هزینههای جانبی نگرانکننده خودروهای برقی پس از 10 سال
مالک یک خودروی برقی از تجربیات 10 ساله خود در حوزه مالکیت این نوع خودروها میگوید.
فشار صنعت بر برقیکردن محصولات خود و عرضه آنها به بازار بسیار زیاد است که با وجود تبلیغاتهای فراوان کمکم شکلی واقعگرایانه به خود گرفته و هماکنون بازار واکنش منطقیتری نسبتبه آن دارد. برای مطالعه بیشتر در اینباره مطلب «توهم تقاضا برای خودروهای برقی؛ فشار کمبود خریدار روی خودروسازان» را بخوانید.
«کیم یاوا» یک مالک خودروی برقی در کانال یوتیوبی خود به قطعاتی اشاره کرد که در این دسته خودروها زودتر از نمونههای بنزینی به تعویض نیاز پیدا میکنند. یکی از گرانترین قطعات یادشده تایرها به شمار میرفتند که بهدلیل وزن بالاتر خودروهای برقی زودتر تمام میشود. یاوا در اینباره میگوید:
مشخصا تعداد تعویض تایرهایتان بیشتر از قبل خواهد بود.وزن بیشتر این خودروها در مقایسه با نمونههای بنزینی و دردسترس بودن 100 درصد گشتاور بهصورت لحظهای، زودتر از آنچه تصورش را میکنید باعث تمام شدن تایرها خواهد شد.
به مالکان توصیه میشود برای حفظ ایمنی سرنشینان و خودروی برقی خود از تایرهایی استفاده کنند که توان تحمل وزن بیشتر را دارند و در اثر این فشار از درون آسیب نمیبینند. این تایرهای خاص که دانهای 200 تا 300 دلار قیمت دارند که در مقایسه با نمونههای عادی 40 تا 120 دلار گرانتر هستند. یاوا میگوید که تایرهای گرانقیمتش بعد از پیمودن مسافت 32 تا 40 هزار کیلومتری نیاز به تعویض داشتند. این ارقام در خودروهای برقی میان 56 تا 80 هزار کیلومتر تخمین زده شدهاند.
براساس گزارشی از رسانه «ساینس فرایدی»، صحبتهای یاوا در این بحث صحت داشتند و خودروهای برقی بهخاطر وزن بیشتری که در مقایسه با برادران درونسوزشان دارند، تایرهایشان را 20 تا 30 درصد سریعتر تمام میکنند. برای نمونه میتوان جمس هامر برقی را در نظر گرفت که باتری آن هموزن یک دستگاه تویوتا کرولا است و این تنها بخشی از وزن 4.5 تنی آن را تشکیل میدهد. وانت برقی ریویان، R1T، هم با وزن 3.2 تنی خود در مقام مقایسه با سایر رقیبان بنزینیاش، سنگینتر به شمار میرود.
وزن خودرو از آنجا که باعث ایجاد اصطکاک میان تایر و سطح جاده میشود، روی آن تاثیر مستقیمی دارد. هرچه نیروی اصطکاک بیشتر باشد باعث زودتر تمام شدن تایرها خواهد شد. «رایان» یک متخصص بررسی تایر در ساینس فرایدی در پادکست خود گفته است:
مشخصا خودروهای برقی از نمونههای بنزینی سنگینتر هستند. در برخی از موارد شاهد افزایش وزن 10، 20 یا حتی 30 درصدی وزن EVها در مقایسه با خودروهای درونسوز هستیم. این مسئله تاحدی آزاردهنده است چون تایرها گران هستند. از طرف دیگر خودروهای برقی با تایرهای بزرگتر با نسبت دید جانبی کمتر طراحی میشود که بهصورت عمومی گرانتر هستند.