تست‌های اضافه EPA برای یافتن نرم‌افزارهای متقلب

سه‌شنبه 7 مهر 1394 - 08:42
مطالعه 4 دقیقه
Volkswagen emissions
یک هفته پس از آن که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا با جریمه خود برای استفاده از نرم‌افزار «متقلب» برای رسیدن به استانداردهای آلودگی اکسید نیتروژن...
تبلیغات

یک هفته پس از آن که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا با جریمه خود برای استفاده از نرم‌افزار «متقلب» برای رسیدن به استانداردهای آلودگی اکسید نیتروژن دیزل، گروه فولکس‌واگن را با چالش روبرو کرد، مسئولان این سازمان می‌گویند که در آزمایش‌هایشان، گام‌هایی فراتر خواهند گذاشت و با روش‌هایی خودروها را ارزیابی خواهند کرد که چگونگی آنها در اختیار خودروسازان قرار نخواهد گرفت؛ این اقدام به منظور کنترل بهتر وجود چنین نرم‌افزارهایی صورت می‌گیرد. در همین حال، مطابق گفته EPA، هنوز برای مدل‌های ۲۰۱۶ گروه فولکس‌واگن با موتور دیزلی نسبتاً محبوب ۲ لیتری، هنوز مجوَز فروش صادر نشده است.

ژانت مک‌کیب (Janet McCabe)، دستیار اجرایی مدیریت دفتر «هوا و تشعشعات» سازمان، از نامه‌ای خبر می‌دهد که در آن گفته شده:

جهت اطلاع تمام خودروسازان، با توجه به تحقیقات صورت‌گرفته در مورد فولکس‌واگن، ما در حال سخت‌تر کردن روش‌های ارزیابی خود هستیم.

این سازمان از ۲۳ دستگاه قابل‌حمل ثبت NOₓ برای ارزیابی خودروهای دیزل و کامیون‌های سبک استفاده خواهد کرد؛ این دستگاه‌ها همان ابزارهایی هستند که یک سال قبل، مهندسان داشنگاه وست ویرجینیا برای کشف نرم‌افزار «متقلب» دیزل فولکس‌واگن به کار برده‌اند. دستگاه‌های متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست امریکا همچنان به تست کامیون‌های دیزلی سنگین خواهند پرداخت؛ کامیون‌هایی که البته منابع تولید آلودگی بیشتری از اکسید نیتروژن هستند.

مطابق گفته کریستوفر گراندلر (Christopher Grundler)، رئیس بخش کیفیت هوا و حمل‌ونقل سازمان، EPA با استناد به ماده ۲۰۶ از قانون «هوای پاک»، اجازه پیدا کرده تا از تست‌های اضافی در مورد وسایل نقلیه دیزلی سبک مانند خودرو و کامیون‌های سبک، چه به صورت مالکیت شخصی و چه به صورت سیستم کرایه‌ای، استفاده کند. وی در این زمینه اضافه می‌کند:

هر خودروی جدید در بازار امریکا می‌بایست یک گواهی تأییدیه از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد. فولکس‌واگن برای مدل‌های ۲۰۱۶ با پیشرانه‌های ۲ لیتری دیزل، گواهی تأییدیه ندارد.

در همین حال، مالکان خصوصی مدل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ فولکس‌واگن و آئودی که در آنها از موتور دیزل ۲ لیتری مذکور استفاده شده، همچنان می‌توانند بدون نگرانی، به رانندگی خود ادامه دهند؛ البته این تا زمانی است که فولکس‌واگن امریکا و EPA برای یک زمان‌بندی برای فراخوان خودروها به یک توافق برسند. همچنین فولکس‌واگن اگر بتواند مهندسی مدل‌های دیزلی ۲۰۱۶ خود را به گونه‌ای تغییر دهد که سطح NOₓ آنها را کاهش دهد، می‌تواند فروش آنها را آغاز کند. همچنین «گراندلر» در مورد تست‌‌های جدید می‌گوید:

خودروسازان نیازی به دانستن روش‌های جدید تست ما ندارند. ما زمان بیشتری را با خودروها سپری خواهیم کرد و تست‌های بیشتری بر روی آنها انجام می‌دهیم.

البته مطابق گفته «گراندلر»، منابع EPA برای انجام چنین تست‌هایی نیز محدود است؛ ضمن اینکه باید درنظر گرفت که خودروهای دیزلی تنها ۲ دهم درصد آلودگی‌های اکسیدهای نیتروژن را موجب می‌شوند و بخش بسیاری از این نوع آلودگی، مربوط به کامیون‌های بزرگ و سنگین است. گراندر در این زمینه اضافه می‌کند:

هیئت منابع عوایی کالیفرنیا و سازمان معادل EPA در کانادا، در ارزیابی‌های جدید با سازمان حفاظت محیط زیست امریکا همکاری خواهند کرد تا جلوی این گونه ابزارها را بگیرند.

به نظر می‌رسد که سازمان حفاظت محیط زیست امریکا نسبت به رسوایی نرم‌افزار متقلب فولکس‌واگن، یک موضع دفاعی گرفته است. در همین حال، یک هفته پس از اعلام این تخطّی، آزمایشگاه دانشگاه «وست ویرجینیا» توجهات رسانه‌ای زیادی را به خاطر استفاده از تجهیزات ویژه کامیون‌های سنگین برای یک مدل دیزل از فولکس‌واگن جتا، یک فولکس‌واگن پاسات و یک ب‌ام‌و X5 (قبول‌شده در آزمون) جلب کرده است؛ آن هم در زمانی بیش از یک سال قبل.

منبع: automobilemag

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.