سریعترین خودروهای دهه 60 میلادی

جمعه 24 اردیبهشت 1395 - 07:30
مطالعه 7 دقیقه
1965 Shelby Cobra 427
آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیم‌الایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات...
تبلیغات

آمار عمکرد شتاب خودروهای مختلف از قدیم‌الایام، از جایگاه مهمی در دنیای اتومبیل برخوردار بوده و این موضوع، هم از جانب خودروسازان و هم از جانب مجلات مختلف دنبال شده است. در مجله Car and Driver، این سنت از سال ۱۹۵۵ آغاز شده و از آن زمان تاکنون، مدل‌‌های خودروی زیادی تحت این بررسی قرار گرفته‌اند. در ادامه، سریعترین خودروها بر اساس زمان رسیدن به سرعت ۶۰ مایل (۹۶/۶ کیلومتر) بر ساعت در دهه 60 گردآوری شده‌اند.

۱۲) شورولت کوروت 427 مدل ۱۹۶۹ - زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)

یکی از ویژگی‌های خارق‌العاده این کوروت، رانندگی نرم آن بود. در شرایطی که بیشتر خودروهای با قدرت بالای ۴۰۰ اسب‌بخار از طبیعتی وحشی و دیوانه‌وار برخوردار بودند، کنترل‌های کوروت، بسیار خوب طراحی شده بودند و بنابراین، رانندگان تازه‌کار نیز می‌توانستند مانند کهنه‌کارها با آن رانندگی کنند. در واقع، قدرت آن‌قدر به راحتی در اختیار قرار می‌گرفت که نه راننده و نه خودرو، دوست‌ نداشتند که آن را محدود کنند.

۱۱) شورولت کامارو Z/28 مدل ۱۹۶۸ - زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)

۱۰) پلی‌موث ستلایت 426 همی مدل ۱۹۶۶ - زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)

ماشینی برای نشستن و سریع حرکت کردن؛ فارغ از ظاهر و طراحی پنجره‌های آن. موتور Hemi-426 در این مدل، کار خود را به‌خوبی انجام می‌داد و ترکیبی متناسب از عملکرد تهاجمی و «متانت خیابانی» را فراهم می‌کرد.

۹) پورشه 904 مدل ۱۹۶۴- زمان ۵/۳ ثانیه (جایگاه مشترک)

حضور 904 در خیابان‌ها، شبیه به پر سر و صدا ترین آهنگ متن یک فیلم جنگی بود. سنت قدیمی پورشه در استفاده، هنوز هم پابرجا بود و سطح نویز در سرعتی مانند ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، به حدّی بود که امکان مکالمه عادی از بین می‌رفت. در این مدل، برای اولین بار پس از ۵۰ دستگاه پورشه که در اتریش ساخته شده بودند، در یک خودروی تولیدی پورشه، موتور در جلوی محور قرار داده شد؛ موتوری که از قطعات بزرگتر سوپاپ‌ها و بادامک‌ها استفاده می‌کرد و با موتورهای ۲ لیتری قبلی پورشه متفاوت بود.

۸) فورد موستانگ GT 289 مدل ۱۹۶۵ - زمان ۵/۲ ثانیه

رانندگی با موستانگ ۲۷۱ اسب‌بخاری، اگرچه با سروصدای زیادی همراه بود، ولی تجربه‌ای هیجان‌انگیز به شمار می‌رفت. این نسخه از موستانگ، شتاب مناسبی داشت، ولی کنترل آن در بزرگراه بسیار مشکل بود.

۷) پلی‌موث رود رانر 426 همی مدل ۱۹۶۹ - زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)

رود رانر با پیشرانه همی یک خودروی مسابقه‌ای بود که شاریط نفس‌گیری در خیابان‌ها داشت. اگزوز این خودرو همانند یک آتشفشان، آتش می‌گرفت و هوا با شدت هر چه تمام‌تر به درون مکش موتور کشیده می‌شد.

۶) فورد GT40 مارک III مدل ۱۹۶۷ - زمان ۵/۱ ثانیه (جایگاه مشترک)

این خودرو می‌توانست نگاه بسیاری را به سمت خود خیره کند. حتی پلیس‌ها نیز در برخورد اول، احساس می‌کند که راننده حتماً کار اشتباهی انجام داده است. در همین حال، پایداری کلی GT40 باعث می‌شد تا راننده، حتی در سرعت‌ بالای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت، احساس امنیت کند. البته شتاب این مدل و زمان ۱۳/۸ ثانیه در طی کردن مسیر یک‌چهارم مایل با سرعت نهایی ۱۶۹ کیلومتر بر ساعت، با شرایط یک سوپرماشین فاصله دارد، ولی روند شتاب‌گیری آن به صورت مداوم و پیوسته است.

۵) داج چارجر 426 همی مدل ۱۹۶۸ - زمان ۴/۸ ثانیه

در این مدل، طراحان داج قابلیت‌های خود را در ساخت یک خودروی روزآمد، با اصالت و با ترکیبی از راحتی و تازگی نشان داند. موتور «همی» با قدرت ۴۲۵ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۶۶۴ نیوتن‌متر، باعث می‌شود تا چارجر مسیر یک‌چهارم مایل را در زمان ۱۳/۵ ثانیه و با سرعت ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت به پایان برساند؛ عملکردی که برای یک خودروی ۱۹۷۱ کیلوگرمی چندان بد نیست.

۴) شورولت کوروت 427 مدل ۱۹۶۷ - زمان ۴/۷ ثانیه

کوروت از زمان معرفی‌اش در سال ۱۹۵۳، مسیر طول و درازی را پیموده است. در ابتدا، کوروت یک خودروی کوچک و زیبای ۲ سرنشینه بود و ویژگی‌های لازم یک مدل اسپورت را در ظاهرش داشت. ولی در زیر پوسته بدنه فایبرگلاس آن، یک موتور شش سیلندر ۱۵۰ اسب‌بخاری به همراه یک گیربکس «پاورگلاید» ۲ سرعته قرار گرفته بود؛ چیزی که باعث می‌شد که خیلی‌ها آن را به عنوان یک «خودروی اسپورت» جدّی نگیرند. حتی مالکان «تاندربرد» نیز می‌دانستند که خودرویشان به ویژگی‌های یک «خودروی اسپورت» نزدیک‌تر است.

۳) پونتیاک تمپست GTO مدل ۱۹۶۴ - زمان ۴/۶ ثانیه

وقتی پونتیاک از مدل جدید اسپورت «تمپست» با عنوان GTO خبر داد، این موضوع چندان به مذاق علاقه‌مندان خوش نیامد. امّا اولین تجربه رانندگی با این مدل باعث می‌شد تا احساسات نسبت به آن، اندکی بهتر شود؛ چرا که GTO یک خودروی زیبا و با هندلینگ و شتاب‌گیری مناسب بود.

۲) شلبی کبرا 260 مدل ۱۹۶۳ - زمان ۴/۵ ثانیه

این مدل شلبی کبرا در زمان خودش، یکی از بهترین آمار عملکرد را در بین مدل‌های تولیدی صنعت خودرو داشت. حتی با اینکه موتور در وسط قرار داشت، مشخصات گشتاور آن باعث می‌شد که با بسیاری از شرایط رانندگی در خیابان‌های شهر، همخوانی نداشته باشد.

۱) شلبی کبرا 427 مدل ۱۹۶۵ - زمان ۴/۳ ثانیه

شلبی کبرا 427 خودرویی بود که می‌توانست در کمتر از ۲۵ ثانیه تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و نیز از این سرعت کاملاً متوقف شود (0-160-0).

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.