با فرا رسیدن روزهای گرم سال برخی رانندگان به فکر خرید لاستیک تابستانی میافتند. پدال در جدیدترین مقاله راهنمای خرید خود به معرفی و بررسی این نوع تایرها خواهد پرداخت.
با اینکه لاستیک وسایل نقلیه شکل یکسانی دارد اما از نظر ویژگیها و مشخصات شاهد تولید نسخههای بسیار متنوعی هستیم. از لاستیکهای چهارفصل و زمستانی گرفته تا نمونههای میخ دار و ران فلت، لاستیکها در انواع گوناگونی در دسترس قرار دارند. یکی از این لاستیکها لاستیک تابستانی است که میخواهیم به بررسی ویژگیهای آن بپردازیم.
لاستیک تابستانی چیست؟
لاستیک تابستانی نوعی لاستیک مخصوص است که برای شرایط آبوهوایی گرم و خشک طراحی شده و از ترکیب لاستیکی نرمتر با آج کمعمقتر ساخته میشود تا چسبندگی بهتری روی سطوح خشک و مرطوب غیر برفی ارائه دهد. در مقابل باید گفت لاستیکهایی همچون نمونههای چهارفصل برای استفاده در تمامی فصول طراحی میشوند و آج متعادلتری دارند و در ساختار آنها مواد انعطافپذیرتر بکار رفته تا در دماهای متغیر عملکرد قابل قبولی داشته باشند. باید دقت داشت که چنین لاستیکهایی در شرایطی همچون برف یا گرمای شدید به اندازه لاستیکهای فصلی کارایی نخواهد داشت.
مقایسه لاستیک تابستانی و زمستانی نشان میدهد که نمونههای زمستانی برخلاف تایرهای تابستانی دارای آج عمیقتر و لاستیک نرمتر برای دماهای زیر صفر درجه سانتیگراد هستند و برای سطوح یخ زده و برفی بهینه شدهاند. این لاستیکها در دماهای بالا سفت شده و چسبندگی کمتری دارند. تفاوت اصلی لاستیک تابستانی با سایر تایرها در ترکیب مواد، عمق و الگوی آج و عملکرد در دماهای خاص است که آن را برای شرایط ویژه مناسب میسازد. مطالعات نشان داده لاستیک تابستانی در دمای بالای ۷ درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارد درحالیکه عملکرد لاستیک زمستانی در کمتر از این دما بهتر خواهد بود. تایرهای مخصوص فصل تابستان برای انواع وسایل نقلیه از مدلهای سواری گرفته تا کامیونها و خودروهای سنگین تولید میشوند و در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مزایا و معایب لاستیک تابستانی
پس از آشنایی با این نوع لاستیک نوبت به ارائه نقاط قوت و ضعف آنها میرسد تا بهتر بتوانید درباره خرید آنها تصمیم بگیرید.
مزایا
- چسبندگی عالی در گرما
این نوع لاستیکها به دلیل ترکیب لاستیکی نرمتر و آج کمعمقتر در دماهای بالای ۷ درجه سانتیگراد چسبندگی فوقالعادهای روی سطوح خشک و مرطوب ارائه میدهند و همین امر باعث بهبود کنترل راننده روی خودرو میشود.
- ترمز گیری قوی
بهبود چسبندگی و افزایش تماس با مسیر به معنی توانایی بهتر خودرو در توقف و ترمز گیری خواهد بود. طراحی لاستیکهای تابستانی و مواد خاص بکار رفته در آن باعث شده ترمز گیری خودرو در روزهای گرم سال بهتر باشد.
- کاهش مصرف سوخت
به دلیل مقاومت غلتشی کمتر و ساختار سبکتر، مصرف سوخت خودرو با لاستیکهای تابستانی کمتر خواهد بود.
معایب
- عملکرد ضعیف در باران
در دماهای پایینتر و بارش برف و باران، لاستیکهای تابستانی سفت شده و چسبندگی خود را تا حد زیادی از دست میدهند. این موضوع خطرناک است و ریسک تصادف را در پی دارد.
- هزینه تعویض فصلی
به عنوان لاستیک مخصوص روزهای گرم سال، طبیعی است که در فصل سرما امکان استفاده از این نوع لاستیکها وجود نداشته باشد و همین امر میتواند هزینه اضافی را به مالک خودرو جهت تعویض لاستیک تحمیل نماید.
دستهبندی | مورد | توضیحات |
مزایا | چسبندگی عالی در دماهای بالاتر | به دلیل ترکیب لاستیکی نرمتر و آج کمعمقتر، این لاستیک در دماهای بالای ۷ درجه چسبندگی بسیار خوبی دارد |
کاهش مصرف سوخت | مقاومت غلتشی کمتر و ساختار سبکتر به معنی مصرف سوخت بهینه خودرو خواهد بود | |
سواری نرمتر | انعطافپذیری دیواره جانبی در دماهای بالا باعث سواری روانتر و راحتی بیشتر سرنشینان میشود | |
عمر طولانی آج | طراحی بهینه آج و مقاومت در برابر سایش در شرایط گرم، دوام بیشتری نسبت به انواع لاستیکهای دیگر ارائه میدهد | |
معایب | عملکرد ضعیف در سرما | در دماهای زیر۷ درجه این نوع تایر سفت شده و چسبندگی کاهش مییابد |
عدم مقاومت در شرایط زمستانی | آج کمعمق برای برف یا گلولای مناسب نیست و کنترل خودرو را به خطر میاندازد | |
هزینه نگهداری فصلی | نیاز به تعویض با لاستیکهای زمستانی در فصل سرد هزینه و زحمت جابجایی را در پی دارد | |
حساسیت به دماهای بسیار بالا | در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد ممکن است لاستیک تابستانی نرمتر از حد شود و سایش بیشتری داشته باشد |
برندها و مدلهای لاستیک تابستانی
در ادامه به معرفی برخی برندها و مدلهای تایرهای تابستانی حاضر در کشورمان میپردازیم.
خودروهای سواری
با اینکه شرکتهای داخلی دستهبندی واضحی برای لاستیکهای تابستانی خود ارائه نکردهاند اما برندهایی همچون یزد تایر، کویر تایر و بارز تولید کننده لاستیکهایی بهینه شده برای شرایط آبوهوایی گرم و خشک کشورمان هستند. این لاستیکها در نسخههای گوناگون از سایز ۱۳ اینچ گرفته تا ۱۸ اینچ تولید و عرضه میشوند و قیمت هر جفت آنها بسته به کیفیت و شرکت سازنده بین ۳ تا ۶ میلیون تومان متغیر است.
بیشتر بخوانید:
- بهترین لاستیک های ایرانی ۱۴۰۴: راهنمای جامع انتخاب و خرید
- بهترین لاستیک خارجی؛ از میشلن و گودیر تا کانتیننتال و یوکوهاما
اما داستان برندهای خارجی حاضر در کشورمان متفاوت است و به دلیل کیفیت بالاتر و طول عمر بیشتر، این لاستیکها بهای بسیار بالاتری دارند. به عنوان مثال هزینه خرید یک جفت لاستیک تابستانی کانتیننتال مناسب برای خودروهایی همچون کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و رنو تالیسمان بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. لاستیکهای تابستانی شرکتهایی همچون کومهو، دانلوپ و… نیز در بازار وجود دارند که قیمت هر جفت آنها از حدود ۱۰ میلیون تومان شروع شده و به حوالی ۲۰ میلیون تومان میرسد.
کامیونها
قیمت لاستیک کامیونها بسیار متغیر است و به عواملی همچون شرکت سازنده، کیفیت تایر و ابعاد آن بستگی دارد. با این تفاسیر باید گفت قیمت لاستیک کامیونها از حدود ۲۰ میلیون تومان شروع شده و به حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیز میرسد.
مشخصات فنی لاستیک تابستانی
هر لاستیکی با مشخصات خاص خود ساخته میشود و تایرهای تابستانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. این نوع لاستیکها برای خودروهای سواری معمولاً در ابعاد ۱۳ تا ۱۹ اینچی تولید و عرضه میشوند. یکی از رایجترین لاستیکهای تابستانی با ابعاد ۲۰۵/55R16 شناخته میشود که عدد ۲۰۵ به پهنای لاستیک به میلیمتر اشاره دارد درحالیکه عدد ۵۵ نشان دهنده نسبت ارتفاع دیواره به پهنای لاستیک است. حرف R به ساختار رادیال تایر اشاره داشته و عدد ۱۶ نیز قطر رینگ به اینچ را بیان میکند.
- شاخص سرعت Speed Index
این شاخص نشان دهنده حداکثر سرعتی است که لاستیک با بار مشخص میتواند بهصورت ایمن تحمل کند. این شاخص در لاستیکهای تابستانی معمولاً H (حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت) و یا V (حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت) است.
این عدد نیز به معنی حداکثر وزنی است که لاستیک بهطور ایمن میتواند تحمل نماید. برای مثال عدد ۹۱ نشان دهنده شاخص وزن ۶۱۵ کیلوگرم برای هر لاستیک است که با جمع آن برای ۴ لاستیک به حداکثر ظرفیت بار حدود ۲۴۶۰ کیلوگرم (وزن خودرو به همراه سرنشینان و بار اضافی) میرسیم. اما مشخصات لاستیکهای تابستانی کامیونها متفاوت است. برای مثال میتوانیم به یکی از نمونههای رایج با ابعاد ۲۹۵/80R22.5 اشاره کنیم که ۲۹۵ نشان دهنده پهنای لاستیک به میلیمتر، عدد ۸۰ به معنی نسبت ارتفاع دیواره به پهنای لاستیک، R به معنی ساختار رادیال و عدد ۲۲.۵ نیز نشان دهنده قطر رینگ به اینچ است. چنین لاستیکهایی معمولاً در کامیونهای سنگین ساخت اسکانیا و ولوو بکار میروند.
شاخص سرعت لاستیک تابستانی کامیون معمولاً L (حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت) یا M (حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت) است که علت آن را میتوان وزن بالا و بهکارگیری در جادههای خاص دانست. شاخص حداکثر بار کامیونها نیز بسیار متفاوت است و برای مثال میتوانیم عدد ۱۵۲ را مثال بزنیم که معادل ۳۵۵۰ کیلوگرم برای هر لاستیک است. برای ۶ یا ۸ لاستیک، ظرفیت کل بار کامیون میتواند بین ۲۱۳۰۰ تا ۲۸۴۰۰ کیلوگرم باشد. در نهایت باید گفت شاخص سرعت و بار روی دیواره لاستیک درج میشوند (مثلاً ۲۰۵/55R16 91V) و حتماً موقع خرید باید به آن دقت نمود.
قیمت لاستیک تابستانی در ایران (۱۴۰۴)
قیمت این نوع لاستیکها بسته به نوع خودرو، شرکت سازنده و کیفیت آن متفاوت است و برای مثال قیمت هر جفت لاستیک خودروهای پرفروش ایرانی همچون پراید و پژو بین ۳ تا ۵ میلیون تومان متغیر است درحالیکه لاستیکهای تابستانی خارجی با قیمت هر جفت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان عرضه میشود. در دسته خودروهای سنگین نیز همین موضوع دیده میشود و برای هر جفت لاستیک کامیون هزینهای حدود ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفت.
راهنمای خرید لاستیک تابستانی
انتخاب سایز
مهمترین نکته قبل از خرید هر لاستیکی توجه به همخوانی آن با مشخصات خودروست. به همین منظور در زمان خرید لاستیک تابستانی به توصیههای خودروساز توجه کنید و لاستیکی مناسب خودروی خود را انتخاب نمایید.
بررسی تاریخ تولید
هر لاستیکی حتی نمونههای انبار شده نیز تاریخ تولید و انقضای مشخصی دارند. معمولاً گفته میشود عمر لاستیکها بین ۳ تا ۶ سال است و حتی در صورت عدم استفاده نیز باید تعویض شوند. به منظور اطلاع از تاریخ تولید لاستیک به دیواره آن دقت کنید. پس از حروف DOT شاهد کدی ۴ رقمی خواهید بود که نشان دهنده هفته و سال تولید لاستیک به تقویم میلادی است.
فروشگاههای معتبر
لاستیک تابستانی را حتماً از فروشگاههای معتبر تهیه نمایید و در زمان خرید از فروشنده کارت گارانتی را نیز درخواست کنید. معمولاً لاستیکها دارای گارانتی ۴ تا ۶ ساله هستند.
مورد | توضیحات |
تطابق سایز با خودرو | سایز لاستیک را از دفترچه راهنمای خودرو چک کنید |
شاخص سرعت و بار | شاخص سرعت و بار لاستیک باید با شرایط خودروی شما تطابق داشته باشد |
شرایط آبوهوایی | لاستیک تابستانی در دماهای بالای ۷ درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارد |
کیفیت آج و چسبندگی | آج کمعمق و طراحی مناسب برای لاستیک تابستانی یک اصل طراحی است |
برند و گارانتی | برندهای معتبر را انتخاب کرده و گارانتی چند ساله آنها را بررسی نمایید |
تاریخ تولید | لاستیکهایی با تاریخ تولید کمتر از ۲ سال را انتخاب کنید |
قیمت و بودجه | برای هر جفت لاستیک ایرانی بودجه حدود ۵ میلیون و برای لاستیک خارجی هر جفت حدود ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیرید |
وضعیت ظاهری و عمق آج | لاستیک باید از نظر ترک، برش و سایش بررسی شود. عمق آج باید حداقل ۱.۶ میلیمتر باشد |
فشار باد مناسب | فشار باد لاستیک باید طبق توصیه خودروساز تنظیم شود تا سایش و مصرف سوخت بهینه داشته باشد |
خرید از فروشگاههای معتبر | از فروشگاهها و سایتهای معتبر خرید کنید تا از اصالت و خدمات پس از فروش مطمئن باشید |
عملکرد لاستیک تابستانی در ایران
با توجه به اینکه اکثر بخشهای کشورمان دارای آبوهوای گرم و خشک است بنابراین خرید لاستیک تابستانی میتواند انتخاب منطقیای باشد. این نوع لاستیک در دماهای بالای چسبندگی بیشتری دارد و موجب سواری نرمتر و کنترل بیشتر روی خودرو میشود.
سؤالات متداول
- لاستیک تابستانی چیست و چه تفاوتی با سایر لاستیکها دارد؟
این نوع لاستیک از طراحی ویژهای برخوردار است و آج کمعمقتر و مواد نرمتری دارد تا چسبندگی بیشتری را در دماهای بالاتر فراهم سازد.
- بهترین برند لاستیک تابستانی در ایران کدام است؟
شرکتهای میشلن، کانتیننتال، هانکوک و کومهو در بین برندهای خارجی و کویر تایر، یزد تایر و بارز نیز در بین شرکتهای داخلی جزو بهترین برندهای تولید کننده چنین تایرهایی هستند.
- چگونه لاستیک را برای تابستان نگهداری کنیم؟
لاستیک باید در محلی نسبتاً خنک و خشک و به دور از هرگونه رطوبت و تابش خورشید قرار داشته باشد.
- لاستیک تابستانی برای کامیون ضروری است؟
با توجه به حمل بار و رانندگی طولانیمدت، استفاده از لاستیک تابستانی برای کامیونها میتواند مفید باشد چراکه باعث چسبندگی بیشتر و پایداری بهتر این نوع وسیله نقلیه میشود.
- قیمت لاستیک تابستانی چقدر است؟
بسته به نوع خودرو، شرکت سازنده و کیفیت محصولات، قیمت لاستیک تابستانی خودروهای سواری از حدود ۴ میلیون تومان شروع شده و به حدود ۲۰ میلیون تومان نیز برای هر جفت میرسد.
نتیجهگیری
لاستیکهای تابستانی به دلیل ساختار ویژه خود و استفاده از مواد نرمتر گزینهای ایده آل برای روزهای گرم سال هستند. این نوع تایرها چسبندگی و پایداری خودرو را افزایش داده و سواری نرمتری را به ارمغان میآورند. در صورتی که بودجه شما اجازه میدهد و فضای کافی برای نگهداری لاستیکهای اضافی را دارید، توصیه میشود در فصل تابستان از این نوع لاستیکها استفاده نمایید.