آموزش

پیشرانه Hot V چیست و چه مزایایی دارد؟

امروزه در بسیاری از خودروهای اسپرت از پیشرانه‌های موسوم به هات V استفاده می‌شود. در ادامه خواهیم دید که این موتورها چگونه کار می‌کنند و چه مزیتی دارند.

در پیشرانه‌های توربوشارژ معمولی، توربوشارژر یا توربوشارژرها، بیرون از قسمت سرسیلندر و در انتهای منیفولد اگزوز نصب می‌شوند زیرا ساخت چنین پیشرانه‌ای آسان است و روشی امتحان پس داده برای نصب توربوشارژر به‌حساب می‌آید؛ بنابراین، چه دلیلی برای تغییر این شیوهٔ مطمئن وجود دارد؟ چون این بهینه‌ترین و کارآمدترین راه برای تولید قدرت نیست و اینجا است که طرح هات V وارد عمل می‌شود. مثل بسیاری از تکنولوژی‌ها، این نوع طراحی پیشرانه هم ابتدا در مسابقات متولد شد و امروز به روشی متداول برای طراحی موتور خودروهای اسپرت تبدیل شده است؛ اما چرا خودروسازان سراغ این نوع طراحی موتور رفته‌اند؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.

موتور هات V چگونه کار می‌کند؟

در پیشرانه‌های توربوشارژ معمولی، هوا ابتدا از طریق منیفولدهای ورودی که در داخل قسمت V موتور قرار دارد، وارد سیلندرها می‌شود و سپس گازهای خروجی از طریق منیفولدهای اگزوزی که در قسمت بیرونی پیشرانه قرار دارند به توربوشارژرها می‌رسد. در موتور هات V اما توربوشارژرها در قسمت V موتور یعنی بین سرسیلندرها نصب می‌شود و جای منیفولدهای ورودی و خروجی هم عوض می‌شود. این یعنی در موتور هات V، منیفولد اگزوز در قسمت داخلی V موتور تعبیه می‌شود و منیفولد ورودی در جایی قرار می‌گیرد که در موتورهای معمولی منیفولد اگزوز را می‌بینیم. موتورهای هات V عمدتاً به‌صورت توئین توربو (با دو توربوشارژر) ساخته می‌شوند و هرچند امکان ساخت چنین موتوری با یک توربوشارژر هم وجود دارد ولی اصلاً متداول نیست.

موتور توئین توربوی معمولی

مزیت‌های موتور هات V

طرح پیشرانهٔ هات V خصوصاً برای خودروهای پرفورمنس مزیت‌های زیادی به دنبال دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این طرح، کوچک‌تر شدن اندازهٔ موتور است. پیشرانه‌های معمولی با توربوشارژرهایی که در قسمت بیرونی موتور نصب می‌شوند، فضای زیادی را اشغال می‌کنند و درنتیجه نصب پیشرانه در محفظهٔ موتور خودرو دشوارتر می‌شود. این مشکل همچنین می‌تواند توزیع وزن خودرو را هم به هم بزند. در موتور هات V هرچند نصب توربوشارژرها در بالای موتور می‌تواند باعث افزایش مرکز ثقل شود ولی به‌طورکلی، ابعاد موتور جمع‌وجورتر می‌شود و آزادی بیشتری را در نصب موتور روی خودرو فراهم می‌کند. در این نوع موتور، صرفاً دو منیفولد ورودی کوچک در قسمت بیرونی موتور قرار می‌گیرد که فضای بسیار کمتری را نسبت به منیفولد خروجی و توربوشارژرها اشغال می‌کند. به لطف این ویژگی، می‌توان یک موتور توئین توربو را روی خودرویی نصب کرد که برای پیشرانهٔ تنفس طبیعی طراحی شده است. همچنین در موتور هات V به لوله‌های اگزوز کوتاه‌تری هم نیاز است که وزن کلی موتور را کاهش می‌دهد.

مزیت دیگر موتور هات V در بخش حرارت خود را نشان می‌دهد. برای اینکه در پیشرانهٔ خودرو بهینه‌ترین شرایط فراهم شود، باید توربوشارژرها داغ و منیفولدهای ورودی خنک باشند؛ بنابراین، در موتور هات V ازآنجایی‌که منیفولدهای هوا در قسمت بیرونی و خنک‌تر موتور قرار می‌گیرند و توربوشارژرها در قسمت داخلی و داغ موتور نصب می‌شوند، این شرایط به‌خوبی فراهم می‌شود. علاوه بر این، هرچقدر مسیر لوله‌های خروجی گازهای اگزوز کوتاه‌تر باشد، توربوشارژرها کارآمدتر و با تأخیر کمتری کار خواهند کرد و این ویژگی هم در پیشرانه‌های هات V وجود دارد.

معایب موتور هات V

موتورهای هات V با وجود تمام مزیت‌ها، معایبی را هم به دنبال دارند که اصلی‌ترین آن‌ها هزینه است. این موتورها ازآنجایی‌که در تعداد پایینی برای برخی خودروهای خاص ساخته می‌شوند، هزینهٔ ساخت بالایی دارند. در پیشرانه‌های هات V همچنین اندازهٔ توربوشارژرها هم محدود می‌شود و خودروسازان باید از توربوشارژرهایی استفاده کنند که بتواند در داخل V موتور جای گیرد. علاوه بر این، در پیشرانه‌های هات V ازآنجایی‌که توربوشارژها در فضای محدود داخل موتور قرار می‌گیرند، بیش‌ازحد داغ می‌شوند و درنتیجه به سیستم خنک‌کنندهٔ پیچیده‌تری نیاز دارند این هم هزینه‌های ساخت را بیشتر می‌کند. این در حالی است که در یک موتور معمولی، توبوشارژرها از سه طرف در معرض هوای خنک قرار دارند. مشکل دیگر موتورهای هات V هم تعمیر و تیونینگ سخت‌تر آن‌ها است زیرا در این پیشرانه‌ها همه‌چیز به هم نزدیک و چسبیده است که کار کردن روی موتور را دشوار می‌کند.

تاریخچهٔ موتور هات V

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، این نوع موتور ابتدا در موتوراسپرت متولد شد. در اوایل دههٔ ۸۰، فراری اولین شرکتی بود که از طرح هات V در خودروی فرمول یک خود استفاده کرد. این پیشرانه که تیپو ۰۲۱/۱ نام داشت و جایگزین موتور قدیمی دوازده سیلندر تخت فراری شد، از دو توربوشارژری استفاده می‌کرد که داخل بخش V موتور نصب شده بود. بدین ترتیب، برای اولین بار این نوع موتور به جهان معرفی شد و اثبات کرد که در بالاترین سطح موتوراسپرت کاملاً توان رقابت دارد. بااین‌حال، چند دهه طول کشید تا موتور هات V را زیر کاپوت خودروهای جاده‌ای ببینیم زیرا اولین خودروی تولیدی که از این نوع موتور استفاده کرد، ب‌ام‌و X6 xDrive60i در سال ۲۰۰۸ بود. این خودرو به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری هشت سیلندر N63 ب‌ام‌و مجهز بود که اولین پیشرانهٔ هات V تولیدی جهان محسوب می‌شود.

خودروهایی که از موتور هات V استفاده می‌کنند

ابتدا آلمانی‌ها بیشتر از موتور هات V استفاده می‌کردند و علاوه بر ب‌ام‌و که برای اولین بار سراغ این نوع موتور در خودروهای جاده‌ای رفت، پیشرانهٔ ۴ لیتری هشت سیلندر M177 مرسدس که در خودروهایی مثل مرسدس AMG GT استفاده می‌شود نیز به شکل هات V تولید شد. همچنین موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی گروه فولکس‌واگن که در خودروهای مختلفی از پورشه کاین و آئودی RS6 گرفته تا بنتلی کانتیننتال و لامبورگینی اوروس استفاده می‌شود هم از همین نوع است درحالی‌که بعداً شرکت‌های دیگری مثل فراری و مک‌لارن هم از این تکنولوژی بهره بردند. البته طرح هات V صرفاً اختصاص به پیشرانه‌های V8 ندارد و موتورهای V6 هم مثل موتور ۲.۹ لیتری آئودی RS5، موتور ۳ لیتری فراری ۲۹۶ و موتور ۳ لیتری مک‌لارن آرتورا هم از نوع هات V هستند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۹ رای
منبع
CarBuzzCarThrottleMotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4508 ديدگاه)

    خیلی عالی بود👌

    موافقم 19
    مخالفم 7
  2. Scuderia Ferrari

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4065 ديدگاه)

    فراری همیشه به تکنولوژی های جدید و پیچیدگی فنی اعتقاد داشته
    برای همین هست که تیونرها زیاد به سمت فراری نمیرن چون حد نهایی دانش و تکنولوژی رو مهندسین توانای فراری روی محصولاتشون اِجرا و عملی کردن

    موافقم 41
    مخالفم 18
    1. hosen

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (827 ديدگاه)

      نمیدونم چرا دیسلایک بهت میدن مگه غیر از اینه؟

      موافقم 20
      مخالفم 7
    2. Mj

      ۲۶ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تا الان فقط تیونینگ منصوری جرأت تغییرات بدنه و موتوری روی فراری داشته و فراری چند بار ازش شکایت کرده.
      ولی نتیجه ای نگرفته.

  3. JDM سابق

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (758 ديدگاه)

    معایبش اینکه تو ۸ سیلندر ها برای اینکه دود و گاز های خروجی به توربو برسه و جای زیادی اشغال نشه مانیفولد دود و سه لاین میکنن این سه لاین کردن باعث داغ شدن بیش از حده نیم موتوره بالایی میشه
    که بازم باید ادوات بیشتر کولینگ استفاده بشه
    دومین عیبش موقعی مشخص میشه که روی موتورای کم حجم قرار میگیره، موتورای کم حجم چون نیازمند بوست بالایی هستن از توربو های بزرگتر استفاده میکنن به همین دلیل کمپانی مجبوره زوایای بلوک سیلندر رو بیشتر کنه ناگفته نماند این باز شدن بلوک سیلندر تو کاهش ارتفاع موتور هم کمک می‌کنه(موتور راحت تر جا میشه)،برای مثال انجین F136 فراری که تو سینه ۲۹۶ GTB قرار داره برای اینکه بتونه توربو هارو بین بانک های سیلندر جاساز کنه از ۹۰ درجه به ۱۲۰ درجه تغییر درجه داده
    انجین m630 مک لارن آرتورا هم همین اتفاق براش افتاد
    مجبور شدن زوایای بلوک رو به ۱۲۰ درجه تغییر بدن تا بتونن یه جفت توربوشارژ بورگ وارنر رو توش بچپونن
    مک لارن حتی حاضر شد ساختار سنتی پورت اینجکشن رو به DI تغییر بده تا توربو ها راحت بشینن

    سومین تغییر هم بحث ارتفاع موتور هست
    این مورد تو ماشین های موتور وسط که از کمبود فضای پلت‌فرم و کابین رنج میبرن خودشو نشون میده اگر حجم موتور بالاتر باشه جوریکه استروک سیلندر بالاتر بره بازم مکافات بیشتر میشه

    موافقم 42
    مخالفم 5
  4. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    عجب مقاله تکی بود👏👏🥇
    دقیقا درسته، اولین خودروسازی که این فناوری رو وارد سطح انبوه کرد ب ام و بود.
    حتی سری 7 اطاق f01 تیپ 750 هم اولین سدان تاریخ بود که از این فناوری استفاده کرده بود…

    موافقم 12
    مخالفم 3
  5. قنداق

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (733 ديدگاه)

    اصولا مخم تاب برداشته !!!!!!!!

    آقای دهقان میشه به جای دو توربو از دو َسوپرشارژ استفاده کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. hosen

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (827 ديدگاه)

      شدن که میشه ولی نه اقتصادیه و نه عقلانی به اون صورت چون راندمان تویین توربو رو نداره. تازه وزن انجین روهم به نوع خودش افزایش میده

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. قنداق

        ۲۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (733 ديدگاه)

        پیشرانه های دیزلی هات وی طراحی شدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        موافقم 6
        مخالفم 2
    2. قنداق

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (733 ديدگاه)

      میشه دو توربو جلو هم نه کنار هم قرار بگیرن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4508 ديدگاه)

        البته قدیما دوزنبرگ SSJ هم بود با دو تا سوپر شارژ

        موافقم 4
        مخالفم 2
    3. قنداق

      ۲۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (733 ديدگاه)

      منظورم موتورهای هات وی هستش

      موافقم 2
      مخالفم 2
  6. hosen

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    مطلب خیلی جذابی بود. سیستم hot-v با تمام پیچیدگی هاش واقعا جذابه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (694 ديدگاه)

    در آینده چند سیستم مغز بترکون هم خودم معرفی میکنم که شامل :
    موتور با میل لنگ از جنس بادکنک
    سیستم اگزوز با بوق در یک مدار( هر وقت هرزه گاز میدین بوق هم ناگهانی به صدا در میاد!)
    صندوق عقب مجهز به کباب پز. این سیستم مخصوص شغل رانندگی هست که اگه بازار خراب بود و هوا بارونی بود و از مسافر خبری نبود، رانندگان عزیز میتونن کنار خیابون با کباب پز واسه ملت کباب داغ کنن و بعنوان شغل دوم بهش نگاه کنن. (توصیه : هیچوقت کنار کبابی ها این کار رو نکنین چون صاحب مغازه با سیخ و ساطور از شما پذیرایی خواهد کرد! 😁

    موافقم 12
    مخالفم 12
  8. یوسف

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1051 ديدگاه)

    جالب بود….. آفرین به فراری
    ولی به نظرم این طرح بیشتر مناسب موتورهای شاتون بلند و خصوصا دیزل هاست. و به علت بلندی بلوک سیندر فضای وی شکل بزرگی بوجود میاد و تمام مشکلات تش خودله خود حل میشه.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. رهام

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    دوستان یکی توضیح میده اون محفظه ای که هوا رو بر میگردونه تو موتور چیه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. hosen

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (827 ديدگاه)

      اینترکولر سیستم توربو هستش
      اونیم که تو عکسه از نوع air to water هستش

  10. amirboss

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (782 ديدگاه)

    نمی‌دونم که چرا خودروساز ها از یه توربو الکتریکی ضریب متغیر استفاده نمیکنن و این شیوه های سنتی رو کنار بزارن؟

  11. مجتبی امام نژاد

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درود
    به نظر که چون سیستم HOT V قطعات توبو وسیستم خروجی باید از یک الیاژ بسیار خاص دارای مقاومت حرارتی بالایی برخوردار باشد در ضمن قطعات متحرک در معرض حرارت هم از یک تکنولوژی پیچیده وخاصی باید برخوردار باشد. راندمان حرارتی بالایی خاهد داشت.که متعاقبأ مصرف سوخت پایین تری نسبت به موتور های توبو های گذشته خاهد داشت. واین قیمت تمام شده باعث بالارفتن قیمت تمام شده خودرو میشود. شکل ظاهری موتور از روبرو به مانند حرف W لاتین هست

  12. تخته گاز

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پژو پارس هم موتور هات وی نیاز داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا