آموزشمقالات

دلایل کم شدن آب در رادیاتور خودرو چیست؟

یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو رادیاتور آن است که بنا به دلایل مختلف شاهد کم شدن آب آن هستیم. در جدیدترین سری مقالات آموزشی پدال می‌خواهیم به علت‌های کم شدن آب در رادیاتور خودرو بپردازیم پس همراه ما باشید.

قبل از آنکه به دلایل کم شدن آب رادیاتور اشاره کنیم بهتر است کمی درباره خود رادیاتور صحبت کنیم. رادیاتور خودرو قطعه‌ای است که کار اصلی آن خنک نگه داشتن موتور خودرو بوده و با کمک مایع خنک‌کننده، حرارت موتور را جذب و از طریق هوای عبوری از فن آن را به محیط اطراف منتقل می‌کند. یکی دیگر از وظایف رادیاتور تولید هوای گرم در زمستان برای بخاری است. رادیاتور خودرو از چند بخش تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مخزن آب، لوله‌ها، پره‌ها و فن اشاره کرد. مخزن آب محلی است که مایع خنک‌کننده در آن قرار می‌گیرد و لوله‌ها مسیری را برای جریان مایع خنک‌کننده از رادیاتور به موتور و برعکس فراهم می‌کنند. پره‌ها نیز باعث افزایش سطح تماس مایع خنک‌کننده با هوا می‌شوند و حرارت را از آن خارج می‌کنند. نهایتاً هم باید گفت فن نقش مهمی در تسریع جریان هوا و خنک کردن رادیاتور دارد.

همچنین بخوانید: رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

رادیاتور خودرو باید به‌صورت منظم نگهداری و تعمیر شود. برخی از عواملی که می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی رادیاتور شوند عبارت‌اند از: سوراخ شدگی، رسوب، آسیب به بدنه، آسیب‌دیدگی یا شکستگی پره‌ها و… برای جلوگیری از مشکلات یاد شده باید به نکات زیر توجه کرد:

مقدار و کیفیت مایع خنک‌کننده را بررسی کرده و در صورت نیاز آب رادیاتور را عوض کنید.

هواگیری رادیاتور را به‌صورت دوره‌ای انجام دهید تا هوای اضافه از سیستم خارج شود.

رادیاتور را با استفاده از آب فشار قوی یا شلنگ آب تمیز کنید.

در صورت لزوم رادیاتور را باز کرده و قطعات آسیب‌دیده را تعویض یا تعمیر کنید.

دلایل کم شدن آب در رادیاتور

وجود اشکال در کارکرد سیستم خنک کاری موتور آسیب زیادی را متوجه آن خواهد کرد. متأسفانه بسیاری از رانندگان توجه چندانی به سطح مایع خنک‌کننده ندارند و زمانی از وجود مشکل آگاه می‌شوند که کار از کار گذشته و موتور داغ کرده است. به همین خاطر باید از دلایل مختلفی که می‌تواند سبب کم شدن آب در رادیاتور خودرو شود آگاهی پیدا کنید. این دلایل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

خرابی قطعات رادیاتور مثل فن، ترموستات، واترپمپ، درب رادیاتور، شبکه و لوله‌ها.

خوردگی رادیاتور که باعث نشت آب و افزایش فشار در سیستم می‌شود.

استفاده از بخاری خودرو که در زمستان باعث افزایش دما و تبخیر آب رادیاتور می‌شود.

سوختگی فیوز فن رادیاتور که باعث عدم خنک شدن رادیاتور و به جوش آمدن آب می‌شود.

سوختن واشر سر سیلندر که باعث ورود آب به سوپاپ‌ها و محفظه سیلندر می‌شود.

نشتی رادیاتور بخاری نیز می‌تواند باعث کم شدن آب در رادیاتور خودرو شود.

ورود آب به داخل سیلندر هم جزو دیگر دلایل کم شدن آب خواهد بود.

برای برطرف کردن این مشکل، باید علت کم شدن آب را تشخیص داده و قطعات خراب را تعویض یا تعمیر کنید. همچنین باید مقدار و کیفیت آب رادیاتور را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را عوض یا تکمیل کنید. نکته مهم اینکه می‌بایست از آب مقطر برای رادیاتور استفاده کنید. همچنین میزان مخلوط شدن آب و مایع خنک‌کننده را باید از دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید ولی اگر دسترسی به آن نداشتید هر دو را به‌صورت یکسان ۵۰/۵۰ مخلوط نمایید.

خطرات کم شدن آب در رادیاتور خودرو

همان‌طور که گفته شد رادیاتور اصلی‌ترین قطعه برای خنک کردن موتور ماشین است و به همین خاطر کم شدن آب در آن باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به موتور خواهد شد. از جمله خطرات و آسیب‌های کم شدن آب در رادیاتور می‌توان به خرابی و سوختن واشر سر سیلندر، داغ کردن موتور و گیرپاژ آن، خرابی پیستون‌ها و… اشاره کرد. وارد شدن آسیب به هریک از این بخش‌ها هزینه‌های سنگینی را در بر خواهد داشت.

مقدار طبیعی کم شدن آب رادیاتور

واضح است که سیستم خنک‌کننده موتور خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده و مقداری از آب به حرکت درآمده داخل آن‌ها به خاطر دمای بالا و جوش تبخیر خواهد شد. اگرچه میزان طبیعی کم شدن آب رادیاتور به‌طور دقیق توسط خودروسازان ذکر نشده اما معمولاً کم شدن چند ده سی‌سی آب رادیاتور در فواصل سه‌ماهه طبیعی خواهد بود. البته بهتر است رانندگان آب داخل رادیاتور را زودتر از فواصل یاد شده بررسی نمایند و در صورت کم شدن آب نسبت به اضافه کردن آن به همراه مایع خنک‌کننده اقدام نمایند.

کم شدن آب رادیاتور در زمستان

اگرچه اکثر موارد یاد شده در بالا می‌توانند یکی از دلایل احتمالی کم شدن آب رادیاتور خودرو در فصل زمستان باشند اما معمولاً دو دلیل اصلی برای آن وجود دارد که شامل نشتی در رادیاتور بخاری و یخ زدن برخی قطعات داخل سیستم خنک کاری است. سوختن فیوز فن در اثر یخ زدن پروانه نیز می‌تواند جزو این دلایل باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (167 ديدگاه)

    برحسب تجربه ۱۵ سالم در نگهداری خودرو های ایران خودرو و سایپا توصیه میکنم که هر روز صبح یکبار درب رادیاتور یا منبع انبساط ماشینتونو باز کنید و دوباره ببندید
    اینکار باعث میشهفشار هوای داخل سیستم تخلیه بشه و عمر سیستم خنک کننده رو بالا میبره

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. آرین

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (444 ديدگاه)

      نیازی به اینکار نیست. سیستم خنک کننده تحمل فشار رو داره. حتی مقدار کمی از فشار کمپرس سیلندر رو هم میتونه تحمل کنه.

      موافقم 4
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا