سیستم انتقال نیروی محرک عقب بهتر است یا چهارچرخ محرک؟ در ادامه با بررسی مزایا و معایب هردو سیستم، به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
در خودروها، برای انتقال نیروی موتور به چرخها، سه شیوه مختلف وجود دارد که شامل محرک جلو، محرک عقب و چهارچرخ محرک میشود. هرکدام از این شیوههای انتقال نیرو مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به نیازها و انتظاراتی که از خودرو دارید باید گزینه مناسب را انتخاب کنید. ازاینرو، قصد داریم در ادامه دو شیوه انتقال نیروی محرک عقب و چهارچرخ محرک را باهم مقایسه کنیم و مروری بر مزایا و معایب هرکدام داشته باشیم.
همچنین بخوانید: محرک جلو یا چهارچرخ محرک، برای خودروهای سواری کدام بهتر است؟
قوای محرکه چیست؟
پیش از پرداختن به شیوههای انتقال نیرو، بهتر است ابتدا با تعریف قوای محرکه آشنا شویم. بهطورکلی به مجموعه پیشرانه، گیربکس، شافتها، دیفرانسیل و بهطورکلی قطعاتی که نیرو را از موتور به چرخها میفرستند قوای محرکه گفته میشود. حال این قوای محرکه میتواند بهصورت محرک جلو، محرک عقب یا چهارچرخ محرک کار کند. علاقهمندان به خودرو و رانندگی، انتقال نیروی محرک عقب را به دلیل هندلینگ جذابتر ترجیح میدهند اما این شیوه برای شرایط زمستانی ایدهآل نخواهد بود. از سوی دیگر، انتقال نیروی چهارچرخ محرک کشش بیشتری روی مسیرهای خیس یا برفی فراهم میکند ولی باعث افزایش وزن خودرو میشود.
تفاوت بین محرک عقب و چهارچرخ محرک چیست؟
همانطور که عبارت بالا نشان میدهد، خودروی محرک عقب خودرویی است که نیرو فقط به چرخهای عقب آن منتقل میشود و این چرخهای محرک، خودرو را به جلو هل میدهند. این شیوه انتقال نیرو باعث بهبود هندلینگ و توزیع وزن میشود ولی میتواند در شرایط لغزنده یا مسیرهای شیبدار رانندگی را سخت کند. در خودروهای چهارچرخ محرک اما هر چهارچرخ ماشین نیرو دریافت میکنند. در برخی از این خودروها، نیرو بین همه چرخها بهطور مساوی تقسیم میشود ولی بعضی خودروهای میتوانند توزیع نیرو بین محورهای جلو و عقب را کموزیاد کنند. علاوه بر این، سامانههای چهارچرخ محرک پارت تایم هم وجود دارد که برای کاهش مصرف سوخت، خودرو عمدتاً بهصورت دوچرخ محرک کار میکند و فقط در صورت لزوم نیرو به هر چهارچرخ منتقل میشود.
مزایا و معایب محرک عقب
خودروهای محرک عقب از لحاظ طراحی و فنی، بسیار سادهتر از مدلهای چهارچرخ محرک هستند که این ویژگی باعث کاهش هزینههای تولید و نگهداری میشود. برای طرفداران رانندگی هیجانانگیز، خودروهای محرک عقب گزینههای ایدهآلی برای دریفت کشیدن هستند و همچنین از تأثیر گشتاور روی چرخهای جلو که خودروهای محرک جلو را آزار میدهد هم رنج نمیبرند. علاوه بر این، در خودروهای موتور جلو، انتقال نیرو به چرخهای عقب، وزن بیشتری را به محور عقب اضافه میکند و باعث توزیع وزن بهتر میشود. بااینحال، محرک عقب معایبی هم دارد. کنترل خودروهای دیفرانسیل عقب برای رانندگان تازهکار و بیتجربه خصوصاً در شرایط لغزنده دشوار است و میتواند باعث انحراف خودرو شود. علاوه بر این، قدرت زیاد در خودروهای محرک عقب میتواند خطرناک باشد.
از سوی دیگر، خودروهای محرک عقب مصرف سوخت کمتری نسبت به مدلهای چهارچرخ چرخ محرک دارند زیرا سیستم انتقال نیروی محرک عقب سبکتر است و موتور نیروی خود را بجای چهارچرخ فقط به دوچرخ تحویل میدهد. در جدول زیر، مصرف سوخت خودروهای محبوب مرسدس و بامو را در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک میبینیم که در همه موارد، مدلهای دیفرانسیل عقب تا نیم لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتری نسبت به همتایان دو دیفرانسیل خود دارند.
خودرو | مصرف سوخت محرک عقب | مصرف سوخت چهارچرخ محرک |
بامو 430i | ۸.۴ / ۶.۵ / ۷.۶ شهر/ جاده / ترکیبی | ۸.۷ / ۶.۹ / ۷.۸ شهر/ جاده / ترکیبی |
مرسدس C300 | ۹.۴ / ۶.۸ / ۸.۱ شهر/ جاده / ترکیبی | ۹.۸ / ۷.۱ / ۸.۷ شهر/ جاده / ترکیبی |
مزایا و معایب چهارچرخ محرک
همانطور که گفته شد، در خودروهای چهارچرخ محرک، تمام چرخها نیرو دریافت میکنند و کشش خودرو بیشتر میشود. به همین دلیل، انتقال نیروی چهارچرخ محرک را در پیکاپها و شاسیبلندهایی که برای آفرود یا یدک کشی در نظر گرفته شدهاند زیاد میبینیم. بااینحال، سامانه چهارچرخ محرک فقط مخصوص شاسیبلندهای خشن نیست و بسیاری از سدانها و حتی هاچبکها هم از این شیوه انتقال نیرو بهره میبرند زیرا چهارچرخ محرک در مسیرهای خیس، برفی و یخزده، تواناییهای حرکتی خودرو را بسیار بهبود میبخشد.
علاوه بر این، یکی دیگر از مزیتهای سامانه چهارچرخ محرک، شتاب گیری سریعتر از حالت سکون است زیرا قدرت موتور بین هر چهارچرخ توزیع میشود و تمام نیرو فقط به دوچرخ تحویل داده نمیشود که باعث هرزگردی شود. از سوی دیگر اما خودروهای چهارچرخ محرک قیمت گرانتر و هزینههای نگهداری بالاتری دارند زیرا در یک خودروی چهارچرخ محرک، از قطعات بیشتری نسبت به محرک عقب استفاده میشود که قیمت را افزایش میدهد. در جدول زیر میتوانید مقایسه قیمت برخی خودروها را در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک ببینید.
خودرو | قیمت محرک عقب | قیمت چهارچرخ محرک |
بامو 430i | ۵۱,۱۵۰ دلار | ۵۳,۱۵۰ دلار |
مرسدس C300 | ۴۸,۴۵۰ دلار | ۵۰,۴۵۰ دلار |
سامانه eAWD یا چهارچرخ محرک برقی
درحالیکه محرک عقب و چهارچرخ محرک شیوههای انتقال نیروی سنتی هستند، در خودروهای الکتریکی و هیبریدی از تکنولوژی جدیدی برای انتقال نیرو استفاده شده است. سامانههای چهارچرخ محرک برقی یا eAWD برای انتقال نیرو متفاوت عمل میکنند و هیچ میل گاردانی برای انتقال نیرو به چرخهای عقب ندارند. درواقع، در خودروهای eAWD برخلاف خودروهای چهارچرخ محرک معمولی، محورهای جلو و عقب اتصال مکانیکی باهم ندارند. در برخی خودروهای هیبریدی، پیشرانهٔ درونسوز فقط به چرخهای جلو نیرو میدهد و برای نیرو دادن به چرخهای عقب و ایجاد سامانهٔ چهارچرخ محرک، از یک یا دو موتور الکتریکی روی محور عقب استفاده میشود. سیستم E-Four تویوتا یکی از همین نمونهها است. خودروهای الکتریکی هم از سیستم eAWD استفاده میکنند و از طریق نصب یک یا دو موتور الکتریکی در جلو و یک یا دو موتور الکتریکی در عقب، به هر چهارچرخ نیرو میدهند.
رضا
۱۸ بهمن ۱۴۰۳هیچکدوم
دیفرانسیل جلو
amirmohammadja79
۱۸ بهمن ۱۴۰۳از لحاظ ارزونی و هزینه که قطعا محرک جلو ولی دف عقب از لحاظ لذت رانندگی بهترینه
چهار چرخ محرک از نظر کنترل و ماکزیمم سرعت و شتاب بهترین گزینهس
Sina_carshow
۱۹ بهمن ۱۴۰۳چار چرخ محرک لانچ بهتری داره در نتیجه 0 تا 100 بهتر
هرزگردی کمتر
میتونی راحت تر هر پیچ گاز بدی بدون هرز گردی یا پیچ خوردن عقب ماشین یه جورایی میشه گفت هندلینگ بهتری بهت میده به خاطر چسبیدگی رو زمین موقع گاز دادن سر پیچ ها
و از اینا مهم تر
واقعیت اینه حتی برا دریفت هم ماشینای بهتری هستن حتی کن بلاک خدا بیامرز هم اینو قبول داشت و دریفت با ماشینای awd میزد اکثرن چون هم ساده تر هس هم تسلط بیشتری داری
و حتی تو زندگی واقعی هم
تو جاده خاکی یا هوای بارونی و برفی ماشین کاملا قابل استفاده هس
دیف عقب یه ذره برف زمین باشه عملن غیر قابل استفاده میشه ماشین
کلا حس رانندگی متفاوتی داره حتی دوتا ماشین عین هم باشن
ممد ژانگولر
۱۸ بهمن ۱۴۰۳داداشا اگه ماشین برقی بخرید که قابلیت پرواز داشته باشه به این چیزهای اضافه احتیاج نخواهید داشت و برید از بالا حالشو ببرید .
Cehx
۱۸ بهمن ۱۴۰۳نبابا
Arash2009
۱۸ بهمن ۱۴۰۳قطعا چهار چرخ محرک
لانچ خیلی بهتر
هندلینگ بهتر
توانایی های بیشتر در آفرود
شما جدول رو نگاه کنید
اختلاف قیمت بین محرک عقب و چهار چرخ فقط ۲ هزار تاست
Amirsh
۱۸ بهمن ۱۴۰۳کامنتم بی ربطه ولی پدال از ون های تجاری جدید رنو و ولوو با برند جدیدشون چیزی نزاشتیا ، حواسم هست
من از ماشینای تجاری ، ون و اینا خیلی خوشم میاد
Siyavash
۱۸ بهمن ۱۴۰۳حتی نیاز به فکر کردن نداره.
چهارچرخ خیلی بهتر هست.
BMW is GOD
۱۸ بهمن ۱۴۰۳فقط ایکس درایو بیامو هم قابلیت آفرود فوق العادهای داره هم تو شتابگیری و هندلینگ و … عالیست و بیشترین تمرکزش هم رو عملکرد خودرو هست
مازیار
۱۸ بهمن ۱۴۰۳حس اطمینان در حرکت تو جادههای خاکی _ وقتی چرخها فاقد هر گونه هرزگردی محسوس میشن _ یا موقع پیچیدن در سرعتهای پائین _ وقتی کوچکترین بیشفرمانی یا کمفرمانی از بین میره _ که سیستم چهارچرخ دائم به راننده میده خیلی دلچسبه
Ali
۱۸ بهمن ۱۴۰۳صد در صد دو دف بهتره ولی به دف عقب (rear wheel ) یا ریر ویل درایو بگیم بهتره(رانندگی واقعی)تو دف عقب
۱۸ بهمن ۱۴۰۳چهار چرخ به شرطی که امکان دف عقب کردن باشه
۱۸ بهمن ۱۴۰۳چقدر 🤬هستین شما برای چی بیخود و بی جهت دیسلایک میدی 🤬🤬🤬؟ همین یکم بالاتر یه نفر دیگه همینو گفت همه گفتن حق با توعه آره آره حالا نوبت من شد دیسلایک میدید انتقاد میکنید 🤬🤔
Mahan
۱۸ بهمن ۱۴۰۳نه دف عقب نه دف جلو نه دو دف.
فقط یه وانت تراک آمریکایی 4wd🤤
Taha Ayoobi
۱۹ بهمن ۱۴۰۳جات خالی امروز تو قم رم 1500 Hemi e torque دیدم
۱۹ بهمن ۱۴۰۳چه فایده وانت به اون بزرگی ولی موتورش ۱۵۰۰ 💔
amirboss
۱۸ بهمن ۱۴۰۳اصولاً برای خودروهای شهری هیچ سیستم انتقال قدرتی مثل FWD مقرون به صرفه و البته مانور پذیر نیست درضمن هزینه تولید پایین تری نسبت به RWD و AWD داره.
خودروهایی با سیستم انتقال قدرت RWD لذت سواری بالاتر و هیجان انگیز تری نسبت به FWD دارن بخصوص برای حرکات نمایشی که متاسفانه تو ایران خودرویی با این سیستم و قدرت بالای موتور از دسترس خیلیا خارج هست.
سیستم AWD هم که داستان خودش رو داره و همه هم میدونین.
حسین دهمرد
۱۸ بهمن ۱۴۰۳اون تونل وسط گاردان اگه مثه پیکان باشه که خیلی دست و پا گیره. ترجیح میدم دف جلو باشه یا واسه عقب موتور برقی بزارن تا فضای اتاق فدا نشه
خزان
۱۸ بهمن ۱۴۰۳پدال اگه میشه اخبار خارجی بیشتر کار کنید. چینی و داخلی هم اوکیه اما اگه اخبار خارجی بیشتر باشه خیلی بهتره،،.
سهیل گل آزاد
۱۹ بهمن ۱۴۰۳هفت هشت سالم بود اونموقع ها همه تاکسیا پیکان بودن یه حس سختی داشتم موقع سوار و پیاده شدن از ماشین رفتم جستجو کردم این سکوهه جلوی صندلیای عقب پیکان چیه اینترنتم اون موقع ها در دسترس نبود از بزرگ ترها پرسیدم بهم گفتن این ماشین دیفرانسیل عقبه اون سکوهه هم به خاطر وجود وسیله ای به نام میل گاردانه قدرت موتور بدین شکل از طریق گیربکس به چرخ های عقب انتقال پیدا میکنه و چرخ های جلو هم بدین وسیله به حرکت درمیان واقعا این جالب ترین دانشی بود که تو بچگیام یاد گرفتم
علی جردن
۱۹ بهمن ۱۴۰۳نظر شخصیم اینه که در کلاس سدان ها وجود چهارچرخ محرک الزامی نیست و چه بسا شاید مانع لذت رانندگی شه اما در کلاس هاجبک و سوپرمینی ها وجود سیستم چهار چرخ محرک ضروریه هم باعث حفظ تعادل در سرعت های بالا برای هاجبک ها میشه و هم اینکه میشه از هاجبک ها به عنوان مینی کراس اور استفاده کرد و موقع بارش برف و باران براحتی زد تو دل جاده
GENERAL CORVETTE
۱۹ بهمن ۱۴۰۳AWD و 4WD و EAWD
سلیقه من هست
مصطفی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳فقط دف عقب …
Akbar top
۲۰ بهمن ۱۴۰۳فقط چهار چرخ محرک با موتور دیزلی