متفرقه

خروج مشکوک و جنجال‌برانگیز کارلوس گوسن از ژاپن!

داستان کارلوس گوسن، یکی از مشهورترین مدیران خودرویی اسبق امروز به‌صورت غیرمنتظره‌ای پیش رفت زیرا چندین رسانه خبر دادند مدیرعامل اسبق رنو-نیسان ژاپن را ترک کرده و وارد لبنان شده است. این سفر به خودی خود چندان مهم نبوده اما گوسن به خاطر اتهامات سنگین مالی تحت بازداشت خانگی در ژاپن بوده است.

فعلاً اطلاعات منتشر شده دراین‌باره توسط مقامات رسمی تائید نشده است. منابع ناشناس نزدیک به گوسن ادعا می‌کنند او با یک جت اختصاصی از ترکیه وارد بیروت شده است. هنوز مشخص نیست که آیا مقامات ژاپنی اجازه انجام این سفر را داده‌اند یا اینکه گوسن از نظر قوانین این کشور فراری محسوب می‌شود. قوانین بازداشت خانگی به او اجازه می‌دادند تا محل تعیین شده در توکیو را ترک کند اما گوسن اجازه ترک کشور ژاپن را نداشته است.

او تابعیت کشور لبنان را داشته و بخش اعظم جوانی خود را در این کشور سپری کرده است. گوسن در حال بازگشت از لبنان به توکیو بود که در نوامبر سال ۲۰۱۸ و به خاطر نقض قوانین مالی این کشور دستگیر شد. ظاهراً بازرسی‌های داخلی کمپانی نیسان پرده از پرداختی‌های نادرست گوسن به اداره بورس و اوراق بهادار توکیو برداشته بود. این عمل به مدت چند سال انجام شده و نیسان در آن زمان گفته است: “فعالیت‌های غیرقانونی زیاد دیگری نیز همچون استفاده شخصی از منابع کمپانی کشف شده است…”

پس از سپردن وثیقه ۹ میلیون دلاری او بازهم در آوریل ۲۰۱۹ و به خاطر اتهامات مالی جدیدی بازداشت شد. گوسن تاکنون درخواست‌های زیادی از دادگاه ژاپنی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان ارتباط با همسرش اشاره کرد اما این درخواست‌ها رد شده است.

گوسن، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای حضور خود در لبنان را تایید کرد اما هیچ توضیحی دربارۀ چگونگی ترک ژاپن نداد. او اعلام کرد که هفتۀ آینده با خبرنگاران صحبت خواهد کرد. در این بیانیه آمده است:

من اکنون در لبنان هستم و دیگر گروگان سیستم قضایی متقلب ژاپن نیستم. جایی که اصل بر گناهکار بودن است، تبعیض رایج است و حقوق بنیادین انسان‌ها در بی‌توجهی کامل به تعهدات قانونی ژاپن درچهارچوب قوانین و معاهدات بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود.

کارلوس گون بارها هرگونه اتهامی را رد و در مقابل اعلام کرده است که مقامات زمینه دستگیری او را فراهم کرده‌اند تا از ادغام کاملتر دو شرکت نیسان و رنو جلوگیری کنند.

او در دوران آزادی مشروط در ژاپن، هر روز به دفتر وکیلش می‌رفت تا روی پرونده قضایی خود کار کند. وکیل وی نیز دربارۀ چگونگی خروج موکلش از ژاپن توضیحی نداده است.

هنوز وضعیت گوسن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ما نیز سعی خواهیم کرد به‌محض دریافت اطلاعات جدید دراین‌باره آن را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. آرش وان

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (307 ديدگاه)

    ظاهراً کارلوس گون از چنگال سیستم قضایی ژاپن گریخته است ؛ در حالیکه هر سه پاسپورت برزیلی ، لبنانی و فرانسوی وی ؛ بصورت وثیقه در اختیار مقامات ژاپنی بوده است. لبنان و ژاپن قرارداد استرداد مجرمین بین خود را ندارند و لذا بعید به نظر میرسد که ژاپن از لبنان خواستار استرداد گون شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      ولی خدایش بهترین فرصت هست کارلوس رو بیارن ایران مدیر عامل یکی از این لگن سازهای داخلی کنن اگه جلوش سنگ اندازی نکنن خدایش خیلی کارا میتونه بکنه شاید لگن سازای داخلی شبیه خودرو ساز شدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بی نام

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    این ماجرا به جاهای زشتی کشیده شده. همه چیز مبهمه و معلوم نیست حق با کیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ممد ژانگولر

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (3506 ديدگاه)

    باید اعدامش کنن تمام.
    تا درس عبرت بشه برای بقیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین دهمرد

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    تو بیانیه ش گفته ژاپن متقلبه؟ درسته همه جا خوب و بد داره ولی فکر نکنم به این صراحت بشه کل سیستم قضایی ژاپن رو زیر سوال برد. البته آدمای سخت گیری هستن شپوکا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    جای عجیبی شده دنیا / میگن نیسان رو برگردوند به روزای خوب – حتی بهتر / حالا برای چند دلار افتادن دنبالش / البته که قانون تو ذهن اونا تعریف شده ست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. meysam

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    شک نکنین پشت پرده مسائل سیاسیه.
    هروقت دیدین یه موردی برای مردم مبهم و گنگه و یه سری حرکات غیرعادی داره اتفاق میافته بدونین سیاست مداخله مستقیم داره.
    حتی ممکنه بعد از حل و فصل ماجرا، داستانی ساختگی برای مردم تعریف کنن.
    حداقل برای ما ایرانیها این سناریوها کاملا آشناست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      از لحاظ سیاسی اینطوری میشه فک کرد که کارلوس چون نیسان رو به اوج شکوه برگردوند و در نظر مردم محبوب شده و میتونه در اینده رقیب سیاسی شینزو آبه باشه بهش تهمت مالی زدن تا نزارن به قدرت برسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۱۱ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (3478 ديدگاه)

        یعنی کرک پر هرچی تحلیل گر سیاسیه ریخت بعد از تحلیلت مزدا جان.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مزدا

          ۱۱ دی ۱۳۹۸
          سوابق: (2033 ديدگاه)

          ???

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. meysam

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    مزدا جان بخش زیادی از سهام رنو دراختیار دولت فرانسه است و رنو هم سهامدار نیسان و اینفینیتی و داتسون و شرکتهای زیرمجموعه نیسانه و ازطرفی با خرید حدود 34% سهام میتسوبیشی بعنوان تصمیم گیرنده اول میتسو انتخاب شدن. همه اینها کنار هم میتونه نگرانیهایی برای مقامات دولتی ژاپن ایجاد کنه ضمن اینکه فرانسه تاریخچه سیاسی جالبی نداره و بشکلهای مختلف ( مستقیم و غیر مستقیم ) سابقه استعمارگری تو کارنامه اش داره و اگه یادت باشه شخص رئیس جمهور فرانسه از ژاپنیها خواسته بود که گوسن رو آزاد کنن و حتی وثیقه دولتی براش گذاشتن اما ژاپن قبول نکرد که همه اینها یه جورایی میگه ماجرا سیاسیه. شاید از طرف مقامات ژاپنی یه سری اقداماتی حتی خارج از چهارچوب قوانین انجام شده باشه ولی بی دلیل نیست و از سر تدبیر این کارو کردن و شاید هم واقعا این اتهامات درست باشه. اما من فکر میکنم مقامات ژاپنی از ترس نفوذ زیاد فرانسویها به اقتصاد کشورشون خواستن اقداماتی انجام بدن بخاطر همینم جزئیات این ماجراها هنوزم کاملا مخفی باقی مونده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. OMID

    ۱۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا