بزرگ‌ترین زیانهای ساخت خودرو در اروپا

سه‌شنبه 9 مهر 1392 - 08:31
مطالعه 4 دقیقه
Europe's 10 Biggest Automotive Money Losers
بوگاتی ویرون تنها در سرعت بالا رکورد شکن نیست، بلکه وقتی پای محاسبه سود و زیان مطرح باشد، یک ماشین نابودکننده پول و سرمایه نیز محسوب می‌شود!
تبلیغات

پژوهش‌های یک موسسه کارگزاری مستقل به نام Sanford C. Bernstein که توسط اکونومیست منتشر شده نشان می‌دهد که فولکس واگن در ساخت هر دستگاه بوگاتی ویرون 4,617,500 یورو معادل 6,231,316 دلار زیان می‌کند!

اما رتبه اول زیان ده‌ترین خودروها به اسمارت فورتو نسل اول که در سالهای مابین 1997 تا 2006 به میزان 749 هزار دستگاه تولید شد، تعلق می‌گیرد. شرکت مادر یعنی دایملر برای این خودرو 4.52 میلیارد دلار زیان کرد. دلیل اصلی این خسارت، سرمایه و پول زیادی بود که دایملر برای این پروژه و ساخت کارخانه جدید و پلتفرم اختصاصی جدید و موتور سه سیلندر صرف کرد. در حالی که میزان فروش اسمارت تنها 40 درصد پیش بینی‌ها بود. محاسبات نشان می‌دهد که هر دستگاه اسمارت فورتو با زیان 6032 دلاری فروخته شد!

فیات Stilo مدل 2001 تا 2009 تنها 30 درصد از برآورد فیات در فروش را محقق ساخت و حدود 2.83 میلیارد دلار و برای هر خودرو 3685 دلار زیان در پی داشت.

فولکس واگن Phaeton نیز که تنها بر اساس نظر و سلیقه فردیناند پیچ رئیس فولکس ساخته شده بود و بین سالهای 2001 تا 2012 فقط 72 هزار دستگاه از آن تولید شد، با زیان 2.68 میلیارد دلار، روی هر دستگاه 37910 دلار ضرر به شرکت وارد کرد.

پژو 1007 نیز با آن درهای کشویی و چراغهای عقب نامأنوسش با 1.9 میلیارد یورو، نسل اول مرسدس بنز کلاس A با 1.71 میلیارد یورو که بیشتر آن بواسطه چپ شدن در آزمونها و تبلیغات منفی مرتبط با آن رخ داد، بوگاتی ویرون و جگوار X-Type مشترکا با 1.7 میلیارد یورو، نسل سوم رنو لاگونا با 1.54 میلیارد یورو، آئودی A2 با 1.33 میلیارد یورو و در نهایت رنو ولساتیس با 1.2 میلیارد یورو جدول ده خودروی زیان رسان اروپایی را تکمیل می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.