آموزشمقالات

لاستیک رادیال چیست و چه تفاوتی با نمونه‌های دیگر دارد؟

بی‌تردید عبارت لاستیک رادیال به گوش شما نیز خورده است اما آیا می‌دانید این نوع لاستیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت لاستیک رادیال با لاستیک‌های دیگر چیست؟ در جدیدترین مقاله پدال به معرفی این نوع لاستیک پرداخته‌ایم.
لاستیک رادیال

در نگاه اول ممکن است همه تایرها یکسان به نظر برسند: گرد، سیاه و ساخته ‌شده از لاستیک! با این حال تمامی تایرها از نظر ساختاری یکسان نیستند. در حقیقت اگر به زیر لایه لاستیکی آن‌ها نگاهی دقیق‌تر بیندازید متوجه تفاوت‌های قابل‌توجهی خواهید شد که تأثیر مستقیمی بر دوام تایر، چسبندگی آن و راحتی رانندگی دارد.

امروزه با نگاهی به خودروهای موجود در بازار می‌توان انواع مختلفی از تایرها را مشاهده کرد اما رایج‌ترین نوع، تایرهای رادیال هستند. دلیل این محبوبیت عملکرد بهتر آن‌ها در مقایسه با تایرهای قدیمی‌تر از نوع بایاس-پلی (Bias-Ply) از نظر چسبندگی است؛ اما تایر رادیال دقیقاً چیست؟ نام این تایر از چیدمان داخلی رشته‌ها یا لایه‌های آن که به «پلی‌ها» معروف‌اند گرفته شده است. این رشته‌ها به‌صورت مستقیم از مرکز چرخ با زاویه ۹۰ درجه شعاعی منتشر می‌شوند. این ساختار به‌ گونه‌ای است که دیواره جانبی و آج تایر می‌توانند به‌طور مستقل عمل کنند که نتیجه آن تماس بهتر با جاده، سواری نرم‌تر، عمر طولانی‌تر آج و افزایش کارایی مصرف سوخت است. به همین دلیل تایرهای رادیال به گزینه‌ای اصلی برای وانت‌های سبک، خودروهای سواری و حتی تریلرها تبدیل شده‌اند.

اما تفاوت‌های ساختاری تایرهای رادیال با سایر گزینه‌ها در چیست؟ باید روشن شود که هدف اصلی ساخت تایرهای رادیال و بایاس-پلی، جذب شوک‌های جاده‌ای و ارائه چسبندگی است. با وجود شباهت ظاهری این دو نوع تایر، تفاوت‌های ساختاری و عملکردی عمیقی در زیر این ظاهر نهفته است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، شیوه ساخت داخلی تایرهای رادیال است. از نظر ساختاری، تایرهای رادیال با استفاده از تسمه‌های فولادی ساخته می‌شوند که عمود بر جهت حرکت قرار دارند. در مقابل، تایرهای بایاس-پلی از لایه‌های پارچه‌ای متقاطع با زاویه مورب ۳۰ تا ۴۵ درجه بهره می‌برند. در نگاه اول این تغییر ممکن است جزئی به نظر آید اما این تحولات ساختاری بخشی از بزرگ‌ترین تغییرات اعمال‌شده بر تایرهای خودرو طی یک قرن گذشته محسوب می‌شوند و می‌توانند بر راحتی، عملکرد و کیفیت سواری خودرو تأثیر بگذارند.

طراحی تایرهای رادیال با انعطاف‌پذیری دیواره جانبی و سطح آج مسطح، فضایی برای چسبندگی بهتر و سواری نرم‌تر ایجاد می‌کند. در مقابل، طراحی تایرهای بایاس-پلی با دیواره‌های سخت‌تر به آن‌ها کمک می‌کند تا در شرایط سخت خارج از جاده یا حمل بارهای سنگین عملکرد بهتری داشته باشند. با این حال این ساختار سفت و سخت معایبی نیز دارد: کاهش چسبندگی در سرعت‌های بالا که به نوبه خود به کارایی پایین‌تر سوخت منجر می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. ۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6742 ديدگاه)

    لاستیک رادیال نمیدونم چیه ولی عالی

  2. محمدعلی کاشی

    ۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    اگر برای توضیحات شیوه ساخت داخلی عکس میگذاشتید خیلی مقاله قابل فهم‌تر بود تا اینکه خواننده مجبور به تخیل بشه.
    برای نمونه این عکس که تفاوتها رو نشون میده:

    https://www.apollotyres.com/en-in/stories/blogs/tyre-guides/difference-between-radial-and-bias-tyres/_jcr_content/root/responsivegrid/image.img.jpg/1718287433740.jpg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا