اگر به کنار کابین کامیونها به ویژه مدلهای آمریکایی نگاه کنید شاهد نصب استوانههای نقرهای رنگ خواهید بود که جالب و کلاسیک به نظر میرسند؛ اما آیا از کاربرد این قطعات آگاه هستید؟
در صورتی که به ظاهر بیرونی یک کامیون باری بزرگ توجه کرده باشید، ممکن است اجزای براقی را که زیر آینههای جانبی در هر دو طرف کامیون (همراه با جلوپنجره عظیم آن) نصب شدهاند، مشاهده کرده باشید. این سیلندرهای نقرهای که بهعنوان فیلترهای هوا شناخته میشوند، نقشی حیاتی در عملکرد موتورهای قدرتمند کامیونهای باری ایفا میکنند.
بیشتر بخوانید: چرا در پشت تریلر برخی کامیونها میله آهنی نصب شده است؟
برای دستیابی به حداکثر کارایی یک موتور دیزلی، نیاز به هوای پاک است. به دلیل حساسیت بالای فرآیند تراکم، برخی مهندسان برآورد کردهاند که حتی ۲۲۷ گرم خاک کافی است تا به یک موتور دیزلی آسیب جدی وارد کند. در داخل هر یک از این مجموعههای فیلتر هوای نقرهای، یک فیلتر بزرگ قرار دارد که ذرات و ناخالصیها را قبل از ورود به موتور به دام میاندازد. در صورتی که راننده کامیون در نگهداری مناسب این فیلترهای هوا کوتاهی کند، میتواند تأثیر منفی بر چندین جنبه از عملکرد موتور، از جمله زمانبندی سوخت، فشار و تبدیل اکسیدهای نیتروژن (NOx) داشته باشد.
چرا همه کامیونها این فیلترهای هوای خارجی را ندارند؟
فیلترهای هوای نقرهای بزرگ بهعنوان یک طراحی کلاسیک یا قدیمیتر تلقی میشوند. بسیاری از کامیونهای جدیدتر فاقد این فیلترها هستند، اگرچه در برخی موارد میتوان فیلترهای هوای خارجی را به کامیونهایی که بهطور اولیه با آنها عرضه نشدهاند، اضافه کرد. کامیونهای باری با طراحی مدرن معمولاً فقط یک فیلتر هوا دارند که در زیر کاپوت و درون محفظه موتور تعبیه شده است.
همچنین بخوانید:
- محبوبترین برندهای تولید کننده کامیون در آمریکا را بشناسید
- معرفی گرانترین کامیونهای جهان در سال ۲۰۲۵ + قیمت و مشخصات
این طراحی جدید مزیتهایی نسبت به پیکربندی قدیمیتر ارائه میدهد. برای مثال، بدون اجزای خارجی که مقاومت آیرودینامیکی ایجاد کنند، آیرودینامیک بهبود مییابد. علاوه بر این، فرآیند نگهداری سادهتر است، زیرا دسترسی به فیلتر آسانتر میشود؛ کافی است کاپوت را بلند کنید، محفظه فیلتر هوا را پیدا کنید، گیرهها را باز کنید و درپوش را با احتیاط بردارید. با بررسی برندهای محبوب کامیونهای باری در آمریکا، مشاهده میشود که استفاده از اجزای خارجی کاهش یافته و تمرکز بیشتری بر شکل آیرودینامیک برای کاهش مقاومت و افزایش کارایی وجود دارد.
چرا برخی کامیونها همچنان از استوانههای نقرهای قدیمی استفاده میکنند؟
دسترسی به فیلترهای هوای خارجی نیازمند تلاش بیشتری است، اما نیاز به نگهداری کمتری دارند. برای مثال، ممکن است لازم باشد پیچهای نگهدارنده آینهها را باز کنید تا به بالای مجموعه فیلتر هوا دسترسی پیدا کنید. در برخی طراحیها، یک پیچ بزرگ در زیر سیلندر یا چندین پیچ در بالای آن وجود دارد که باید برای دسترسی به فیلتر باز شوند.
با این حال، دو فیلتر بزرگ که بهصورت خارجی بر روی کابین نصب شدهاند، به اندازه یک واحد کوچکتر داخلی نیاز به تعویض ندارند. این فیلترها همچنین میتوانند حجم بیشتری از هوا را جابهجا کنند که در شرایط نامناسب کیفیت هوا یا مسیرهایی مثل بیابانهای پر از شن و ماسه یا مناطق ساختمانی پر گردوغبار بسیار مفید است. در مورد گردوغبار، یکی از خطرات برداشتن غیرحرفهای یک فیلتر هوای داخلی، “غباردهی” به موتور است که به معنای پخش ذرات به عمق موتور است. علاوه بر حساسیت به گردوغبار، ممکن است جنبههای دیگری از موتورهای دیزلی وجود داشته باشد که برایتان غافلگیرکننده باشد.
ماشین باز
۲۲ خرداد ۱۴۰۴واقعا پدال متنوع عمل میکنه و این عالیه ، همش که نباید ماشین باشه ؛ موتور سیکلت ، دوچرخه ، هواپیما ، هلی کوپتر و کامیون .
JDM سابق
۲۲ خرداد ۱۴۰۴دوست داشتم بیشتر درباره اون شیشه کوچیک بغل استوانه مطلب تهیه میشد
reza-srt
۲۲ خرداد ۱۴۰۴رادار نقطه کور مناطق کم برخوردار
JDM سابق
۲۳ خرداد ۱۴۰۴میدونم سلطان
دوست داشتم یه مطلب براش بذارن