آموزش

نگاهی به پیشرانه‌های U شکل، موتورهایی ناشناخته با دو میل‌لنگ

پیشرانه‌های U شکل نوعی ناشناخته و کم‌کاربرد از موتورهای درون‌سوز هستند که دهه‌های قبل بیشتر در هواپیماها، موتورسیکلت‌ها و لوکوموتیوها استفاده می‌شدند.

حتی اگر اطلاعات چندان زیادی در مورد خودرو نداشته باشید، احتمالاً تاکنون در مورد پیشرانه‌های خطی و V شکل شنیده‌اید زیرا این‌ها متداول‌ترین نوع پیشرانه هستند. بااین‌حال، ترکیب‌های دیگری هم برای چینش سیلندرهای پیشرانه وجود دارد که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. پیشرانه‌های W شکل فولکس‌واگن و تخت پورشه ازجملهٔ این موتورها هستند. علاوه بر این، موتور دیگری هم هست که حتی از این هم کمیاب‌تر و ناشناخته‌تر است تا جایی که شاید خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبر باشند. این موتور U شکل نام دارد که امروز اصلاً مورداستفاده قرار نمی‌گیرد ولی پیشینهٔ جالبی دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد.

تاریخچهٔ موتور U شکل

زمانی که در اوایل قرن بیستم سفرهای موتوری ظهور کردند، چینش‌ها و ترکیبات مختلف پیشرانه امتحان شدند. موتور U شکل هم در همان زمان خلق شد و در سال ۱۹۱۵ به ثبت رسید. این موتور بلافاصله در هواپیماها مورداستفاده قرار گرفت. بوگاتی یکی از اولین شرکت‌هایی بود که اقدام به ساخت پیشرانهٔ U شکل کرد. این یک موتور ۱۶ سیلندر عظیم بود که برای استفاده در هواپیماهای میان سایز طراحی شد. بااین‌حال، موتور U شکل بوگاتی عمر کوتاهی داشت و تنها ۴۰ نمونه از آن در سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۶ ساخته شد. پس از پایان جنگ جهانی اول و پیروزی متفقین، یک شرکت هواپیماسازی فرانسوی بنام برگه اویاسیون پیشرانهٔ U شکل بوگاتی را در تعداد کمی تولید کرد.

پس‌ازاین، تا سال ۱۹۲۷ که فیات سراغ این پیشرانهٔ غیرمتعارف رفت، خبری از موتور U شکل نبود. در سال ۱۹۲۷، فیات اقدام به تولید یک موتور U شکل برای خودروی مسابقه‌ای ۸۰۶ خود کرد. این موتور بسیار کوچک‌تر از نمونهٔ ساخت بوگاتی بود و تنها ۱.۶ لیتر حجم داشت. این پیشرانه که تایپ ۴۰۶ نام داشت، به یک سوپرشارژر کوچک مجهز بود و ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. فیات ۸۰۶ در اولین حضور خود در مسابقات در گرند پری میلان، برنده شد ولی این خودرو دیگر هیچ‌گاه در مسابقات حاضر نشد زیرا فیات از مسابقات اتومبیلرانی کناره‌گیری کرد.

موتور U شکل در دوران مدرن

پس از فیات، شرکتی بریتانیایی بنام آریل سراغ موتور U شکل رفت. این شرکت که در سال ۱۹۷۰ منحل شد و نباید با سازندۀ اتم اشتباه گرفته شود، از موتور U شکل در موتورسیکلتی بنام اسکوار فور (Square Four) استفاده کرد که از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۵۹ تولید می‌شد. این یک پیشرانهٔ ۱ لیتری چهار سیلندر هوا خنک بود. اسکوار فور اما حتی در انگلستان هم موتورسیکلت چندان شناخته‌شده‌ای نبود و طی ۱۸ سال تنها حدود ۱۵ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

یکی دیگر از موتورسیکلت‌سازانی که از پیشرانهٔ U شکل استفاده کرد سوزوکی بود. در سال ۱۹۸۵، سوزوکی که بشدت درگیر مسابقات موتورسواری بود، با استفاده از آنچه که در مورد پیشرانه‌های U شکل در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای خود آموخته بود، مدل RG500 را معرفی کرد. این موتورسیکلت به یک پیشرانهٔ ۵۰۰ سی‌سی آب خنک مجهز بود که ۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و بسیار شبیه به پیشرانهٔ آریل اسکوار فور بود. پیشرانهٔ U شکل حتی در نسخهٔ دیزلی هم تولید شد و در لوکوموتیوها مورداستفاده قرار گرفت. یک شرکت بریتانیایی در دههٔ ۳۰ تولید پیشرانه‌های دیزلی U شکل دوازده سیلندر را برای استفاده در قطارهای تایپ ۴۸ آغاز کرد که تا دههٔ ۶۰ ادامه داشت. جنرال موتورز هم در طول جنگ جهانی دوم اقدام به تولید پیشرانه‌های U شکل برای استفاده در تانک‌های شرمن کرد.

موتور U شکل در خودرو

تنها استفاده از پیشرانهٔ U شکل در خودروهای سواری تولیدی در سال ۱۹۰۶ توسط شرکتی اسکاتلندی بنام All-British صورت گرفت. این شرکت که از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۸ فعال بود، فقط یک مدل خودرو تولید کرد. این خودرو به یک پیشرانهٔ هشت سیلندر U شکل مجهز شده بود که ۵۴ اسب بخار قدرت داشت.

شیوهٔ کار موتور U شکل

موتور U شکل مثل پیشرانهٔ V شکل، از دو ردیف سیلندر مجزا استفاده می‌کند ولی برخلاف موتور V شکل که پیستون‌های هردو ردیف سیلندرها به یک میل‌لنگ متصل می‌شوند، موتور U شکل از دو میل‌لنگ مجزا استفاده می‌کند. هرچند این ترکیب باعث افزایش وزن موتور می‌شود ولی تعادل پیشرانه را افزایش می‌دهد زیرا دو میل‌لنگ در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. درواقع در این نوع موتور، هنگام پایین آمدن پیستون‌های یک ردیف از سیلندرها، پیستون‌های طرف مقابل بالا می‌رود و از این طریق لرزش موتور خنثی می‌شود. بااین‌حال، مشکل اصلی موتورهای U شکل وزن سنگین‌تر بود و ازآنجایی‌که موتورهای V شکل و خطی سبک‌تر و ساده‌تر بودند، موتور U شکل هیچ‌گاه فراگیر نشد و پس از کاربردهای محدودی که در بالا ذکر کردیم، به‌تدریج کنار گذاشته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. JDM سابق

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (758 ديدگاه)

    دو میلنگ ؟
    نه ممنون استهلاک و هزینه بیشتر و لرزش بیشتر نمی‌خوایم

    موافقم 21
    مخالفم 42
    1. amirboss

      ۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (783 ديدگاه)

      اتفاقا به دلیل استفاده دومیل لنگ،موتور بالانس خوبی داره و از لرزش خبری نیست.
      تنها هزینه ساخته بالا و وزن زیاد بوده که این موتور کنار گذاشته شده.

      موافقم 76
      مخالفم 6
      1. JDM سابق

        ۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (758 ديدگاه)

        میلنگ چون دوران داره لرزش میکنه
        حالا به جا یکی دوتا باشه دیگه بماند
        یه دونه از میلنگ ها تراش بخوره کلا بالانس از همه میپاشه

        موافقم 8
        مخالفم 54
        1. amirboss

          ۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (783 ديدگاه)

          میل لنگ چون دوران داره باید لرزش کنه!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
          برادر عزیز مهم ترین قطعه برای بالانس موتور خود میل لنگ هست که هم به صورت استاتیک و هم به صورت داینامیک باید بالانس بشه.حوصله توضیح ندارم ولی کوچکترین لرزشی تو ساختار میل لنگ باعث نابودی یاتاقان ها یا حتی پیچیدگی و بریدن میل لنگ میشه.کالیبر کردن میل لنگ یه پروسه کاملا تخصصی هست و یه مقاله تخصصی و کامل میخاد که به درد افراد عادی نمیخوره.
          حالا تو این موتور چون دو عدد میل لنگ استفاده شده در صورت معیوب شدن هرکدوم از میل لنگ ها پروسه بالانس باید برای هردو میل لنگ انجام بشه که یه کار احمقانه ست.
          در ضمن هردو این میل لنگ ها باعث میشن وقتی موتور درحال کاره،موتور بسیار نرمتر از موتورهای تک میل لنگه کارکنه و اونم به خاطر بالانس مکمل بین دو میل لنگه.

          موافقم 73
          مخالفم 2
        2. حسین داروغه

          ۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          چون دوتا میلنگ وجود داره اثر هم رو خنثی میکنن و لرزش خیلی خیلی کاهش پیدا می‌کنه

          موافقم 35
          مخالفم 2
      2. JDM سابق

        ۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (758 ديدگاه)

        دقیقا چیزی که میخواستم بگم و تو کامنت گفتی
        الان میگم موضوع اصلی چیه
        وقتی میلنگ تراش میخوره چون قطر ژورنال ها کم میشه یاتاقان با سطح ژورنال ها تماس و سایش کمتری پیدا می‌کنه همین باعث تفاوت عملکرد موتور میشه که باعث میشه تو اینجور موتور ها براحتی لرزش اتفاق بیوفته حالا مجبوری دوباره میلنگ سالمی هم که داری تراش بدی تازه اونم اگر تراشکار خوب باشه بتونه خوب کارو دربیاره
        گذشته از این، این نوع موتور ها وزن زیادی دارن که خودش یکی از عوامل اصلی خرابی دسته موتور و لرزش میشه

        موافقم 9
        مخالفم 9
    2. MRT

      ۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کاری به استهلاکش ندارم ولی به دلیل وجود دو میلنگ و تقسیم ثقل میانی بالانس بهتری داره این انجین

      موافقم 3
      مخالفم 1
  2. hosen

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (830 ديدگاه)

    تشکر از آقای دهقان مطلب جذابی بود.

    موافقم 27
    مخالفم 4
  3. داود کارگر

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    جالب بود
    تا الان خبر نداشتم

    موافقم 17
    مخالفم 2
  4. Cert

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (177 ديدگاه)

    شرکت فورد تلاش کرد آنرا در خودرو بکار ببرد اما نتوانست

    موافقم 16
    مخالفم 3
  5. Ahmad

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    از این موتور ها توی تولید برق استفاده میکنن ژنراتورهای ۲۰ سیلندر یا ۱۸ سیلندر کاترپیلار ، وقتی برای اولین بار از نزدیک این ژنراتور هارو دیدم خیلی برام سوال شد که چطور شده که من تاحالا با این نوع موتور آشنا نبودم و هیچ مطلبی هم تو مجلات و اینترنت راجبش ندیدم
    ممنون از سایت پدال بابت گذاشتن این مطلب عالی

    موافقم 11
    مخالفم 2
  6. قدرت طهماسبی

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اقتصادی نیست

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. Cehx

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    ترجیح میدم موتور تخت باشه تا لرزش کمتر باشه این موتور دوتا موتور خطی هسته که کنار هم قرار گرفتن و استهلاک دو برابر داره و مکانیک ماهر تری هم می خواد موتور تخت پورشه و مدل های قدیمی سوبارو یه چیز دیگست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. حسین دهمرد

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2671 ديدگاه)

    خب چه کاریه یک نوع موتور خطی بسازید مثلا چهار سیلندر معمولی .نهایتا دوتاشو بزارید کنار هم با چرخدنده با همدیگه هماهنگشون کنید.

  9. کارشناس مکانیک

    ۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یکی از دلایلی که این موتورها منسوخ شد ، هزینه تعمیرات و نگهداری و خرابی زود هنگام قطعات بود. همچنین با ورود موتورهای خورجینی و v شکل و ستاره کلا از دور خارج شد.
    همانطور که در توضیحات خواندیم ، لرزش این موتور کمتر از موتورهای تک میل لنگ است. هر چند میل‌لنگ و فلایویل بعد از ریخته‌گری بالانس میشوند ولی هم چنان مقداری لرزش دارند. با روی کار آمدن سیستم‌های پایداری الکترونیکی ، دسته موتور‌های پنوماتیک و هیدرولیکی ، این لرزش موتورها را در حد صفر کاهش دادند.

    قدرت دو میل‌لنگ‌ها بیشتر از تک میل‌لنگ‌ها بود که با روی کار آمدن توربو شارژها این ضعف نیز بر طرف شد و موتورهای دو میل‌لنگ از اویل دهه ۷۰ میلادی کلا منسوخ شد.
    بدلیل وزن زیاد آنها بیشترین کاربرد موتورهای ‌U شکل بنزینی بخصوص دیزلی در کشتی‌های تفریحی و لوکوموتیوها ، نیروگاه‌ها ، سکوهای نفتی و امثالهم بود.
    استفاده از آنها در خودروها و کامیون‌ها مقرون به صرفه نبود.

    1. Cert

      ۶ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (177 ديدگاه)

      سوخت بیشتری می خواهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا