آموزشمقالات

دلیل محدودیت وزن برخی جاده‌ها و بزرگراه‌ها چیست؟

هنگام تردد در برخی جاده‌ها با تابلوهای محدودیت وزن مواجه می‌شوید اما دلیل وجود چنین محدودیت‌هایی را می‌دانید؟


شبکه حمل‌ونقل جهانی شلوغ‌تر از هر زمان دیگری است و فراگیری خودروهای برقی به رشد سریع این صنعت کمک کرده‌اند. از آنجایی که خریدهای آنلاین در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند بنابراین اشیا و وسایل به‌طور گسترده به در منازل ارسال می‌شود و این کار را شبکه وسیعی از وسایل نقلیه انجام می‌دهند. بد نیست بدانید فقط حمل‌ونقل آمریکا از حدود ۱۲ میلیون وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، کامیون‌ها و قطارها تشکیل شده و همه آن‌ها به دنبال رفع نیازهای مشتریان هستند. در این میان کامیون‌های باری بزرگ نقش مهمی در حمل بار ایفا می‌کنند اما افزایش وزن و ابعاد این وسایل نقلیه یکی از چالش‌های جاده‌های آمریکاست. به منظور رفع این مشکلات محدودیت وزن در برخی جاده‌ها اعمال شده تا هم ایمنی افراد تضمین شود و هم زیرساخت‌های حمل‌ونقل آسیبی نبینند.

همچنین بخوانید:

بر اساس گزارش دفتر پاسخگویی آمریکا، یک تریلر ۵ محوره تکی با حداکثر محدودیت وزن فدرال حدود ۳۶ هزار کیلوگرمی به اندازه ۹۶۰۰ خودروی سواری به بزرگراه‌ها آسیب می‌رساند. هزینه استهلاک مالی و ساختاری وسایل نقلیه تجاری به خوبی اهمیت وضع محدودیت وزن روی برخی جاده‌ها را نشان می‌دهد. البته باید دانست وضع این محدودیت‌ها دلخواه نیست و به‌صورت دقیق محاسبه می‌شود تا بین تقاضای حمل‌ونقل مدرن و نیازهای حفاظت از ایمنی عمومی و زیرساخت‌ها توازن مطلوبی وجود داشته باشد. با اینکه کامیون‌های باری بزرگ برای تجارت جهانی بسیار مهم هستند اما تأثیر زیادی روی جاده‌ها و بزرگراه‌ها دارند. وجود محدودیت وزن در برخی جاده‌ها باعث تضمین ایمنی و حفظ زیرساخت‌ها خواهد شد.

کامیون‌های بزرگ به ویژه آن‌هایی که بارهای سنگین را حمل می‌کنند ریسک‌های ایمنی قابل‌توجهی دارند. در سال ۲۰۲۱، تصادفات کامیون‌های بزرگ با وزن ناخالص بیش از ۴.۵ تن باعث از دست رفتن جان ۵۷۸۸ نفر در آمریکا شده است. حدود ۷۲ درصد این افراد سرنشین کامیون‌ها نبوده‌اند بلکه در خودروهای کوچک‌تر جان خود را از دست داده‌اند. افزایش تفاوت بین سایز و وزن وسایل نقلیه نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. بسیاری از خودروهای سواری سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر می‌شوند درحالی‌که کامیون‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر ریسک تصادفات شدید را در پی دارند.

کامیون‌های سنگین‌وزن نیازمند فاصله بیشتر برای توقف ایمن‌تر هستند و به همین خاطر تردد در مسیرهای کم‌عرض و پر پیچ و خم حتی خطرات بیشتری را در پی خواهد داشت. شهرداری‌ها و ادارات راه و ترابری معمولاً محدودیت‌های وزن مشخصی را روی جاده‌ها اعمال می‌کنند و این موضوع به ویژه در برخی فصل‌های سال نمود بیشتری دارد. برای مثال در فصل بهار که آسفالت و خاک زیرین آن توسط رطوبت ماه‌های قبل تضعیف شده‌اند محدودیت‌های وزن مشخصی وضع می‌شود. هدایت خودروهای سنگین‌وزن به مسیرهای دیگر و یا طراحی و ساخت جاده‌های جدید به کاهش ریسک تصادفات در مناطقی با ترافیک عابران پیاده و دوچرخه‌سواران بیشتر کمک می‌کند. هدف این اقدامات جلوگیری از وقوع تصادفات شدید و درعین‌حال روان ساختن ترافیک در جاده‌هاست.

محدودیت وزن جاده‌ها تنها به ایمنی عمومی مربوط نمی‌شود چراکه اقدامی ضروری به منظور کاهش استهلاک جاده‌ها و پل‌هاست. کامیون‌های سنگین‌وزن می‌توانند استهلاک زیرساخت‌های ارتباطی را تسریع کنند و چاله‌ها، ترک‌ها و آسیب‌های بیشتری به جاده‌ها وارد شود. جدای از اینکه چنین چیزی زیبایی جاده‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، هزینه‌های تعمیر آن‌ها بسیار زیاد است. بر اساس گزارش سازمان جنگلداری آمریکا، هزینه تعمیر یک جاده عمومی در هر ۱.۶ کیلومتر بین ۳۷۰۰ تا ۱۴ هزار دلار تخمین زده می‌شود. این هزینه‌ها از عوارض شهرداری و مالیات شهروندان تأمین می‌شود.

ارتباط بین وزن کامیون و آسیب جاده‌ها حالت نمایی دارد. برای مثال، با اینکه وزن کامیونی ۸.۱ تنی حدود ۹ برابر بیشتر از وزن خودرویی ۹۰۰ کیلوگرمی است اما ۵ هزار برابر آسیب بیشتری به آسفالت زیرین خود وارد می‌کند. در این میان پل‌ها آسیب‌پذیری بیشتری دارند و بسیاری از آن‌ها برای تحمل وزن کامیون‌های مدرن ساخته نشده‌اند. بد نیست بدانید سن متوسط پل‌های موجود در آمریکا به حدود ۴۴ سال می‌رسد و بنابراین تحت‌فشار بالایی قرار دارند. به همین منظور محدودیت وزن معینی روی پل‌ها تعیین شده است. استانداردهای بازرسی پل ملی آمریکا نشان می‌دهد هر پلی که نتواند به‌طور ایمن تردد وسایل نقلیه امروزی با وزن مجاز را تأمین کند باید محدودیت وزنی داشته باشد تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود. نقض این محدودیت‌ها می‌تواند منجر به فروپاشی ساختار پل و مرگ افراد شود و در شبکه حمل‌ونقل اختلال ایجاد کند.

جهت اطلاع بیشتر:

از بین ۶۰۰ هزار پل موجود در آمریکا فقط حدود ۱۰ درصد آن‌ها محدودیت وزن دارند. رعایت الزامات عبور و مرور از روی این مسیرها به ایمنی بلندمدت و حفظ سلامت زیرساخت‌ها کمک می‌کند. این کار همچنین ریسک تعمیرهای هزینه‌بر و تصادفات را کاهش می‌دهد. البته قوانین موردبحث در کشورهای مختلف متفاوت هستند و رانندگان خودروهای سنگین مسئولیت سنگینی دراین‌باره دارند. آن‌ها می‌بایست همواره قوانین موجود درباره حداکثر وزن خودروهای خود را رعایت نمایند. از طرف دیگر می‌بایست زیرساخت‌ها نیز با حداکثر کارایی و با استفاده از مواد باکیفیت ساخته شوند تا پس از اندکی استفاده دچار استهلاک زودهنگام نشوند. نمونه‌های بارز این موضوع را می‌توان در نشست آسفالت و خرابی آن در برخی جاده‌ها مشاهده کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3603 ديدگاه)

    امریکا بهترین و استانداردترین و پهن ترین جاده ها داره

    موافقم 16
    مخالفم 23
    1. KAIZEN

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (326 ديدگاه)

      آمریکا بهترین استانداردها رو در اکثر زمینه ها داره

      موافقم 15
      مخالفم 19
      1. مازیار

        ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1223 ديدگاه)

        در این مورد سوئد رتبه اول دنیاست.
        بالاترین و سختگیرانه‌ترین استانداردهای اجتماعی در سوئد هست.

        موافقم 10
        مخالفم 15
    2. محمد

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (248 ديدگاه)

      آمریکا بهترین در پاک کردن کامنت های بی مصرف ترول ها و ربات ها

      موافقم 16
      مخالفم 6
    3. ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5559 ديدگاه)

      یه نفرتو تاکسی بود چند ماه پیش بعد می‌گفت من تو دوبی بودم اونجا آسفالت هاش یه ترک ریز هم نداشت تمیز تمیز بود عالی بود همه چیش بعد بهش گفتم اونجا هایما هم بود گفت آره فکرکنم, چندتایی دیده بودم از این ماشین چینی جدیدا بعد بهش گفتم شکی نیست واقعا با کیفیتن ژاپنی هارو میزنن اونم از روی ذوقو شوق یه نیش خند زد
      خلاصه هردومون از تاکسی پیاده شدیم و رفتیم به زندگیمون برسیم

      موافقم 1
      مخالفم 10
  2. JDM سابق

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (888 ديدگاه)

    مدل های موجود تو عکس آخر از جلو به عقب
    ولوو VNL
    فریت لاینر Classic XL
    کنورت T600 T/A

    تو عکس اول هم کنورت T800 حضور داره
    بر اساس وزن هم لیفت اکسل( بالاگیر) اضافه میشه
    واسه کمرشکن و بار سنگین بجای اکسل تاندم ( جفت محور) اکسل ترایدم( سه محور ) استفاده میکنن

    موافقم 6
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا