قدرت و گشتاور دو مفهوم کلیدی در عملکرد خودرو هستند؛ اما تفاوت آنها چیست؟ در این مقاله، این دو را مقایسه کرده و نقش هر یک را توضیح میدهیم.
اسب بخار چیست؟
به زبان ساده، اسب بخار واحدی است که برای توصیف نرخ انجام کار استفاده میشود؛ بهعبارتدیگر، معیاری است برای اندازهگیری میزان کاری که در مدتزمان مشخص انجام میشود. مقدار اسب بخار تولیدی موتور بر اساس یک منحنی تغییر میکند که با دور موتور متفاوت است؛ خودروسازان معمولاً حداکثر اسب بخار تولیدی را در مشخصات خودرو اعلام میکنند. اعمال همان مقدار نیرو با سرعت بیشتر، اسب بخار بیشتری تولید میکند. به همین دلیل اسب بخار با افزایش دور موتور زیاد میشود. هرچه دور موتور بیشتر باشد یا هرچه پیستونها سریعتر یک دور کامل میللنگ را بچرخانند، با همان مقدار نیرو، قدرت بیشتری تولید میشود.
گشتاور چیست؟
سادهترین راه برای توصیف گشتاور، نیرویی است که در فاصلهای اعمال میشود. برای مثال، وقتی آچار را میچرخانید، گشتاور نیرویی است که به یک سر آچار وارد میکنید و سر دیگر را حول یک نقطه میچرخاند. وقتی به انتهای آچار فشار میآورید، گشتاور نیروی اعمالشده توسط بازوی شما است. حالا، اعمال این مفهوم در موتور خودرو کمی پیچیدهتر است اما در اصل همان فرآیند است. در خودرو، نیرویی که چرخها را میچرخاند، از داخل موتور شروع میشود. نیروی موردنظر از انفجارهای کنترلشده داخل سیلندرها ایجاد میشود. این انفجارها پیستون را به سمت پایین هل میدهند و انتهای شاتون پیستون به میللنگ فشار وارد میکند؛ بنابراین، گشتاور موتور معیاری از نیرویی است که انفجارهای داخل موتور به انتهای شاتون وارد میکنند تا میللنگ را حول محور چرخش خود بچرخانند. خودروهایی که گشتاور بالایی دارند، این نیرو را از طریق پیستونهایی با کورس طولانیتر به دست میآورند. اگر تابهحال سعی کرده باشید یک پیچ زنگزده را باز کنید، میدانید که استفاده از آچار بلندتر به شما امکان میدهد با همان مقدار نیرو گشتاور بیشتری در نقطه چرخش ایجاد کنید. بسیاری از بهترین کامیونها برای یدک کشی، شاتونهای طولانیتری دارند که امکان کورس طولانیتر و درنتیجه اهرم بیشتر برای چرخاندن میللنگ را فراهم میکند.
چرا گشتاور و اسب بخار یکی نیستند؟
قدرت و گشتاور هر دو در میللنگ محاسبه میشوند زیرا از آنجا نیرو از موتور به شفت انتقال و درنهایت به چرخها منتقل میشود. اگر اسب بخار نرخ انجام کار باشد و گشتاور نیرویی باشد که در فاصلهای اعمال میشود و میللنگ را میچرخاند، هیچکدام نمیتوانند بهتنهایی چرخها را بچرخانند؛ هر دو برای حرکت خودرو از نقطهای به نقطه دیگر ضروری هستند. درحالیکه گشتاور از اهرم برای فشار به میللنگ از فاصله استفاده میکند، نرخ انجام این کار توسط مقدار قدرت تولیدشده توسط احتراق کنترل میشود. اسب بخار بالا برای رانندگی در سرعتهای بالا مهمتر است اما گشتاور باعث شروع حرکت خودرو از سکون میشود.
خودروهایی که از قدرت بالا سود میبرند
خودروهای اسپرت و سوپراسپرت خودروهایی هستند که قدرت بالایی دارند. خودروهایی مانند کوروت ZR1 جدید با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار، برای رسیدن به سرعتهای بالا طراحی شدهاند. همانطور که در بخش اسب بخار اشاره کردیم، هرچه موتور سریعتر بچرخد، اسب بخار بیشتری تولید میشود و خودرو سریعتر حرکت میکند. به همین دلیل است که بسیاری از خودروهای اسپرت موتورهای دور بالا دارند. به همین ترتیب، موتورسیکلتهای اسپرت نیز پیشرانههایی با دور بالا دارند.
خودروهایی که از گشتاور بالا سود میبرند
خودروهای باری مثل پیکاپها و کامیونها برای حمل بارهای سنگین به گشتاور بالایی نیاز دارند زیرا هرچه موتور گشتاور بیشتری تولید کند و به زمین منتقل کند، خودرو وزن بیشتری را میتواند یدک بکشد. بسیاری از موتورهای دیزلی پیستونهای بلندتری دارند، زیرا همانطور که در بخش گشتاور توضیح دادیم، این امر اهرم بیشتری برای فشار به میللنگ فراهم میکند.
R@min
۱۹ خرداد ۱۴۰۴حرف ZR1 شد، یه ویژگی من درآوردی و جالبی داره که فقط برای رد کردن ۲۳۰ مایل ~ ۳۷۰ کیلومتر هست، تو دنده شش که حداکثر دور برنامه ریزی شده میگیره، موتور صد دور بیشتر می چرخه (۸۱۰۰ دور) تا این سرعت رد کنه !
فرشید
۲۰ خرداد ۱۴۰۴دنبال ماشینی باشید که گشتاور بالاتری رو تولید میکنه در دور موتور پایین تر
رانندگی با این ماشین به دلیل موتور سرزنده و قلدر بسیار لذت بخش تر، چابک تر و صد البته کم صدا تر و کم استهلاک تره
اسب بخار معیار خوبی نیست چون وابسته به پارامتر دور موتوره. در شرایط واقعی که نمیتونیم دائم با دور موتور پنج هزار رانندگی کنیم
mickeyy
۱۹ خرداد ۱۴۰۴به بیان ساده یعنی اسب بخارِ بیشتر باعث میشه حداکثر سرعت خودرو بیشتر باشه و گشتاورِ بیشتر باعث میشه خودرو وزن بیشتری رو بتونه حمل کنه و همچنین شتابگیری سریع تری داشته باشه درسته ؟ اگه دارم اشتباه برداشت میکنم دوستان راهنمایی کنن ممنون
amirboss
۲۰ خرداد ۱۴۰۴ببین داداش، یه مثال برات بزنم ملتفت بشی.
یه موتور دیزل و یه موتور بنزینی رو باهم مقایسه کنیم.
موتور دیزنی 400 اسب بخار و 2000نیوتن متر گشتاور داره
موتور بنزینی 600 اسب بخار نیرو و 650 نیوتن متر گشتاور تحویل میده.
موتور دیزل این مقدار نیرو و گشتاور رو به ترتیب در دور موتور 1100ـ1600 تحویل میده اما موتور بنزینی نیرو و گشتاورش رو به ترتیب در دور موتور 7500ـ6000 تحویل میده.
تو این مقایسه ساده یه چیز کاملا مشخصه و اون مقدار گشتاور بالای موتور دیزل در دور موتور پایین تری نسبت به موتور بنزینی هست.
چرا؟؟؟؟
چون تو فرمول محاسبه ی اسب بخار زمان مد نظره اما در فرمول گشتاور زمان وجود ندارد.
یعنی موتور دیزلی با اینکه قدرت خیلی بالاتری نسبت به موتور بنزینی داره اما اسب بخارش کمتره چون دور موتورش پایین تره و محاسبه اسب بخار برای دیزل همیشه کمتر از بنزینی میشه چون زمان کم میاره.اگه دور موتور دیزل در حد موتور بنزینی بود نیروی بالای ۱۵۰۰ اسب بخار ثبت میکرد.
امیدوارم متوجه شده باشی.
PURIYA
۱۹ خرداد ۱۴۰۴قدرت یعنی سرعت ،گشتاور یعنی زور ماشین
تقریبا ساده ترین تعریفش اینه
JaMsHiD-B
۱۹ خرداد ۱۴۰۴هرچقدر فاصله نقطه اثر نیرو تا محور چرخش بیشتر باشه گشتاور بیشتر میشه
یعنی هرچقدر لنگ میللنگ طولانی تر بشه گشتاور بیشتر میشه
و یه مولفه دیگه هم هست که خود نیرو هست
یعنی هرچقدر احتراق قدرتمند تر باشه گشتاور بیشتر میشه
همایون
۲۰ خرداد ۱۴۰۴کاش در مورد گشتاور و اسب بخار در موتورهای برقی هم توضیح میداد و میگفتید چرا معمولا در سوپرکارهایی با موتورهای توربو گشتاور بیشتر از اسب بخاره ولی تنفس طبیعی ها اسب بخار بالاتری نسبت به گشتاور دارند مثل پاگانی هویرا و فراری 812
amirboss
۲۰ خرداد ۱۴۰۴داداش محاسبه گشتاور در موتورهای الکتریکی یه مقدار پیچیده تر از موتورهای بنزینی هست و پدال باید یه پست تخصصی راجب بهش نشر بده.
در ضمن موتورهای توربو به واسطه سیستم توربوشارژر، گشتاور بیشتری تولید میکنند چرا؟؟؟
چون سیستم های پرخوران با فشرده کردن هوا قبل از ورود به سیلندر، موجب افزایش حجم هوا و در نتیجه سوخت بیشتری میشود که منجر به انفجارهای قوی تری در سیلندر و درنتیجه افزایش قدرت و گشتاور موتور میشود.
این افزایش هوا و سوخت خودش باعث پایین آمدن دور موتور میشه.
اما در موتور های تنفس طبیعی یا اتمسفر یکی، چون موتور در شرایط پرخورانی و فشار قرار نداره، بخصوص تو سوپر اسپرت ها دور موتور به راحتی میتونه تا مرز ده هزار دور هم برسه.
معمولا تو موتورهای بنزینی هرچقدر دور موتور بره بالاتر به طبع گشتاور افول میکنه.