آموزشمقالات

دیاگ زدن خودرو چیست؟

احتمالاً با وقوع یک مشکل در خودرو خود واژه دیاگ زدن را از برخی دوستان و آشنایان شنیده‌اید؛ اما دیاگ زدن خودرو چیست و چگونه انجام می‌شود؟ قیمت دستگاه دیاگ خودرو چند است؟ این‌ها سؤالاتی هستند که می‌خواهیم در سری جدید مقالات آموزشی پدال به آن‌ها بپردازیم پس همراه ما باشید.

دیاگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

اکثر خودروهای مدرن دیجیتالی‌تر از گذشته شده‌اند و باید گفت این موضوع خوبی است. در واقع این دیجیتالی شدن به خودروها اجازه می‌دهد تا با بررسی بی‌وقفه بخش‌های گوناگون بتوانند مشکلات پیش آمده را به اطلاع مالک برسانند. تست‌های مربوط به تشخیص مشکلات خود با نام تست های diagnostic شناخته می‌شوند که ما نیز به‌صورت اختصاری به آن‌ها دیاگ زدن می‌گوییم. این تست‌ها می‌توانند سیستم‌های مختلف خودرو را به منظور یافتن خطاها یا ایرادات گوناگون بررسی کنند.

تست دیاگ خودرو تحلیل دیجیتالی سیستم‌های کامپیوتری خودروست. خودروهای مدرن بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید. مغز خودرو یا همان ECU می‌تواند اطلاعات بخش‌های گوناگون را به دست آورده و با توجه به همین اطلاعات صحت کارکرد بخش‌های گوناگون را بررسی نماید. درصورتی‌که ایرادی در خودرو وجود داشته باشد نشانه‌هایی آشکار خواهد شد و مالک می‌تواند با دیاگ زدن خودرو از ایرادات آگاه شود. با دیاگ زدن می‌توان مشکلات موجود در پیشرانه، گیربکس، دریچه گاز و… را پیدا کرد. به خاطر اینکه دیاگ زدن نیازمند دستگاه‌های مخصوص و فردی کارآزموده است بنابراین اکثر تست‌ها در نمایندگی‌ها و توسط مکانیک‌های خبره انجام می‌شوند.

معمولاً دیاگ زدن خودرو زمانی انجام می‌شود که چراغ چک پیشرانه در پشت آمپرها و یا چراغ‌های هشدار دیگر روشن شوند. دستگاه‌های دیاگ می‌توانند مشکلات مربوط به پیشرانه، گیربکس، ترمز، سیستم اگزوز، انژکتورهای سوخت، کویل ها و… را بررسی نمایند. نکته مهم این است که اگرچه دیاگ زدن خودرو می‌تواند به مالکان در یافتن ایرادات کمک کند اما این تست‌ها همیشه دقیق نیستند و نمی‌توانند در برخی موارد ریشه مشکل را پیدا کنند. در واقع دیاگ زدن به عنوان راهنمایی برای یافتن علت دقیق مشکل مطرح خواهد بود.

از جمله مزایای دیاگ زدن خودرو می‌توان به پیدا کردن سریع خطاها و ایرادات خودرو قبل از تبدیل شدن آن‌ها به مشکلی اساسی اشاره کرد. همین موضوع موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. همچنین در این تست‌ها شما می‌توانید اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر خودرو را مشاهده کنید. داده‌های موجود در ECU به بهبود عملکرد خودرو و نگهداری بهتر آن کمک شایانی خواهند کرد. دیاگ زدن همچنین علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها باعث صرفه‌جویی در وقت نیز می‌شود زیرا دیگر نیازی به آزمون‌وخطا برای یافتن علت مشکلات خودرو نیست. برای دیاگ زدن کافی است به نمایندگی مجاز یا مکانیکی خبره مراجعه کنید. مکانیک خودرو پس از اتصال دستگاه دیاگ به درگاه ECU خودرو اقدام به بررسی بخش‌های گوناگون آن خواهد کرد. درصورتی‌که ایراد یا خطایی در کامپیوتر خودرو وجود داشته باشد به‌صورت یک کد مخصوص به نمایش درخواهد آمد و مکانیک نیز خواهد توانست علت مشکل را پیدا کند.

قیمت دیاگ خودرو

همان‌طور که گفته شد برای بررسی مشکلاتی از این دست نیازمند فردی کارآزموده و دوره دیده خواهید بود. از طرف دیگر بخش اصلی این کار تهیه دستگاه مخصوص دیاگ است که با گشت‌وگذار در بازار می‌توانید دستگاه‌های گوناگون با برندها و قیمت‌های مختلف را پیدا کنید. به‌طورکلی اگر به دنبال یک دستگاه دیاگ حرفه‌ای باشید می‌بایست هزینه‌ای بالاتر از ۱۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید که حداقل قیمت خواهد بود. قیمت برخی دستگاه‌های دیاگ حتی به بالای ۳۰ و ۴۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

هزینه دیاگ زدن

بررسی مشکلات خودرو با استفاده از این دستگاه امری زمان‌بر نیست و به سرعت می‌تواند انجام شود. در واقع برای عیب‌یابی خودرو می‌بایست هزینه‌ای را پرداخت کنید که بسته به نوع خودرو و تبحر مکانیک متفاوت خواهد بود اما به‌طورکلی در صورت دیاگ زدن می‌بایست هزینه‌ای در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و بیشتر را بپردازید. البته برخی مکانیک‌ها این کار را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند تا مشتری بیشتری جذب نمایند. دقت داشته باشید که این هزینه فقط مختص یافتن ایراد خودروست و برای رفع آن باید مبالغ دیگری را در نظر گرفت.

دیاگ زدن پژو پارس

پژو پارس به عنوان یکی از پرتیراژترین خودروهای تولید داخل می‌تواند با ایرادات گوناگونی روبرو شود و به همین خاطر می‌توان با دیاگ زدن پارس از برخی مشکلات احتمالی آگاه شد. به همین منظور می‌بایست با اتصال کابل دستگاه دیاگ به درگاه ECU خودرو اقدام به انتخاب نوع خودرو و سپس بررسی آن کرد. در منوی دستگاه دیاگ بخش‌های مختلفی از جمله ولتاژ باتری، راهنماها، سنسور اکسیژن، قفل مرکزی و… وجود خواهد داشت و مکانیک خواهد توانست با بررسی آن‌ها مشکل را تشخیص دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. زیزیگولو

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5900 ديدگاه)

    متاسفانه تو ایران داخل نمایندگیا دیاگ میزنن و موقعی که ایراد پیدا شد و پیغام خطا بخاطر عدم کارکرد مثلاً سنسور اکسیژن یا فلان قطعه دیده شد بجای اینکه سنسور اکسیژن یا فلان قطعه معیوب رو عوض کنن از طریق همون دیاگ خطا رو پاک میکنن و به مشتری میگن درست شد در صورتی که این کار فقط درمان لحظه ای هستش و نتیجه این کارشون این میشه که مشتری هنوز ربع ساعت نشده که از نمایندگی رفته بیرون دوباره چراغ چک روشن میشه و همون آش و همون کاسه

    موافقم 12
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا