دو ویژگی مهم وسایل نقلیه به ویژه انواع وانت پیکاپ ها ظرفیت بارگیری و یدککشی آنهاست؛ اما این دو فاکتور به چه معنا هستند و کدامیک از آنها مهمتر است؟
زمانی که به فکر خرید خودرویی برای حمل بار و یا کشیدن تریلر هستید درک ارتباط و تفاوت ظرفیت بارگیری و یدککشی اهمیت زیادی خواهد داشت. معمولاً روی یکی از این فاکتورها بیش از دیگری متمرکز میشوند و زمانی که تریلر را به خودرو وصل کرده و راهی جاده شوند به اشتباهات خود پی میبرند. با اینکه بهترین خودروهای بازار از نظر ظرفیت یدککشی در زمینه تواناییهای بارگیری هم بسیار خوب عمل میکنند اما مواردی هم وجود دارند که در یکی از این فاکتورها بهتر عمل کردهاند. همین موقعیت باعث شده وانت پیکاپ های میان سایز امروزی بدترین ظرفیت یدککشی را در چند دهه اخیر داشته باشند.
در همین زمینه بخوانید:
- بکسل کردن ماشین ؛ انواع بکسل خودرو و هر آنچه باید بدانید
- همه چیز در مورد یک وسیله نقلیه مناسب برای یدککشی
باید در همین ابتدا عنوان کنیم که هم ظرفیت بارگیری و هم یدککشی به یک اندازه مهم هستند؛ اما تفاوت بین آنها چیست؟ بهطور خلاصه باید گفت ظرفیت بارگیری مقدار وزنی است که یک وسیله نقلیه میتواند حمل کند. این رقم با کسر وزن خالص خودرو از وزن ناخالص آن به دست میآید؛ اما ظرفیت یدککشی نیز به حداکثر وزن یک وسیله نقلیه و تریلر آن اشاره دارد. ظرفیت یدککشی هم با کسر وزن خالص و ظرفیت بارگیری از وزن ناخالص وسیله نقلیه محاسبه میشود. ظرفیت یدککشی بیشتر از ظرفیت بارگیری است زیرا بخش اعظم وزن یدککشی روی اکسلهای تریلر، سیستم تعلیق و لاستیکهای آن توزیع میشود.
سؤالی که پیش میآید این است که وزن تریلر چگونه روی ظرفیت بارگیری تأثیر میگذارد؟ باید گفت وزن ناخالص وسیله نقلیه بر اساس تجهیزات آن محاسبه میشود و بنابراین اکسلها، لاستیکها، فریم، سیستم تعلیق و… روی آن تأثیر دارند. وزن خالص هم به وزن وسیله نقلیه در زمان خالی بودن آن اشاره میکند به این معنی که هر چیز اضافه شده به وسیله نقلیه از جمله تجهیزات اضافی، سوخت، ابزارها، وسایل قابلحمل، سرنشینان و… به عنوان وزن بارگیری در نظر گرفته خواهند شد. خودروسازان معمولاً ظرفیت بارگیری وسیله نقلیه را در دفترچه راهنمای خودرو و با بر روی برچسب در بدنه نصب میکنند. البته از آنجایی که وزن هر چیزی به عنوان بار خودرو در نظر گرفته میشود بنابراین شما نمیتوانید درست به اندازه عددی که در دفترچه راهنما نوشته شده بار حمل کنید چراکه مجبور هستید وزن راننده و سوخت را هم در نظر بگیرید.
وضعیت مشابهی در هنگام یدککشی نیز وجود دارد. یدککش رایجی که رانندگان استفاده میکنند معمولاً ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن بارگیری را روی توپی تریلر در بخش عقب وسیله نقلیه قرار میدهد. زمانی که یک تریلر با وزن ۱۳۶۰ تا ۱۸۱۵ کیلوگرم را میکشید، نیروی حدود ۲۷۰ کیلوگرمی به بخش جلوی تریلر وارد میشود. این مقدار نیرو یا وزن به عنوان میزان بارگیری در نظر گرفته میشود چراکه به هر صورت توسط وسیله نقلیه حمل میشود؛ اما چگونه ظرفیت یدککشی ایده آل وسیله نقلیه را محاسبه کنیم؟
معمولاً سؤالات مربوط به ظرفیت بارگیری و یدککشی یک وسیله نقلیه زمانی مطرح میشوند که مالکان به دنبال خرید یک تریلر سنگین از جمله کمپر، قایق یا تجهیزات مشابه هستند. واضح است که اطلاع از چنین ویژگیهایی برای خریداران حیاتی خواهد بود چراکه در صورت عدم انتخاب وسیله نقلیه مناسب خطرات زیادی جان سرنشینان را تهدید خواهد کرد. در ادامه میخواهیم ظرفیت یدککشی یک وانت پیکاپ نیم تنی استاندارد را بررسی کنیم. ما در این مثال فورد F-150 سوپر کروکب FX4 مدل ۲۰۲۱ مجهز به پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری را در نظر میگیریم. برای این خودرو پکیج بارگیری هوی دیوتی و یدککشی تریلر مکس وجود دارد. فورد میگوید وانت موردبحث وزن ترکیبی ناخالص ۳۵۶۰ کیلوگرمی و ظرفیت یدککشی ۵۸۹۷ کیلوگرمی دارد. برای محاسبات این چنینی بهتر است همواره ۱۰ درصد ارقام کمتری را در نظر بگیرید و به این ترتیب ۹۰ درصد ظرفیت یدککشی ۵۸۹۷ کیلوگرمی را محاسبه میکنیم که به معنی حداکثر ظرفیت یدککشی ۵۳۰۷ کیلوگرمی است.
اما آیا این ونت میتواند یک کمپر با وزن ۵۳۰۷ کیلوگرم را بکشد؟ باید در نظر داشت که وزن کمپر معمولاً بهصورت وزن خشک اعلام میشود و شامل آب موجود در تانکها و یا سایر تجهیزات لازم برای سفر نیست؛ بنابراین در نظر میگیریم کمپر وزن خشک حدود ۴۵۳۵ کیلوگرمی داشته و داخل آن نیز وسایلی به وزن حدود ۷۷۰ کیلوگرم حمل میشود. برای یدککشی ایمن، توزیع وزن در تریلر اهمیت زیادی دارد. با اینکه قرار دادن ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن تریلر روی بخش جلوی آن ایده آل است اما نباید در این کار زیادهروی کرد زیرا فشار زیادی به فریم جلویی تریلر وارد میکند. از طرف دیگر وزن بیش از حد روی اکسل عقب تریلر میتواند باعث انحراف آن و از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه شود.
با اینکه تریلر بارگیری شده ۵۳۰۷ کیلوگرمی در محدوده ایمن حداکثر ظرفیت یدککشی ما قرار دارد اما باید ظرفیت بارگیری وانت پیکاپ فورد را نیز در نظر بگیریم. در مثال ما، وانت فورد ظرفیت بارگیری ۱۲۰۲ کیلوگرمی دارد که با در نظر گرفتن حاشیه ایمن ۱۰ درصدی به رقم ۱۰۸۲ کیلوگرم میرسد. اگر ۱۵ درصد وزن تریلر ۵۳۰۲ کیلوگرمی روی بخش جلوی آن قرار گیرد، این بخش و در واقع خود خودرو وزن ۷۹۶ کیلوگرمی را تحمل میکند. به این ترتیب حدود ۲۸۶ کیلوگرم هم برای حمل سرنشینان و تجهیزات دیگر در خودرو باقی میماند. با این رقم میتوانیم ۴ سرنشین با وزن متوسط هریک ۶۸ کیلوگرم و برخی تجهیزات سبک را حمل کنیم.
Rahman
۶ آذر ۱۴۰۳سلام بچه ها یه چیزی میگم نخندید من یه بار به دو طرف شاسی پراید بابام یه میله جوش دادم بعد یه جای بکسل محکم درست کردم یه تریلی کوچکم واسه بار درست کردم ۵۰۰ کیلو بار میزدم ، ولی اصلا حس خوبی نداشت شاید پراید دف جلو واسه همین.
ESC OFF
۶ آذر ۱۴۰۳پراید خودشو به زور میکشه . چطور مجاب شدی باهاش تریلر بکشی
amirboss
۶ آذر ۱۴۰۳شما احتمالا خیلی جیگر داشتی که به خودرو 900کیلویی یه تریلر با بارگیری 500کیلویی وصل کردی داداش.خدارو شکر حداقل یه احساس بدی از کاری که کردی داشتی.
خلاصه خودروهای که بصورت استاندارد قابلیت یدک کشی دارن بغیر از موتور و سیستم انتقال قدرت از ترمزها،سیستم تعلیق و زیربندی قدرتمند تری استفاده میکنند که احتمالا پراید وانت نداشته باشه.
خود بخش تریلر درواقع یه بخش اضافه روی خودرو هست و درصورت سرعت گرفتن خودرو,نیروی ترمز بیشتر و سیستم تعلیق قدرتمند تری نیازه تا خودرو کنترل بشه وگرنه عواقب خیلی بدی درانتظار راننده هست.درضمن تریلر های استاندارد مجهز به کالیبرهای ترمز و چراغ خطر هستن تا خودرو بهترین عملکرد رو تو سرعت بالا داشته باشن.
البته خود تریلر ها و کمبرهای یدکی مسافرتی به چندین بخش و با کاربری های مختلف تقسیم میشن و امیدوارم یکی حوصله داشته باشه یه پست مفصل راجب بهش تو پدال بزاره.
net
۶ آذر ۱۴۰۳وانتهای فول سایز ۶ چرخ امریکایی جالب نیست و حس کامیون داره. وانت ۴ چرخ زیبا هست
net
۶ آذر ۱۴۰۳امریکایی ها باید برای حمل بار از کامیون استفاده کنند نه از وانت لوکس برای حمل بار استفاده کنند و نباید وانت ۶ چرخ تولید کنند. رینگ و لاستیک وانت های فول سایز ۶ چرخ امریکایی شبیه لاستیک های کامیون بنز خاورهای نارنجی قدیمی هست😃
علی روزبهانی
۶ آذر ۱۴۰۳یه متر به طول پرایده بزن من احتمال میدم کش اومده باشه اگرم موتور گیربکس با بدبختی حرکت داده این مجموعه رو ولی باور کن شاستی پراید کش اومده باشه
Parham
۷ آذر ۱۴۰۳اون قسمت “یه چیزی میگم نخندید” منو مجبور کرد تا آخرش بخندم😂
JDM سابق
۶ آذر ۱۴۰۳دو شاخصه برای توزیع وزن تراک یا کلاً کشنده ها وجود داره
GVW یا GWVR
این مشخصه نشون میده که یک تراک یا کامیون چقدر وزن رو به صورت مستقل روی شاسی میتونه حمل کنه که سازندگان بر اتکفا بر تناژ اکسل و شاسی این عدد رو اعلام میکنن
GCW یا GCWR
این مشخصه نشون میده که یک تراک یا کامیون به صورت کشنده و با استفاده از تریلر میتونه وزن رو بکشه که تو این مورد سازندگان بر روی تناژ اکسل عقب تأکید میکنن
عدد GCW یا GCWR همیشه از GWVR یا GWV بیشتره
حسن
۷ آذر ۱۴۰۳کلا باید ماشین حساب داشته باشی
وزن راننده با وزن بقیه سرنشینان با وزن سوخت با وزن روغن و مایعات با وزن بار را حساب کنید تا ظرفیت بار بدست بیاد
دیگه نمیخرم حوصله حساب کتاب ندارم