آموزش

محرک عقب یا چهارچرخ محرک، برای خودروهای سواری کدام بهتر است؟

سیستم انتقال نیروی محرک عقب بهتر است یا چهارچرخ محرک؟ در ادامه با بررسی مزایا و معایب هردو سیستم، به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

در خودروها، برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها، سه شیوه مختلف وجود دارد که شامل محرک جلو، محرک عقب و چهارچرخ محرک می‌شود. هرکدام از این شیوه‌های انتقال نیرو مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به نیازها و انتظاراتی که از خودرو دارید باید گزینه مناسب را انتخاب کنید. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه دو شیوه انتقال نیروی محرک عقب و چهارچرخ محرک را باهم مقایسه کنیم و مروری بر مزایا و معایب هرکدام داشته باشیم.

همچنین بخوانید: محرک جلو یا چهارچرخ محرک، برای خودروهای سواری کدام بهتر است؟

قوای محرکه چیست؟

پیش از پرداختن به شیوه‌های انتقال نیرو، بهتر است ابتدا با تعریف قوای محرکه آشنا شویم. به‌طورکلی به مجموعه پیشرانه، گیربکس، شافت‌ها، دیفرانسیل و به‌طورکلی قطعاتی که نیرو را از موتور به چرخ‌ها می‌فرستند قوای محرکه گفته می‌شود. حال این قوای محرکه می‌تواند به‌صورت محرک جلو، محرک عقب یا چهارچرخ محرک کار کند. علاقه‌مندان به خودرو و رانندگی، انتقال نیروی محرک عقب را به دلیل هندلینگ جذاب‌تر ترجیح می‌دهند اما این شیوه برای شرایط زمستانی ایده‌آل نخواهد بود. از سوی دیگر، انتقال نیروی چهارچرخ محرک کشش بیشتری روی مسیرهای خیس یا برفی فراهم می‌کند ولی باعث افزایش وزن خودرو می‌شود.

تفاوت بین محرک عقب و چهارچرخ محرک چیست؟

همان‌طور که عبارت بالا نشان می‌دهد، خودروی محرک عقب خودرویی است که نیرو فقط به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌شود و این چرخ‌های محرک، خودرو را به جلو هل می‌دهند. این شیوه انتقال نیرو باعث بهبود هندلینگ و توزیع وزن می‌شود ولی می‌تواند در شرایط لغزنده یا مسیرهای شیب‌دار رانندگی را سخت کند. در خودروهای چهارچرخ محرک اما هر چهارچرخ ماشین نیرو دریافت می‌کنند. در برخی از این خودروها، نیرو بین همه چرخ‌ها به‌طور مساوی تقسیم می‌شود ولی بعضی خودروهای می‌توانند توزیع نیرو بین محورهای جلو و عقب را کم‌وزیاد کنند. علاوه بر این، سامانه‌های چهارچرخ محرک پارت تایم هم وجود دارد که برای کاهش مصرف سوخت، خودرو عمدتاً به‌صورت دوچرخ محرک کار می‌کند و فقط در صورت لزوم نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

مزایا و معایب محرک عقب

خودروهای محرک عقب از لحاظ طراحی و فنی، بسیار ساده‌تر از مدل‌های چهارچرخ محرک هستند که این ویژگی باعث کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری می‌شود. برای طرفداران رانندگی هیجان‌انگیز، خودروهای محرک عقب گزینه‌های ایده‌آلی برای دریفت کشیدن هستند و همچنین از تأثیر گشتاور روی چرخ‌های جلو که خودروهای محرک جلو را آزار می‌دهد هم رنج نمی‌برند. علاوه بر این، در خودروهای موتور جلو، انتقال نیرو به چرخ‌های عقب، وزن بیشتری را به محور عقب اضافه می‌کند و باعث توزیع وزن بهتر می‌شود. بااین‌حال، محرک عقب معایبی هم دارد. کنترل خودروهای دیفرانسیل عقب برای رانندگان تازه‌کار و بی‌تجربه خصوصاً در شرایط لغزنده دشوار است و می‌تواند باعث انحراف خودرو شود. علاوه بر این، قدرت زیاد در خودروهای محرک عقب می‌تواند خطرناک باشد.

از سوی دیگر، خودروهای محرک عقب مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل‌های چهارچرخ چرخ محرک دارند زیرا سیستم انتقال نیروی محرک عقب سبک‌تر است و موتور نیروی خود را بجای چهارچرخ فقط به دوچرخ تحویل می‌دهد. در جدول زیر، مصرف سوخت خودروهای محبوب مرسدس و ب‌ام‌و را در نسخه‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک می‌بینیم که در همه موارد، مدل‌های دیفرانسیل عقب تا نیم لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت کمتری نسبت به همتایان دو دیفرانسیل خود دارند.

خودرو مصرف سوخت محرک عقب  مصرف سوخت چهارچرخ محرک
ب‌ام‌و 430i ۸.۴ / ۶.۵ / ۷.۶ شهر/ جاده / ترکیبی ۸.۷ / ۶.۹ / ۷.۸ شهر/ جاده / ترکیبی
مرسدس C300 ۹.۴ / ۶.۸ / ۸.۱ شهر/ جاده / ترکیبی ۹.۸ / ۷.۱ / ۸.۷ شهر/ جاده / ترکیبی

مزایا و معایب چهارچرخ محرک

همان‌طور که گفته شد، در خودروهای چهارچرخ محرک، تمام چرخ‌ها نیرو دریافت می‌کنند و کشش خودرو بیشتر می‌شود. به همین دلیل، انتقال نیروی چهارچرخ محرک را در پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندهایی که برای آفرود یا یدک کشی در نظر گرفته شده‌اند زیاد می‌بینیم. بااین‌حال، سامانه چهارچرخ محرک فقط مخصوص شاسی‌بلندهای خشن نیست و بسیاری از سدان‌ها و حتی هاچ‌بک‌ها هم از این شیوه انتقال نیرو بهره می‌برند زیرا چهارچرخ محرک در مسیرهای خیس، برفی و یخ‌زده، توانایی‌های حرکتی خودرو را بسیار بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، یکی دیگر از مزیت‌های سامانه چهارچرخ محرک، شتاب گیری سریع‌تر از حالت سکون است زیرا قدرت موتور بین هر چهارچرخ توزیع می‌شود و تمام نیرو فقط به دوچرخ تحویل داده نمی‌شود که باعث هرزگردی شود. از سوی دیگر اما خودروهای چهارچرخ محرک قیمت گران‌تر و هزینه‌های نگهداری بالاتری دارند زیرا در یک خودروی چهارچرخ محرک، از قطعات بیشتری نسبت به محرک عقب استفاده می‌شود که قیمت را افزایش می‌دهد. در جدول زیر می‌توانید مقایسه قیمت برخی خودروها را در نسخه‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک ببینید.

خودرو قیمت محرک عقب  قیمت چهارچرخ محرک
ب‌ام‌و 430i ۵۱,۱۵۰ دلار ۵۳,۱۵۰ دلار
مرسدس C300 ۴۸,۴۵۰ دلار ۵۰,۴۵۰ دلار

سامانه eAWD یا چهارچرخ محرک برقی

درحالی‌که محرک عقب و چهارچرخ محرک شیوه‌های انتقال نیروی سنتی هستند، در خودروهای الکتریکی و هیبریدی از تکنولوژی جدیدی برای انتقال نیرو استفاده شده است. سامانه‌های چهارچرخ محرک برقی یا eAWD برای انتقال نیرو متفاوت عمل می‌کنند و هیچ میل گاردانی برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب ندارند. درواقع، در خودروهای eAWD برخلاف خودروهای چهارچرخ محرک معمولی، محورهای جلو و عقب اتصال مکانیکی باهم ندارند. در برخی خودروهای هیبریدی، پیشرانهٔ درون‌سوز فقط به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و برای نیرو دادن به چرخ‌های عقب و ایجاد سامانهٔ چهارچرخ محرک، از یک یا دو موتور الکتریکی روی محور عقب استفاده می‌شود. سیستم E-Four تویوتا یکی از همین نمونه‌ها است. خودروهای الکتریکی هم از سیستم eAWD استفاده می‌کنند و از طریق نصب یک یا دو موتور الکتریکی در جلو و یک یا دو موتور الکتریکی در عقب، به هر چهارچرخ نیرو می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (159 ديدگاه)

    هیچکدوم
    دیفرانسیل جلو

    موافقم 3
    مخالفم 49
    1. amirmohammadja79

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (178 ديدگاه)

      از لحاظ ارزونی و هزینه که قطعا محرک جلو ولی دف عقب از لحاظ لذت رانندگی بهترینه
      چهار چرخ محرک از نظر کنترل و ماکزیمم سرعت و شتاب بهترین گزینه‌س

      موافقم 29
      مخالفم 2
      1. Sina_carshow

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (410 ديدگاه)

        چار چرخ محرک لانچ بهتری داره در نتیجه 0 تا 100 بهتر
        هرزگردی کمتر
        میتونی راحت تر هر پیچ گاز بدی بدون هرز گردی یا پیچ خوردن عقب ماشین یه جورایی میشه گفت هندلینگ بهتری بهت میده به خاطر چسبیدگی رو زمین موقع گاز دادن سر پیچ ها
        و از اینا مهم تر
        واقعیت اینه حتی برا دریفت هم ماشینای بهتری هستن حتی کن بلاک خدا بیامرز هم اینو قبول داشت و دریفت با ماشینای awd میزد اکثرن چون هم ساده تر هس هم تسلط بیشتری داری
        و حتی تو زندگی واقعی هم
        تو جاده خاکی یا هوای بارونی و برفی ماشین کاملا قابل استفاده هس
        دیف عقب یه ذره برف زمین باشه عملن غیر قابل استفاده میشه ماشین
        کلا حس رانندگی‌ متفاوتی داره حتی دوتا ماشین عین هم باشن

        موافقم 9
        مخالفم 2
    2. ممد ژانگولر

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4413 ديدگاه)

      داداشا اگه ماشین برقی بخرید که قابلیت پرواز داشته باشه به این چیزهای اضافه احتیاج نخواهید داشت و برید از بالا حالشو ببرید .

      موافقم 2
      مخالفم 11
      1. Cehx

        ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (361 ديدگاه)

        نبابا

        موافقم 3
        مخالفم 2
  2. Arash2009

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    قطعا چهار چرخ محرک
    لانچ خیلی بهتر
    هندلینگ بهتر
    توانایی های بیشتر در آفرود

    شما جدول رو نگاه کنید
    اختلاف قیمت بین محرک عقب و چهار چرخ فقط ۲ هزار تاست

    موافقم 17
    مخالفم 5
  3. Amirsh

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    کامنتم بی ربطه ولی پدال از ون های تجاری جدید رنو و ولوو با برند جدیدشون چیزی نزاشتیا ، حواسم هست
    من از ماشینای تجاری ، ون و اینا خیلی خوشم میاد

    موافقم 2
    مخالفم 7
  4. Siyavash

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    حتی نیاز به فکر کردن نداره.
    چهارچرخ خیلی بهتر هست.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. BMW is GOD

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (307 ديدگاه)

    فقط ایکس درایو بی‌ام‌و هم قابلیت آفرود فوق العاده‌ای داره هم تو شتابگیری و هندلینگ و … عالیست و بیشترین تمرکزش هم رو عملکرد خودرو هست

    موافقم 5
    مخالفم 13
  6. مازیار

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1379 ديدگاه)

    حس اطمینان در حرکت تو جاده‌های خاکی _ وقتی چرخها فاقد هر گونه هرزگردی محسوس میشن _ یا موقع پیچیدن در سرعت‌های پائین _ وقتی کوچکترین بیش‌فرمانی یا کم‌فرمانی از بین میره _ که سیستم چهارچرخ دائم به راننده میده خیلی دلچسبه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. Ali

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    صد در صد دو دف بهتره ولی به دف عقب (rear wheel ) یا ریر ویل درایو بگیم بهتره(رانندگی واقعی)تو دف عقب

    موافقم 2
    مخالفم 3
  8. ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5839 ديدگاه)

    چهار چرخ به شرطی که امکان دف عقب کردن باشه

    موافقم 4
    مخالفم 9
    1. ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5839 ديدگاه)

      چقدر 🤬هستین شما برای چی بیخود و بی جهت دیسلایک میدی 🤬🤬🤬؟ همین یکم بالاتر یه نفر دیگه همینو گفت همه گفتن حق با توعه آره آره حالا نوبت من شد دیسلایک میدید انتقاد میکنید 🤬🤔

      موافقم 2
      مخالفم 13
  9. Mahan

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    نه دف عقب نه دف جلو نه دو دف.
    فقط یه وانت تراک آمریکایی 4wd🤤

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5740 ديدگاه)

      جات خالی امروز تو قم رم 1500 Hemi e torque دیدم

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5839 ديدگاه)

        چه فایده وانت به اون بزرگی ولی موتورش ۱۵۰۰ 💔

        موافقم 1
        مخالفم 2
  10. amirboss

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (979 ديدگاه)

    اصولاً برای خودروهای شهری هیچ سیستم انتقال قدرتی مثل FWD مقرون به صرفه و البته مانور پذیر نیست درضمن هزینه تولید پایین تری نسبت به RWD و AWD داره.
    خودروهایی با سیستم انتقال قدرت RWD لذت سواری بالاتر و هیجان انگیز تری نسبت به FWD دارن بخصوص برای حرکات نمایشی‌ که متاسفانه تو ایران خودرویی با این سیستم و قدرت بالای موتور از دسترس خیلیا خارج هست.
    سیستم AWD هم که داستان خودش رو داره و همه هم میدونین.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  11. حسین دهمرد

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2765 ديدگاه)

    اون تونل وسط گاردان اگه مثه پیکان باشه که خیلی دست و پا گیره. ترجیح میدم دف جلو باشه یا واسه عقب موتور برقی بزارن تا فضای اتاق فدا نشه

  12. خزان

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    پدال اگه میشه اخبار خارجی بیشتر کار کنید. چینی و داخلی هم اوکیه اما اگه اخبار خارجی بیشتر باشه خیلی بهتره،‌،.

  13. سهیل گل آزاد

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    هفت هشت سالم بود اونموقع ها همه تاکسیا پیکان بودن یه حس سختی داشتم موقع سوار و پیاده شدن از ماشین رفتم جستجو کردم این سکوهه جلوی صندلیای عقب پیکان چیه اینترنتم اون موقع ها در دسترس نبود از بزرگ ترها پرسیدم بهم گفتن این ماشین دیفرانسیل عقبه اون سکوهه هم به خاطر وجود وسیله ای به نام میل گاردانه قدرت موتور بدین شکل از طریق گیربکس به چرخ های عقب انتقال پیدا میکنه و چرخ های جلو هم بدین وسیله به حرکت درمیان واقعا این جالب ترین دانشی بود که تو بچگیام یاد گرفتم

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. علی جردن

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    نظر شخصیم اینه که در کلاس سدان ها وجود چهارچرخ محرک الزامی نیست و چه بسا شاید مانع لذت رانندگی شه اما در کلاس هاج‌بک و سوپرمینی ها وجود سیستم چهار چرخ محرک ضروریه هم باعث حفظ تعادل در سرعت های بالا برای هاج‌بک ها میشه و هم اینکه میشه از هاج‌بک ها به عنوان مینی کراس اور استفاده کرد و موقع بارش برف و باران براحتی زد تو دل جاده

  15. GENERAL CORVETTE

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    AWD و 4WD و EAWD
    سلیقه من هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. مصطفی

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    فقط دف عقب …

  17. Akbar top

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    فقط چهار چرخ محرک با موتور دیزلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا