آموزش

دلیل وجود زائده‌های مو مانند روی لاستیک خودرو چیست؟

حتماً شما نیز زائده‌های مو مانند را روی لاستیک نو خودرو مشاهده کرده‌اید اما آیا می‌دانید این زائده‌ها چرا روی لاستیک‌ها قرار دارند؟
زائده‌های مو مانند روی لاستیک خودرو

اگر می‌خواهید مکانیک خودرو شوید و یا هم مالک خودرو هستید و دوست دارید بیشتر درباره خودرو بدانید، حتماً مطلع هستید که مباحث زیادی درباره وسایل نقلیه وجود دارد و ما هم در پدال سعی می‌کنیم اکثر این موارد را پوشش دهیم. از قطعات داخلی پیشرانه‌ها گرفته تا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، همه‌چیز در پدال وجود دارد. حتی قطعات به ‌ظاهر ساده‌ای همچون لاستیک خودرو نیز نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر هستند. این موضوع به ویژه زمانی که به دنبال خرید لاستیک جدید برای خودرو هستید بیشتر خود را نشان خواهد داد. با اینکه ما به مواردی همچون طراحی آج، اعداد روی دیواره و نقطه زرد و قرمز رنگ روی لاستیک خیلی اهمیت نمی‌دهیم اما هرکدام از این موارد جای بحث زیادی دارند.

اگر با دقت به لاستیک‌های نو نگاه کنید متوجه زائده‌های مو مانند روی آن‌ها خواهید شد. با اینکه فرضیه‌هایی درباره موارد استفاده از این زائده‌ها وجود دارد اما واقعیت این است که زائده‌های موردبحث هیچ مزیتی برای خودروها ندارند. در واقع زائده‌های روی لاستیک‌های نو هیچ کششی را هنگام رانندگی فراهم نمی‌کنند و تأثیری هم روی صدای تولیدی لاستیک ندارند. باید به این نکته اشاره کنیم که وجود زائده‌ها روی لاستیک هم نشان دهنده سلامت آن نخواهد بود. در واقع برای اطمینان از سلامت لاستیک بهتر است به عمق آج و شرایط کلی و تاریخ ساخت لاستیک توجه کنید نه این زائده‌ها. با این تفاسیر ممکن است سؤال کنید پس اگر این زائده‌ها به هیچ دردی نمی‌خورند پس چرا روی لاستیک‌ها وجود دارند؟

با اینکه زائده‌های مو مانند روی لاستیک‌ها فایده‌ای ندارند اما وقتی بحث تولید لاستیک به میان آید، این زائده‌ها یکی از ویژگی‌های کلیدی فرایند ساخت خواهند بود. زائده‌ها که بین اهل‌فن به عنوان خروجی‌های هوا شناخته می‌شود فقط باقی مانده فرایند ساخت لاستیک خودرو هستند. احتمالاً می‌دانید که لاستیک خودرو از طریق قالب‌گیری تزریقی ساخته می‌شود و هر قالب دارای خروجی‌های هواست تا به هوا اجازه دهد از قالب خارج شده و جای آن را لاستیک بگیرد. به منظور اطمینان از پر شدن کامل قالب با ترکیبات موردنیاز، لاستیک تا زمانی که تزریق می‌شود که خود خروجی‌های هوا نیز پر شوند و نتیجه این کار تولید همان زائده‌هایی خواهد بود که هنگام خرید لاستیک نو می‌بینیم. با این وجود اگر به دنبال خرید لاستیک نو هستید بهتر است آن‌ها را به‌صورت جفت تعویض کنید و البته تعویض هر چهار لاستیک بهترین گزینه خواهد بود. با این کار تأثیر منفی روی عملکرد کلی خودرو ایجاد نخواهد شد و همه لاستیک‌ها یک دست خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. پورمند

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    جواب تیتر : وجود درز در قالب های تزریق لاستیک
    اهمیت مقاله و کاربرد : صفر

    موافقم 61
    مخالفم 39
  2. amirboss

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (787 ديدگاه)

    هنگامی که تایرها ساخته می شوند، فرآیندی به نام ولکانیزاسیون رخ می دهد. این فرآیند زمانی رخ می دهد که لاستیک خام گرم می شود و به شکل تایر در می آید. هنگامی که قالب الگوی آج به یک لاستیک جدید فشار داده می شود، مقداری لاستیک اضافی از طریق دریچه های کوچک یا کانال های داخل قالب خارج می شود. با سرد شدن لاستیک و سفت شدن آن، این رشته های ریز یا موها به سطح لاستیک می چسبند.

    موافقم 45
    مخالفم 3
  3. behnam1012

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    حس خوب نویی … فقط همین

    موافقم 32
    مخالفم 1
  4. R

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1207 ديدگاه)

    اون پنبه های چسبیده به درخودروی نو چیه

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. Gabriel

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      سند سلامتی فنی خودرو در کشور مشاهیر پرور ایران!!!

      موافقم 22
      مخالفم 4
    2. aliHOZA

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (589 ديدگاه)

      بخشی از فرایند تولیده. وقتی آهن مذاب داخل قالب بدنه خودرو تزریق میشه منافظی برای خروج هوا وجود دارد که نهایتا باعث میشه ابرهای چسبیده به بدنه خودرو تشکیل بشن و نقش محافظت از درب در برخورد با دیوار و جدول را ایفا کنند.
      😅😂

      موافقم 12
      مخالفم 5
  5. Yaghoob

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (347 ديدگاه)

    مفید بود

    موافقم 14
    مخالفم 4
  6. بهزاد بهرام بیگی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان هیچ چیز بی دلیل وجود ندارد.
    که اگر گل میخ ها بی دلیل بود لحضه آخر تولید، آنها را برش می‌زدند.
    دلیل وجود این گل میخها را آپارانی ها میدانند.
    اگر ماشین نویی خریدید ولی دیدین که ۱طرف لاستیک خودرو گل میخ دارد وطرف دیگر ندارد، نشان دهنده لاستیک سایی در آن طرف می‌باشد.
    با تشکر

    موافقم 6
    مخالفم 14
  7. محمدهادی

    ۲۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2457 ديدگاه)

    من اینو میدونستم
    ههه ههه

    موافقم 3
    مخالفم 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا