خلاصهای از فراخوانهای خودروسازان مختلف
نگاهی داریم به فراخوانهایی که دو شرکت هوندا و گروه خودروسازی فیات-کرایسلر اخیراً برای مدلهای ذکر شدهی خود اعلام کردهاند. بزرگترین فراخوان مربوط به شرکت هوندا میباشد که 886 هزار و 815 دستگاه از مدلهای مینی ون ادیسهی تولید بین سالهای 2005 تا 2010 خود که از تاریخ 23 ژوئن 2004 تا 4 سپتامبر 2010 مونتاژ شدهاند را به دلیل وجود احتمال آتشسوزی به نمایندگیهای خود فراخوانده است.
در این فراخوان که با همکاری ادارهی ملی امنیت بزرگراه (NHTSA) منتشر شده است، طبق اعلام هوندا این مشکل به دلیل معیوب بودن پوشش صافی پمپ سوخت به وجود آمده است که ممکن است باعث نشت سوخت خودرو گردد.
هوندا اعلام کرده است که قطعهی جایگزین طراحی شدهی جدید تا تابستان امسال به تولید انبوه نخواهد رسید، اما در عین حال، آنها پوشش پمپ سوخت خودروهای معیوب را با کاور های اورژینال تعویض خواهند کرد.
این خودروساز ژاپنی در یک بیانیهای که اخیراً منتشر شده است اعلام کرد: قطعات اصلی که به طور دائمی مشکل مربوط به خودروهای معیوب را برطرف کنند در حال حاضر موجود نیستند. در ماه آوریل امسال هوندا با ارسال نامههایی صاحبان خودروها را با خبر خواهد کرد. با آماده شدن قطعات جایگزین در تابستان امسال، با آگاهسازی صاحبان خودروهای معیوب نسبت به رفع دائمی این مشکل اقدام خواهد شد.
در دومین فراخوان رفع عیب امسال، گروه خودروسازی کرایسلر اعلام کرده است که در برخی از مدلهای دوج دورانگو و جیپ گرند چروکی مدل 2012 و 2013، وجود اشکال در سیستم هشدار ترمز (RAB)، باعث سفت شدن ترمز مدلهای مذکور میگردد.
کرایسلر در بیانیهی خود در مورد این مشکل این گونه توضیح میدهد: زمانی که راننده با مشکل پدال سفت مواجه میشود، احتمال این وجود دارد که هنگام ترمز گیری پدال را با نیروی کافی فشار ندهد، که این موضوع باعث افزایش مسافت مورد نیاز برای توقف خودرو و در نتیجه افزایش ریسک تصادف میگردد.
برای حل این مشکل، کرایسلر 18690 دستگاه از این دو مدل SUV را به نمایندگیها فراخوانده و نسبت به بروز رسانی نرمافزار ماژول ABS بهصورت رایگان اقدام خواهد کرد. زمان مراجعهی صاحبان خودروها به نمایندگیهای مربوطه طی این ماه اعلام خواهد شد.
آخرین فراخوانی که در این مقاله به آن میپردازیم، باز هم مربوط به گروه فیات-کرایسلر، ولی این بار در مورد 18092 دستگاه از فیات 500 مدل 2014 میباشد که از 5 آوریل 2013 تا 22 ژانویهی 2014 تولید شدهاند. مشکل این خودروها وجود اشکالی کوچک در نرمافزار سیستم انتقال قدرت آنها میباشد.
کرایسلر در توصیف این مشکل به ادارهی ملی امنیت بزرگراه (NHTSA) اینگونه توضیح میدهد: در دماهای خاص، تغییر دنده ممکن است اثری با تأخیر، یا حتی هیچ اثری در انتخاب دندهی مورد نظر نداشته باشد. اگر هیچ اثری وجود نداشته باشد، گیربکس خودرو از حالت پارک خارج نخواهد شد. اگر تأثیر آن با تأخیر روی گیربکس اعمال شود، خودرو ممکن است در یک جهت ناخواسته با غیرمنتظره حرکت نماید که ریسک وقوع تصادف را برای خودروی مذکور افزایش میدهد.
کرایسلر اعلام کرده است که از ماه آوریل، با فراخواندن خودروهای معیوب به نمایندگیها، در صورت لزوم نسبت به تعویض ماژول تغییر دنده، یا بروز رسانی نرمافزار تغییر دنده به صورت رایگان اقدام خواهد کرد.