مطابق اطلاعات شرکت تبلیغات دیجیتالی «سالو مدیا»، برندهای خودرو در آمریکا برای تبلیغات آنلاین بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در سال جاری میلادی، پول خود را هدر دادهاند؛ چیزی که شاید اصلاً به چشم نیاید. در ادامه خواهیم که این خسارت چگونه به خودروسازان وارد شده است.
سالو مدیا برای این گزارش، هزاران وبسایت تخصصی خودرو و وسایل نقلیه را رصد کرده است. مشاهده شده که در سهماهه نخست سال ۲۰۱۴، ۲۲ درصد بازدیدهای این سایتها از خریداران بالقوه صنعت خودرو نبوده و توسط رباتهایی صورت میگیرد که برای جعل ترافیک وبسایت مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین اگر تخمین eMarketer برای مبلغ ۲/۵ میلیون دلاری خودروسازان برای تبلیغات دیجیتالی در سال ۲۰۱۴ را درنظر بگیریم، کمپانی در مجموع ۵۴۱ میلیون دلار خود را در این راه هدر دادهاند.
آری جاکوبی، مدیرعامل و مؤسس سالو مدیا (Solve Media) در این زمینه به بیزینس اینسایدر میگوید:
شیادی رباتی و کلاهبرداری تبلیغاتی، دلارها را به تله انداخته است. اگر نگاهی به زمینههای مختلف تبلیغات در دنیای وب و موبایل داشته باشید، خواهید که صنعت خودرو جایگاه بسیار بالایی دارد.
سالو مدیا با حدود ۱۰ هزار ارائهدهنده وب همکاری کرده تا فعالیت رباتهای کلاهبردار را از طریق تکنولوژی تشخیص انسان (کپچا) محدود کند. بازدیدکنندگان در این حالت میبایست با نوشتن یک متن خاص، انسان بودن خود را برای سیستم به اثبات برسانند. بنابراین برای صاحبان برند فرصتی شد تا در این زمینه از شعارهای تبلیغاتی خود استفاده کنند.
خوشبختانه وجود رباتهای کلاهبردار در سایتهای مرتبط با خودرو نسبت به حوزههای دیگر وب، کمتر است. گزارش سهماهه سالو مدیا میگوید که ۳۲ درصد ترافیک شرکای این شرکت در ارائهدهنده تبلیغات توسط رباتها صورت میگیرد و علاوه بر آن، ۲۲ درصد ترافیک نیز به نظر «مشکوک» میرسد.
در حالی که ترافیک جهانی «مشکوک» وب، روند سه ماهه آخر ۲۰۱۳ را حفظ کرده، ولی طبق گزارش سالو مدیا، این موضوع در امریکا اندکی کاهش داشته است. جاکوبی میگوید که مشکل ربات ترافیک جعلی، برای صنعت خودرو به عنوان یک مشکل بزرگ باقی خواهد ماند؛ امّا در همین حال، این صنعت خودرو در هر حال سرمایهگذاریهای خود را در زمینه تبلیغات آنلاین توسعه داده است. وی به برندهای خودرو وعده میدهد که تنها به جاهایی این تبلیغات را خواهد فروخت که از دیدهشدن آنها توسط انسان مطمئن باشد.
بر این اساس، سایتهایی که در زمینه خودرو فعالیت کرده و با تبلیغات هزینه خود را تأمین میکنند، باید تلاش بیشتری کنند تا جلوی رباتهای کلاهبردار را بگیرند. جاکوبی میگوید:
به عنوان یک صنعت، خودروسازی مراحل زیادی از حیات خود را پشت سر گذاشته است و بازدهی نداشتن و ضرر کلی برای آنها یک سم مهلک محسوب میشود. آنها اساساً میگویند که ما لایق یک فرصت رسانهای مطمئن هستیم؛ ما شایسته یک فضای تبلیغاتی با بازدهی کامل هستیم.