمیزنن و فکر میکردم اشتباهه تا وقتی خودم اولین ماشین صفری که خریدم رو وقتی مورد تعویضی رو سر تایم انجام دادم و دیدم بدتر شد بجای اینکه بهتر بشه (به علت کیفیت به مراتب پایین تر لوازم بازار نسبت به کارخانه) و فهمیدم در بعضی موارد ظاهراً همون روش تا خراب نشده بهش دست نزن تو ایران بهتر جواب میده!

    موافقم 31
    مخالفم 3
  5. امیرمسعود

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    این که میگن تعویض قطعه فرمول یکسان نداره مربوط به خودروهای قدیمی یاچنددهه قبل بود که واقعا قطعه سازان به قول بچه ها عمری قطعه میساختن من خودم شاهد بودم سال ۱۳۶۳ بنز های دیزل سواری با۵۰ سال کارکرد هنوزمیل لنگ وشاتون استاندارد 0 بود یا خودروهای دیگر همان پیکان خودمون سالها کارمیکردن اینکه چندسالی هست به تازگی قطعه سازان کیفیت کارشون پایین هست جزو سیاست هست وگرنه ورشکسته میشن

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. genius

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1276 ديدگاه)

    این ایران ؛ بخاطر فقر و فلاکت هر وقت قطعه ترکید میریم تعویضش کنیم!!!!!!!!

    موافقم 10
    مخالفم 0
  7. ممد

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این مقاله فقط بر علیه مالک خودرو هست جنس ها روز به روز داره اشغال تر میشه بازم انتظار دارین این کیلومتر نجومی رو برن اصلا خوب نی

    موافقم 7
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا