با اینکه دستگیرههای مخفی درب خودرو به یک ترند روز بدل شدهاند اما خطرات و مشکلاتی هم دارند که معمولاً نادیده گرفته میشوند.
با پیشرفت فناوری در خودروها که به سمت داستانهای علمی-تخیلی گرایش دارد، دربهای خودرو نیز بهگونهای در طراحی بدنه ادغام شدهاند تا ظاهری یکپارچهتر ایجاد کنند. خودروهای مدرن مثل تسلا مدل S از دستگیرههایی استفاده میکنند که بهصورت یکپارچه در دربها جاسازی شدهاند تا ظاهری صاف و جذاب به بدنه دهند. بهجای دستگیرههایی که رانندگان یا سرنشینان میکشند، این دستگیرهها با بدنه همسطح هستند. اگرچه این طراحی از نظر بصری دلپذیر است، اما مشکلات متعددی برای راننده و خودرو به همراه دارد.
جهت مطالعه بیشتر:
- ۵ کاربرد دستگیره خودرو که پیش از این نمیدانستید
- کاربرد واقعی دستگیره سقف خودرو چیست؟
- دکمه کوچک روی دستگیره در خودروها چه کاربردی دارد؟
بسیاری از خودروهایی که از دستگیرههای مخفی استفاده میکنند، دربهای موتوردار نیز دارند. بهجای نیاز به کشیدن فیزیکی دستگیره برای باز کردن درب، دستگیرههای مخفی میتوانند فشار داده یا لمس شوند و سپس دربهای موتوردار باز میشوند. رایجترین مکان برای مشاهده این فناوری، خودروهایی با دربهای برقی عقب است. با این حال، مشکلات جدیای میتواند به دلیل استفاده از دستگیرههای مخفی و دربهای موتوردار ایجاد شود. در برخی موارد، رانندگان خودروهایی که دستگیرههای مخفی داشتند و تصادف کرده بودند، نتوانستند از خودرو فرار کنند. در موقعیتهای دیگر، دربهای موتوردار که با دستگیرههای مخفی جفت شده بودند، پس از تخلیه باتری خودرو از کار افتادند و باز نشدند. این مشکل مختص یک برند خاص نیست، زیرا مالکان خودروهایی از تسلا، فولکسواگن، ریویان و کادیلاک همگی گزارشهایی از این مسائل ارائه دادهاند.
دستگیرههای مخفی درب خودرو و حوادث دلخراش
متأسفانه، چندین حادثه دلخراش به دلیل غیر قابلاستفاده بودن دستگیرههای مخفی در شرایط اضطراری رخ داده است. در سال ۲۰۱۸، مردی در کلیولند، اوهایو، پس از تخلیه باتری خودرو کادیلاک XLR مدل ۲۰۰۶ خود نتوانست از آن خارج شود. نسخهای از XLR از دکمههای فشار برای قفل و باز کردن دربها استفاده میکرد که به برق باتری نیاز داشت. پس از ۱۴ ساعت گیر افتادن، همسایهای او را یافت و توانست او را از خودرو خارج کرده و کمک پزشکی برساند.
حادثه دیگری که تیتر اخبار شد، مربوط به دکتر عمر اوان و تسلا مدل S او در سال ۲۰۱۹ بود. دکتر اوان کنترل مدل S را از دست داد و به نخل برخورد کرد که منجر به آتشسوزی خودرو شد. درحالیکه تماشاگران برای کمک به دکتر اوان به سمت خودرو دویدند، دستگیرههای مخفی تسلا ظاهر نشدند و راهی برای باز کردن درب وجود نداشت. دکتر اوان به دلیل دود و آتش داخل خودرو درگذشت. فولکسواگن در سال ۲۰۲۴ فراخوانی برای تمام خودروهای برقی ID.4 فروختهشده بین سپتامبر ۲۰۲۴ و ژانویه ۲۰۲۵ صادر کرد و دلیل آن نیز مشکل دستگیرههای مخفی بود. این برند فهمید که اگر دستگیرههای الکترونیکی خیس شوند—که در باران رخ میدهد—دربها ممکن است بهطور ناگهانی باز شوند. تولیدکنندگان کنترلهای دستی اضطراری در خودروهای خود قرار دادهاند، اما در شرایط استرسزا، رانندگان یا سرنشینان بهراحتی ممکن است آنها را فراموش کنند.
فناوریهای دیگر دستگیره درب خودرو
درحالیکه دستگیرههای مخفی خودرو ظاهری چشمنواز و حس علمی-تخیلی ارائه میدهند، مشکلات این فناوری جدید باعث شده برندها به دنبال فناوریهای جایگزین باشند. بسیاری از خودروهای خاص، مثل مکلارن آرتورا، از برآمدگیهای کوچک مخفی در دربها استفاده میکنند که مانند دستگیره عمل میکنند.
خودروهای دیگر، مثل فورد موستانگ مک ای یا شورولت کوروت، دستگیرههای خود را با ادغام در بدنه پنهان کردهاند. برای مک ای رانندگان و سرنشینان باید دکمهای روی ستون B فشار دهند تا دستگیرهای زیر ستون آزاد شود. کوروت دستگیره را زیر پوشش بدنه در لبه درب مخفی کرده است. آخرین فناوری دستگیره درب که در اینجا بحث شده، از اوایل دهه ۱۹۹۰ وجود داشته است. فیات دستگیرهای همسطح معرفی کرد که با فشار دادن یک طرف، اهرمی بیرون میزد که راننده یا سرنشین میکشید تا درب را باز کند. چندین برند، از جمله تسلا، استون مارتین و هیوندای، از این فناوری استفاده کردهاند.
ممد ژانگولر
۱۳ تیر ۱۴۰۴خیلی مراقب دستگیره مخفیا باشین و نزدیک ماشین زیاد نشین .من دوستم نمیدونسته چسبیده به ماشین بعد دگمه ریموتو زده دستگیره خورده اونجاش از مردی افتاده الان گوشه خونش داره دار قالی میبافه خیلی هم غر میزنه و غیبت میکنه دست خودش نیست.
2646.1
۱۳ تیر ۱۴۰۴” سیستم دو پورت یعنی یه انژکتور معمولی تو مانیفولد پاشش میکنه و یه انژکتور دایرکت اینجکش که از طریق یه پمپ فشار قوی که قدرتش رو از چرخش میل سوپاپ میگیره درون سیلندر پاشش میکنه
چون انژکتور اولی توی مانیفولد پاشش میکنه، پاشش به سوپاپ برخورد میکنه و سوپاپ رو از گزند ایجاد کربن دور نگه میداره ”
JDM سابق عزیز
کامنت فوق العاده عالی در رابطه با موتور Ford GT در مطلب ” خودروهای عضلانی کلاسیک که از فراریهای زمان خود سریعتر بودند” نوشتید.
قبل از هر حرفی وظیفه خودم می دونم بابت ارائه چنین مطلب فوق العاده ای تشکر کنم.
حقیقتا این کامنت رو اون قدر پسندیدم که حیف ام اومد در رابطه با جزئیات اش تبادل نظر نکنیم و مطالب بیشتری از شما و باقی عزیزان یاد نگیرم، به همین دلیل به نظرم رسید در رابطه با بخش های مختلف اون کامنت به مرور بحث علمی داشته باشیم.
از دید من حقیقتا سیستم انژکتور دوگانه (وجود همزمان PFI و DFI) یک سیستم پرفورمنس و خاص نیست، به طوری که از دهه های دور حتی در موتورهای کمپانی های اقتصادی هم وجود داشته است. به عنوان مثال Toyota این سیستم را با نام تجاری D-4S از سال 2005 در موتورهای خانواده 1UR-FSE و خودروهایی از جمله Lexus GS460 و LEXUS LS460 عرضه می کند.
مطابق اطلاعات من، پدیده بارگیری یا رسوب کربن سوخته روی سوپاپ ها که خود ماحصل ناک در موتور بوده (و البته دلایل دیگری) و به ناک بیشتر نیز منتهی می شود، به طور مستقیم ربطی به سیستم PFI یا DFI ندارد و حتی اگر بیشتر بخوایم زوم کنیم، بر خلاف فرمایش شما، به نظر من PFI بیشتر باعث رسوب روی سوپاپ می شود. به نظر من هدف استفاده از این سیستم پیچیده در Ford GT، جلوگیری از رسوب ناخالصی روی سوپاپ ها نیست، بلکه بیشتر به ماهیت عملکرد ایده آل سیستم PFI در دور موتور پایین و DFI در دور موتور بالاست.
در خودروهای غیر پرفورمنسی از جمله Lexus GS460 و LEXUS LS460 هم حدس می زنم طراح موتور سعی داشته با توجه به گستردگی بازار فروش این ماشین و وجود بنزین نامناسب (از نظر میزان اکتان و مقاومت نسبت به خام سوزی) در کشورهای جهان سوم، اختیار ECU را برای دور کردن موتور از ناک و کاهش راندمان به واسطه دو نوع سیستم سوخت رسانی باز بگذارد.
2646.1
۱۳ تیر ۱۴۰۴“سر فرصت دوست دارم ازت کامل در مورد سلطان روغن ریزی های نامنظم ، انجین سری N20B20 بپرسم …
چون گفتی X4 داشتی …
شنیدم همسایه ها رو خیلی اذیت میکنه !!!”
مهدیار عزیز
بسیار از هم صحبتی با شما خوشحال خواهم شد و باعث افتخارم است.
من BMW X4 و BMW 528 را با هم داشتم و جفت شون را تا حدود 200.000 کیلومتر گازوندم و بعد فروختم.
اگر موافق باشی، ترجیح من این است که مثل 5 سال پیش اول با هم به شرایط نگهداری خودروها توسط من بپردازیم و من خدمتت عرض کنم (با ارسال مستندات و تصویر) که با چه دقتی هر 80.000 کیلومتر تمام مایعات و روانکارها انتخاب و تعویض میشد، زوایای چرخ با چه دستگاه دقیقی تنظیم می گردید، گیربکس اتوماتیک تعویض روغن و فیلتر و سرویس میشد و … که بعد یهو خدمتت عرض کنم که بر خلاف تمام نظرات موجود، من و دوستانم نه تنها مشکل روغن ریزی با موتورهای خانواده N20 نداشتیم که اتفاقا موتورهای 1GR مون حتی تو کارکردهای پایین روی Toyota J120/J150 و FJ Cruiser و … چرب کرده بود!