آموزش

رینگ فورج شده چیست و چه مزایایی برای خودرو دارد؟

حتماً با مطالعه مقالات پدال به عبارت رینگ اسپرت فورج شده برخورده‌اید؛ اما این نوع رینگ‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و مزایای آن‌ها چیست؟ در جدیدترین مقاله پدال به این موضوع پرداخته‌ایم.
رینگ فورج شده

خودروهایی که با آن‌ها رانندگی می‌کنیم، به مجموعه عظیمی از سیستم‌ها و قطعات وابسته‌اند تا ما را در جاده‌ها به حرکت درآورند. تولیدکنندگان خودرو هر یک از این اجزا و سیستم‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که وظایف حیاتی را انجام داده و با سایر قطعات به‌طور هماهنگ عمل کنند تا موتور به‌خوبی کار کند و چرخ‌ها به گردش درآیند. اگرچه قطعات اصلی یا تجهیزات تولیدکننده اصلی (OEM) معمولاً بسیار مقاوم و بادوام هستند، اما بسیاری از رانندگان و علاقه‌مندان به خودرو ترجیح می‌دهند برخی از این قطعات را با محصولات افترمارکتی جایگزین کنند. این کار می‌تواند به منظور افزایش قابلیت‌های عملکردی، بهبود ظاهر خودرو، یا ترکیبی از این دو انجام شود.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید رینگ خودرو: ۱۰ نکته‌ای که هر خریدار باید بداند

در میان قطعات افترمارکتی، رینگ‌ها یکی از محبوب‌ترین اجزای مورد تعویض توسط علاقه‌مندان هستند. نه تنها رینگ‌های افترمارکتی می‌توانند به‌طور چشمگیری طراحی خودرو را بهبود بخشند، بلکه بسته به نوع چرخ یا رینگ انتخاب‌شده، می‌توانند عملکرد خودرو را نیز ارتقا دهند. رینگ‌های فورج‌ شده، در مقایسه با رینگ‌های ریخته‌گری، اغلب به دلیل دوام و عملکرد طولانی‌مدتشان انتخاب می‌شوند. رینگ‌های ریخته‌گری با ریختن فلز مذاب معمولاً آلومینیوم در قالب ساخته می‌شوند که پس از سرد شدن و سخت شدن، شکل رینگ را به خود می‌گیرند. در مقابل، رینگ‌های فورج‌ شده از یک تکه فلز جامد ساخته می‌شوند. ماشینی سنگین‌وزن به‌طور مکرر فلز خام را می‌کوبد و آن را به شکل مورد نظر درمی‌آورد که نتیجه آن رینگ‌هایی قوی‌تر و بادوام‌تر در مقایسه با انواع ریخته‌گری است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر درباره مزایای رینگ فورج ‌شده و اینکه آیا واقعاً برای خودرو شما بهترند هستید، با ما همراه باشید. در ادامه آنچه باید درباره رینگ‌های فورج ‌شده بدانید را بررسی می‌کنیم.

همان‌طور که ذکر شد، رینگ‌های فورج ‌شده از یک بلوک یا میله فلزی جامد اغلب آلومینیوم ساخته می‌شوند. این بلوک فلزی در دستگاهی با فشار چند هزار تن قرار می‌گیرد که آن را می‌کوبد و به شکل اولیه رینگ درمی‌آورد. سپس این رینگ‌ها تحت فرآیندهای حرارتی و ماشین‌کاری قرار می‌گیرند تا استحکامشان افزایش یابد و ویژگی‌هایی مثل سوراخ‌های مهره و سایر الگوهای طراحی به آن‌ها اضافه شود.

در مقایسه با رینگ‌های ریخته‌گری، رینگ فورج ‌شده به دلیل فرآیند فورجینگ که فلزی بسیار مقاوم تولید می‌کند، قوی‌تر و بادوام‌تر است. این رینگ‌ها معمولاً سبک‌تر از رینگ‌های ریخته‌گری هستند که آن‌ها را برای علاقه‌مندان به عملکرد جذاب می‌کند، زیرا با کاهش وزن خودرو می‌توانند توان خروجی اسب بخار را افزایش دهند. این ویژگی‌های تقویت‌شده، رینگ‌های فورج‌ شده را برای شرایط رانندگی پراسترس و طاقت‌فرسا، مانند مسابقات حرفه‌ای پیست، ایده‌آل می‌کند. فرآیند فورجینگ این رینگ‌ها را مقاوم در برابر ترک می‌سازد که به آن‌ها اجازه می‌دهد در برابر نیازهای سخت رانندگی رقابتی مقاومت کنند.

از سوی دیگر، رینگ ریخته‌گری معمولاً بسیار ارزان‌تر از رینگ فورج‌ شده است. همان‌طور که گفته شد، آن‌ها به اندازه نسخه‌های فورج‌ شده قوی یا بادوام نیستند. با این حال، این ویژگی‌های اضافی برای اکثر رانندگان معمولی ضروری نیست. اگر در حال تصمیم‌گیری بین خرید مجموعه‌ای از رینگ‌های فورج ‌شده یا ریخته‌گری هستید، باید برنامه‌های خود برای خودرو را در نظر بگیرید. فرض کنید هر آخر هفته مسابقه می‌دهید و به دنبال باکیفیت‌ترین رینگ‌هایی هستید که پول می‌تواند بخرد؛ در این صورت، فورج‌ شده بهترین گزینه است؛ اما اگر صرفاً به دنبال رینگ‌های جدید و جذاب برای خودروی روزمره‌تان هستید، رینگ‌های ریخته‌گری به احتمال زیاد تمام نیازهای شما را برآورده خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. net

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3988 ديدگاه)

    عکس اول که ۳ رینگ کنار هم هست رینگ وسط که رنگش خاکستری مایل به تیره هست زیباترین رنگ رینگ برای همه ماشینها هست البته باید پره زیبایی هم داشته باشه

    موافقم 3
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا