آموزش

خودروی سدان چیست و چه مزیتی نسبت به شاسی بلند دارد؟

باگذشت بیش از یک قرن فروش خودروهای مختلف، انواع چهاردر چهارسرنشینه با صندوق عقب و سقف فلزی، بیشترین تعداد تولید را داشته‌اند. این مدل‌ها اصطلاحا سدان نامیده می‌شوند.

خودروهای سدان، دارای سه بخش بدنه یا سه باکس (box) هستند که محل نصب پیشرانه، اتاق سرنشینان و صندوق عقب را شامل می‌شود. اولین‌بار، واژه‌ی سدان در سال ۱۹۱۱ توسط خودروسازی اسپیدول (Speedwell) در امریکا استفاده شد. اوایل قرن بیستم، انواع خودروهای چهارسرنشینه دودر یا چهاردر، سدان محسوب می‌شدند اما این شرایط به مرور زمان تغییر کرد تا وجود چهاردر و صندوق عقب مجزا (باکس) مشخصات اصلی یک سدان باشد.
سدان از واژه‌ی اسپانیایی Sedere به معنی نشستن (to sit) یا صندلی گرفته شده است. همچنین سدان به معنی رئیس یا مجموعه‌ی رؤسا نیز هست. باتوجه به اینکه اوایل قرن بیستم، معمولا افراد متشخص و متمول در خودروهای چهاردر، روی صندلی عقب می‌نشستند و فرد دیگری رانندگی را انجام می‌داد؛ می‌توان دلیل انتخاب واژه‌ی سدان را متوجه شد. در کشور انگلستان، کلمه‌ی سدان به سالن کوچک نیز اشاره دارد.

تویوتا کارینا
نسل اول تویوتا کارینا ساخت ۱۹۷۰

تا اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی و قبل از ظهور انواع هاچبک‌ یا شاسی‌بلند، اکثر خودروهای دنیا به سه گروه اصلی سدان (چهاردر) و کوپه (دودر) و وانت (پیکاپ) تقسیم می‌شدند. تا آن زمان در امریکا، شورولت ایمپالا پرفروش‌ترین سدان بود اما به مرور، تویوتا کارینا (کمری) و هوندا آکورد، علاوه‌بر امریکا، بازار سدان در سراسر دنیا را تصاحب کردند. سدان‌های کوچک‌تر، مثل تویوتا کرولا نیز به محبوبیت زیادی رسیدند تا آنجا که نسل‌های مختلف کرولا با تولید بیش از ۵۰ میلیون دستگاه، پرفروش‌ترین مدل در تاریخ خودروسازی باقی ماند.

تویوتا راو4
در سال ۲۰۲۱، تویوتا راو۴ عنوان پرفروش‌ترین خودروی دنیا را کسب کرد. پیش ‌تر طی دهه‌ها مختلف، همواره یک مدل سدان به این جایگاه می‌رسید. هرچند که توجه به شاسی‌بلندها در سراسر جهان، رو به افزایش است اما سدان‌ها هنوز فروش بسیاری خوبی دارند و مورد توجه هستند. براساس آمار و پیش‌بینی‌های کارشناسی، احتمالا تا سال ۲۰۳۰، تنها ۲۰ درصد خودروهای دنیا سدان خواهند بود و حدود ۸۰ درصد را انواع کراس‌اور، شاسی‌بلند یا وانت تشکیل خواهند داد.

چرا بسیاری از مردم، سدان را به شاسی بلند ترجیح می‌دهند؟

مهم‌ترین دلیل برتری یک سدان در مقایسه با کراس‌اور، به فرمان‌پذیری و تعادل بدنه مربوط است. در حالت کلی، احتمال کمتری برای واژگونی سدان‌ها هنگام حادثه وجود دارد. همچنین بسیاری افراد معتقدند، رانندگی عادی و فرایند پارک خودرو با سدان، راحت‌تر از انواع شاسی‌بلند است و برای راننده دید بهتری به عقب فراهم می‌شود. فرایند ترمزگیری و کاهش سرعت هم به دلیل وزن پایین‌‌تر برای سدان، نکته‌ی مثبت است. طبیعتا شتاب‌گیری با سدان‌ها نیز سریع‌تر انجام می‌شود.
آرامش در کابین و سکوت داخل اتاق، برای خودروهای سدان و شاسی‌بلند ساخت برندهای مشابه، یک‌سان نیست. فرم کلی بدنه و حالت آیرودینامیک خودرو، صدای ناشی از باد (جریان هوا) برای کراس‌اورها را افزایش می‌دهد. همچنین، نصب صندوق عقب برای سدان‌ها، علاوه‌بر کمک به هدایت هوا از سمت سقف، نقش مهمی در کاهش صدای ناشی از چرخ‌های عقب دارد.

تویوتا کمری
به طور کلی، سدان‌ها نسبت به شاسی‌بلندهای هم‌اندازه (از نظر اتاق)، ارزان‌تر، سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند. این شرایط، هزینه‌ی خرید و نگه‌داری سدان‌‌ها را کاهش می‌دهد. براساس آمار، هزینه‌ی بیمه برای شاسی‌بلندها در سراسر دنیا، معمولا بیش از سدان‌های هم‌قیمت است. احتمالا به این دلیل که رفع آسیب‌دیدگی کراس‌اورها بعد از حادثه، هزینه‌ی بیشتری نسبت به سدان‌ها دارد.

هوندا آکورد و هوندا CR-V
به عنوان مثال، هوندا آکورد و هوندا CR-V دو خودروی ساخت یک برند با بدنه‌های متفاوت سدان و شاسی‌بلند اندازه متوسط هستند. شرکت سازنده برای نسخه‌ی پایه از آکورد و CR-V، پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱/۵ لیتر با قدرت ۱۹۰ اسب بخار ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که CR-V حتی در نسخه‌ی تک دیفرانسیل سنگین‌تر است و طبیعتا شرایط آیرودینامیک ضعیف‌تری نسبت به آکورد دارد. مجموع این شرایط باعث می‌شود مصرف سوخت CR-V نسبت به آکورد در شرایط مختلف، ۰/۵ تا یک لیتر در صد کیلومتر، بیشتر باشد.
قیمت هوندا CR-V نیز نسبت به آکورد با امکانات مشابه، حدود هزار دلار بیشتر است. همین شرایط برای فورد فیوژن و اسکیپ یا تویوتا کمری و راو۴ نیز وجود دارد.

پرفروش‌ ترین مدل های سدان در بازار جهان

پیش‌تر گفته شد که سال ۲۰۲۱ برای اولین‌بار در تاریخ خودروسازی دنیا، یک مدل کراس‌اور رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین خودروی جهان را کسب کرد. تویوتا راو۴ توانست طی ۱۲ ماه از سال گذشته، یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه فروش داشته باشد. در فهرست ۱۰ خودروی پرتقاضای سال، پنج سدان، سه کراس‌اور و دو مدل وانت پیکاپ وجود دارد.
سال ۲۰۲۱، تویوتا کرولا رتبه‌ی دوم پرفروش‌ترین خودروی جهان را کسب کرد. از مدل‌های سدان، هاچبک و استیشن واگن این خودرو، جمعا یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه فروخته شده است.

تویوتا کرولا
در بازار جهانی، نسخه‌ی پایه از تویوتا کرولا سدان، به قیمت ۲۰ هزار دلار عرضه می‌شود. این مدل، پیشرانه‌ی ۱/۸ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۰ اسب بخار دارد و همراه جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک CVT، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه فراهم می‌کند.
بعد از تویوتا کرولا، نیسان سنترا توانست پرفروش‌ترین سدان جهان در سال ۲۰۲۱ باشد. البته باید توجه داشت که سنترا برخلاف کرولا، فاقد نسخه‌های هاچبک یا استیشن است و تمام ۶۹۳ هزار خودروی فروخته شده، سدان بوده‌اند.


آستانه قیمت نیسان سنترا مدل ۲۰۲۲ نیز، ۲۰ هزار دلار است. این مدل با پیشرانه‌ی ۲ لیتر تنفس طبیعی و قدرت ۱۵۰ اسب بخار فروخته می‌شود. سنترا همراه گیربکس CVT، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹/۵ ثانیه دارد.
تویوتا کمری با اختلافی اندک نسبت به نیسان سنترا در گروه پرفروش‌ترین سدان‌های سال ۲۰۲۱ باقی ماند. از این خودرو، ۶۸۱ هزار دستگاه فروخته شد تا همچنان، محبوب‌ترین سدان خانوادگی دنیا محسوب شود.

تویوتا کمری
انواع مختلفی از تجهیزات فنی برای تویوتا کمری وجود دارد. این مدل با پیشرانه‌ی ۲/۵ لیتر ۱۸۰ اسب بخار در بسیاری از کشورهای دنیا به قیمت ۲۷ هزار دلار فروخته می‌شود و در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. کمری با موتور ۲ لیتر ۱۵۰ اسب بخار، ۳/۵ لیتر ۳۰۰ اسب بخار و هیبرید ۲۰۸ اسب بخار نیز تولید می‌شود.
تسلا مدل ۳ با عرضه‌ی ۵۰۸ هزار دستگاه در رتبه‌ی نهم پرفروش‌ترین خودروهای دنیا و جایگاه چهارم پرتقاضاترین سدان‌های جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفت. این خودروی تمام برقی، آستانه قیمت ۴۸ هزار دلار دارد و نسبت به دیگر مدل‌های پرفروش دنیا، به وضوح گران‌تر است.


ارزان‌ترین نمونه از تسلا مدل ۳، تک موتور ۳۲۵ اسب بخار دیفرانسیل عقب است. این خودرو می‌تواند ۶ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر برساعت ارائه دهد. شعاع حرکتی این نسخه از تسلا مدل ۳، حدود ۴۸۰ کیلومتر است.
هوندا آکورد در سال ۲۰۲۱، جایگاه دهم پرفروش‌ترین خودروی جهان و رتبه‌ی پنجم سدان‌های دنیا را کسب کرد. از این مدل، ۴۸۱ هزار دستگاه فروخته شد که شامل سه نوع پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربوشارژ ۱۹۲ اسب بخار، ۲ لیتر توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخار و هیبرید ۲۱۲ اسب بخار می‌شود.

هوندا آکورد
ارزان‌ترین مدل هوندا اکورد با موتور ۱/۵ لیتر، ۲۷ هزار دلار قیمت دارد و همراه گیربکس CVT، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. Erfan

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (534 ديدگاه)

    حالا خارج از ایران کراس اوور یا شاسی بلند دو دیفرانسیل میخرند که از حالت ماشین نهایت استفاده رو بکنن.
    اما به نظرم داخل ایران دلیل محبوبیت کراس اور های زیر ۱میلیارد که اکثرا تک دیفرانسیل و بدون کاربرد هستند همون پز دادن هست چون واقعا کراس اور تک دیفرانسیل نسبت به سدان هم قیمتش چیزی برای برتری محسوسی ندارن.
    حالا مشکل اینه که مثلا به جک s3که کراس اوور تک دیفرانسیل شهریه با اون موتورش میگن شاسی بلند که نابود میشه آدم😂

    موافقم 66
    مخالفم 8
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2224 ديدگاه)

      همین ماشین های چینی مثل X33 یا چری تیگو 7 که در واقع کراس اور اندازه متوسط و کوچک محسوب می شن، در سفرهای بین شهری و جاده راحتی بسیار خوبی دارند.
      نوع نشستن راننده در یک کراس اور، متفاوت از سدان هست. شخصا در سفر به شمال ایران و رانندگی چند روزه متوجه این موضوع شدم که یک کراس اور چینی، در مسیر مستقیم جاده و رانندگی 6-7 ساعته، اذیت چندانی برای کمر و کتف راننده نداره؛ اما یک سدان ژاپنی مثل نیسان تیانا، باوجود صندلی‌های بسیار خوب و طراحی ارگونومیک، بعد از رانندگی طولانی خستگی بیشتری برای راننده داره

      موافقم 59
      مخالفم 44
      1. Erfan

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (534 ديدگاه)

        حتما شما درست میگید.
        متاسفانه بنده تجربه مسافرت با ماشین های کراس اور رو ندارم.اما اگه جمع بندی کلی بکنیم و مزایا و معایب رو کنار هم بزاریم دلیلی برای خرید کراس آور نیست مگر دو دیفرانسیل.

        موافقم 51
        مخالفم 5
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (9999 ديدگاه)

        جناب اشتری
        نظر شما محترم
        تجربه سفر با چینی‌ها را ندارم ، اما اونی هم که در مورد صندلی فرمودید را رد میکنم و به شخصه تجربه‌ای که داشتم با خودروهای مختلف این بود که سواری‌ها لذتدبیشتر و راحتی بیشتری در سفر دارند اما اطمینان خاطر و بلندتر بودن کراس‌اوورها باعث میشه که خریدش به صرفه‌تر باشد !

        کاری به سدان‌های ایرانی ندارم ولی تمام سدان‌های وارداتی مکافاتی دارند به نام گیر کردن کف خودرو که حال آدم را میگیرند با این وضع جاده‌ها و چاله چوله‌ها !

        عقل میگه کراس‌اوور بهتره اما دل میگه سدان یه چیزِ دیگست !

        موافقم 51
        مخالفم 8
      3. رضا مرادی

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        جناب اشتری در پاسخ به فرموده شما در مورد راحتی سفر سدان و کراس اور، من کمری هیبرید دارم و پدرم لکسوس rx350 که کراس اور بسیار محبوبی هم هست، با هر دوش سفر طولانی رفتم ، راحتیشون توی جاده و سفر به هیییچچچ وجه قابل مقایسه نیست و کمری هیبرید با فاصله زیادی از لکسوس rx پیروز رقابت میشه ، نوع طراحی سدان و نشیمن راننده و سرنشین توی سدان ، تعادل وزنی قسمت جلو و عقب خودروی سدان ، راحتی تو مسیر مستقیم و ساکن ماندن سرنشین ها حین ترمزگیری با خودروی سدان موجب برتریش نسبت به کراس اوور میشه

        موافقم 19
        مخالفم 0
      4. ارش

        ۲۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        درود
        بنده ۷ ساله میتسوبیشی لنسر دارم. سواری و فرمانپذیریش قابل مقایسه با کراس اورهایی مثل توسان و اسپورتیج نیست. فوق العاده رانندگیش لذتبخش تر از کراس اورهای کره ایه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. علی

      ۲۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (811 ديدگاه)

      فقط میتونم بگم درود بر ژاپن و فرهنگ غنی اش و صنعت و خودروسازی پیشروی آن

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. Erfan

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (534 ديدگاه)

    حالا اینا به یه طرف اونایی که به mvm x22میگن شاسی بلند باز یه طرف دیگه

    موافقم 55
    مخالفم 4
  3. رضا باقری

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    چرا جای عکس تاکسیهای توتویا و هندا از عکس پرچمدار سدان های تمام ادوار تاریخ model s plaid در بخش الکتریک و 𝒞𝒶𝒹𝒾𝓁𝓁𝒶𝒸 blackwing در بخش بنزینی به عنوان نماد سدان استفاده نکردید؟!!!!

    موافقم 6
    مخالفم 55
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2224 ديدگاه)

      علاقه ندارم به این ماشین هایی که گفتین :)

      موافقم 80
      مخالفم 6
    2. .

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (78 ديدگاه)

      اصولا مدل s سدان حساب نمیشه
      درسته که به اون کلاس میگن سدان اسپرت در اصطلاح
      ولی در واقع درب عقب هاچ بک دارند و لیفت بک هم میگن بهشون

      موافقم 17
      مخالفم 1
    3. RezaRs

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (278 ديدگاه)

      ایموشنال دمیج ( پرتاب دمپایی به زمین کاشی شده)

      موافقم 13
      مخالفم 1
  4. JDM lover

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    من کلا همیشه یه سدان به شاسی بلند ترجیح میدم
    بین شاسی بلند ها هم فقط از فول سایز هایی مثل سابربن ، رنجروور و… خوشم میاد و از کراس اوور ها اصلا خوشم نمیاد

    موافقم 35
    مخالفم 6
    1. Kato

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (442 ديدگاه)

      منم خوشم میاد ولی کو پولش 😀😂😂😂

      موافقم 20
      مخالفم 1
  5. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2224 ديدگاه)

    یک مورد مهم فراموش کردم خدمت دوستان بگم
    توجه داشته باشید تویوتا کرولا، هوندا آکورد و نیسان سنترا، خودروهای ژاپنی هستند اما گیربکس CVT استفاده می‌کنن

    موافقم 49
    مخالفم 1
    1. porsche

      ۱۲ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1797 ديدگاه)

      فکر کنم ژاپنیا بیشتر از همه ازش استفاده میکنن انقدر کم درده سر کلا شرکت های زاپنی به مرور زمان ترسو شدن یه زمانی زاپنی ها از ایجا تغییر ترسی نداشتن ولی الان کم دردسر ترین هارو انتخاب میکنن و دنبال کارای جدید نمیرن یکیش همین بی ام وه بعد از مدتی شروع کرد به ایجاد اغییر های انقلابی در طراحیاش ولی خبری از این کارا در زاپنیا نیست نمیدونم چرا ولی درکل نه میشه گفت خوبه نه میشه گفت بدهولی کاش برگردیم به اون دوران که nsxو سوپرا و مزدا تو خیابونا ویراژ بدن سوبارو دباره برگرده بهع دوران اوج شاید کل صنعت خودرو یه تکونی به خودش بده هم طراحی ها شدن شبیه هم مانیتورای بزرگ و گریل های بزرگ از المانی تا زاپنی و امرکایی معدود شرکت هایی موندن که بشه از دور از بقیه تشخیصشون داد

      موافقم 28
      مخالفم 2
      1. Phonix

        ۱۲ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (336 ديدگاه)

        ز بجای ژ اومده تو متن ببخشید دوستان الان دیدم

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. محمد

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1486 ديدگاه)

          داداش اکانت فیکت رو سهوا لو دادی😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          موافقم 19
          مخالفم 8
        2. HamiD

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (2442 ديدگاه)

          @محمد

          توی پست خودرو هایی که بیشترین هزینه نگهدار رو دارن ایشون همچین چیزی گفته بود :
          “من همون phonix هستم ولی روی دسکتاب”

          موافقم 13
          مخالفم 3
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (9999 ديدگاه)

        جناب پورشه

        ژاپنی‌ها دارند با روشی دیگر همچون محدود سازی وارد چرخه‌ی خاص پسندان میشوند تا با محدودیت تولید ارزش ساختشون حفظ بشه مثل محصولات GR تویوتا یا نیسان gtr نیسمو یا تویوتا سنچوری و … !

        اتفاقاً ژاپنی‌ها با استراتژی دقیقی دارند وارد گود میشوند که فاصله بیندازند بین محصولات اقتصادی با تولید محدود و خاصشان !

        موافقم 15
        مخالفم 4
        1. porsche

          ۱۳ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1797 ديدگاه)

          نیسمو بله ولی چیزه خاصی ار تی ار دی ندیدم
          مزدا و میتسوبیشی و سوبارو هم که هیچ
          سوزوکی هم خوابه

          موافقم 4
          مخالفم 2
    2. دانیال

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (594 ديدگاه)

      جناب اشتری موتور دولیتری آکورد دنده اتوماتِ . ده تا دنده میخوره . برای هر نوع رانندگی و هر سرعتی یه دنده پیش بینی شده که از رانندگی بیشترین لذتُ ببری

      موافقم 6
      مخالفم 3
  6. speed-hunter-007

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    اژ بین این ها، انتخاب من نیسان سنترا

    موافقم 13
    مخالفم 2
  7. phonix

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (336 ديدگاه)

    این داستان هم داره تموم میشه یکم دیگه انقدر سدان ها کم میشن که ادم باورش نمیشه جاشونو یه مشت گودزیلا با یه گریل به اندازه یه شهر میگیره داخل همشونم اکثرا شبیه به هم تا ته پر مانیتور میشه همشونم از دم برقی صدای فن کامپیوتر بدن
    از ژاپن تا المان و امریکا دیگه کمتر شرکتی مونده که ماشیناشو بشه از دور هم تشخیص داد البته این معیار بی ام وه با دماغش از همه قابل تشخیص تره :)

    موافقم 25
    مخالفم 0
  8. پدرام

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    بسیار جالب بود با اینکه خودم سدان رو خیلی دوستدارم اما برخی از کراس اورها واقعا وسوسه کننده هستند حتی با وجود اینکه می دونم قابلیت آفرود یک اس یووی فول رو ندارن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  9. AMD

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    آخه چرا دنیا به سمت بی روح شدن ( کراس اوور برقی تا خرخره مانیتور )میره ؟😭

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. pedram7

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (75 ديدگاه)

      در اروپا هم فقط تا چند سال دیگه ماشین درون سوز خرید و فروش میشه 😥

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. sadraspeed385

        ۲ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (15 ديدگاه)

        دوست عزیز دقت کن به صورت صفر کیلومتر در دم کارخانه نه کلا

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. T

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (354 ديدگاه)

      خودتم این چیزا رو دوست داری خودتو نزن به اون راه اگه مانیتور نبود اصلا به ماشین علاقه نداشتی

      موافقم 1
      مخالفم 6
      1. AMD

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (249 ديدگاه)

        اصلا یه زمان مانیتور نبود به ماشین علاقه داشتم

        موافقم 4
        مخالفم 0
  10. al-ml-kh

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    برام جایه سوال داره چرا آکورد و سیویک و سنترا هنوز تو مدل های پایشون از گیریبکس CVT استفاده میکنن .
    جالبه مزدا تو مدل پایه مزدا 3 مدل 2022 که پایه قیمتش 21 هزار دلاره 6 سرعته استفاده کرده
    که خب البته مبنای ماشین های مزدا بیشتر بر اسپرت بودنه .

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Phonix

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      شرکت های ژاپنی میخوان از مفهوم پیرمرد بودن رد شدن فاصله رو با ژرمن ها کم کنن کم‌کم تغییر میکنن ولی دیگه چیزی نمونده همه برقی شدن

      موافقم 5
      مخالفم 0
  11. رامتین

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3011 ديدگاه)

    بسیار عالی. من هم کاملا علاقم به سمت خانواده سدان ها و مشخصا کوپه های میان سایز (مثل سری4 بی ام و) هست. منظور اینکه طول خودرو برام ملاکه. 450 تا 480 سانتیمتر باشه از نظر من میان سایز محسوب میشه و تقسیم بندیهای سایتها را اصلا قبول ندارم (چون مثال نقض ازش زیاد پیدا کردم). کمری هم نسخه 180 اسبی دیگه تولید نمیشه که در مقاله ذکر شده، اگر هم بشه قدیمیه این موتور. موتور 2.5 تنفس طبیعی الان 206 اسب ارائه میکنه که واقعا عالیه. نکته ای که نیسان از این موتور بیش از 10 ساله نتونسته از 188 اسب بالاتر بیاد که برای خودم جای سئوال داره و بهتر بود تلاش میکرد خودشو مثل تویوتا بکنه. البته نیسان همچنان دست از گیربکس CVT نکشیده که این هم جای بحث داره.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. مراد قی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنیا داره به سمته روباتیک شدن و کنترله بیشتره سیستمه مونیتوره حکومت رویه افراد میره. خودروهایه برقی که با فرستادنه یه سیگنال قفل میشن و از کار میفتن به مراتب بهترن از خودروهایی که باید با ریل میخ اونا رو نگهداشت و مردم همیشه بدنباله تبلیغاته دولتها مسه موشی که بدنباله بویه پنیر میره تو تله موش همیشه به سمتی میرن که برایه بدام اپداختنشون برنامه ریزی کردن. مشکل فکر نکردن به ایندیه همه با انتخاباته کوچکی که شاید فکر میکنیم رو بقیه هیچ تاثیری ندارن ولی در نهایت وقتی به گذشته فکر میکنیم همین انتخابات اشتباه باعثه نابودیه ایندمون میشن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. یاشار

    ۱۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام دوستان ،صنعت خودرو در یک کلام خلاصه میشه در برند آلمانی و مابقی به ترتیب آمریکا ژاپن فرانسه انگلیس همه کپی کار پلتفرم های قدیمی آلمان!!!یعنی مقلد و دنباله روی آلمان هستند و یک جورایی صنعت خودروی آلمان مرجع تقلید همه دنیا شده!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 4
  14. Hadi

    ۱۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (578 ديدگاه)

    قطعا سدان انتخابمه 👌🏼

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا