آموزش

چرا استفاده از بال عقب در خودروهای کانورتیبل بی‌فایده است؟

در برهه‌ای از زمان رانندگان مسابقه‌ای آماتور استفاده از خودروهای رودستر را ترجیح می‌دادند اما همان‌گونه که علم آئرودینامیک و البته قوانین ایمنی نشان داده‌اند، رودسترها گزینه مناسبی برای موتور اسپورت نیستند. یکی از کانال‌های یوتیوبی به دنبال پاسخ به این سؤال بوده که چرا شما معمولاً یک بال عقب بزرگ را روی خودروهای کانورتیبل نمی‌بینید. این یوتیوبر برای نشان دادن اینکه چرا راندن یک خودروی روباز با بال بزرگ در عقب خودرو امری بی‌فایده است اولین نسل مزدا MX-5 میاتا را انتخاب کرده یعنی دقیقاً همان نوع خودرویی که شاید افراد آماتور برای ارتقا دادن انتخاب نمایند. این مهندس با استفاده از نرم‌افزار CFD تأثیر بال عقب روی چگونگی انتقال هوا از روی سقف و در نبود سقف را نشان می‌دهد.

یکی از متخصصان علم آئرودینامیک که در فرمول ۱ حضور داشته می‌گوید:

حالا من این خودرو را با یک بال عقب بسیار بزرگ در پشت خود تصور کرده‌ام. این بال بسیار پهن‌تر از آن چیزی است که روی MX-5 ها دیده شده و با اینکه بال این خودرو برای جلوگیری از تأثیر مرکزی روی کاکپیت طراحی شده اما تلفات داون فورس خودرو بسیار زیاد است

در واقع طرح فشار روی سطح خودرو نشان می‌دهد که باز کردن سقف تا چه حد می‌تواند فشار بال را دستخوش تغییر کرده و از داون فورس خودرو بکاهد.

او می‌گوید:

البته زمانی که شما زیر خودرو را نگاه کنید بزرگ‌ترین تفاوت‌ها را مشاهده خواهید کرد. این بخش مرکزی بال تقریباً هیچ باری را در قسمت سقف ایجاد نمی‌کند درحالی‌که با بسته بودن سقف می‌توانیم مقدار زیادی بار را از طریق بخش مرکزی تولید کنیم

به همین خودرو بال عقب یک خودرو درگ کمتری را در زمان باز بودن سقف ایجاد می‌کند. قطعاً بال می‌توانست در ارتفاعی بالاتر و مشابه برخی فصل‌های فرمول ۱ نصب شود اما بستن سقف در MX-5 مشکل مدنظر را بهتر حل می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (506 ديدگاه)

    بله

    موافقم 2
    مخالفم 2
  2. M.K

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    جالب بود . چرا تا حالا به این نکته دقت نشده بود ؟ چرا کانورتبیل ها اسپویلر عقب ندارن !

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Philipp

      ۱۱ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      البته یه چنتاشونم دارن
      مثلا CLK DTM Roadster

      موافقم 0
      مخالفم 1
  3. مهدی موتور

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1194 ديدگاه)

    ان نرم افزار که این اقا داره باهاش جریان هوای و ضریب و … نشون میده چیه؟ چیه؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Taha Malek

      ۱۰ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (913 ديدگاه)

      #اول_متن_را_بخوانیم

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. مهدی موتور

        ۱۱ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1194 ديدگاه)

        ببخش داش

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. جناب ایکس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    نرم افزار نشان دهنده ی جریان هوا و ضریب خودرو های کانورتیبل🥲🥲🥲🥲

    موافقم 8
    مخالفم 2
  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (311 ديدگاه)

    خیلی جالب بود،ممنون…

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا