فرهنگ خودرویی مناطق مختلف جهان: ناگویا، ژاپن

یک‌شنبه 31 مرداد 1395 - 11:30
مطالعه 10 دقیقه
Nissan_Moco-Toyota_Crown_Athlete-Japanese-street_scene-2015
این بار می‌خواهیم سری به شرق آسیا و سرزمین چشم‌بادامی‌های چیره‌دست در امر خودروسازی بزنیم. خیابان‌های ژاپن پر از خودروهایی است که تاکنون در هیچ...
تبلیغات

این بار می‌خواهیم سری به شرق آسیا و سرزمین چشم‌بادامی‌های چیره‌دست در امر خودروسازی بزنیم. خیابان‌های ژاپن پر از خودروهایی است که تاکنون در هیچ جای دیگری ندیده‌اید و اینجا کاملاً نشانه‌هایی متفاوت از دیگر نقاط جهان دارد.

برای شروع می‌توان به تعداد بسیار زیاد خودروها و تراک های "Kei" اشاره کرد. این خودروها کوچک هستند و از مزیت‌های مالیاتی معینی در ژاپن سود می‌برند اما از نظر اندازه، قدرت و حجم موتور محدود هستند. این خودروها حداکثر طول و عرض 3.4 و 1.48 متر دارند و پیشرانه‌ی آن‌ها نیز باید حداکثر حجم 600 سی‌سی و قدرت 64 اسب بخاری داشته باشد. بیش از 40 درصد خودروهای جدید فروخته شده در ژاپن این محدودیت‌ها را دارند که در سال چیزی حدود 2 میلیون دستگاه خودروی Kei را شامل می‌شود. این تعداد خودروی Kei فروخته شده در ژاپن بیش از کل خودروهای فروخته شده یک ساله‌ی فرانسه هستند. برخی از این خودروها به اروپا و دیگر کشورها صادر می‌شوند اگرچه که اکثرشان پیشرانه بزرگ‌تری برای صادرات دارند. تنها خودروساز خارجی که خودروی Kei در ژاپن به فروش می‌رساند اسمارت بود که در سال 2000 نسخه‌ی مخصوصی از فورتو با محدودیت‌های ذکر شده را ساخت اما فروش ضعیفی را تجربه نمود.

شما خودروهای خارجی زیادی را در ژاپن نمی‌بینید چراکه خودروسازهای داخلی بیش از 90 درصد بازار را در دست دارند و تویوتا به همراه لکسوس و دایهاتسو تقریباً نیمی از این فروش بازار را در دست دارد. تنها چند صد یا چمد هزار دستگاه خودروی کره‌ای در سال به بازار ژاپن صادر می‌شوند و تنها چند صد دستگاه خودروی آمریکایی جیپ در این کشور به فروش می‌رسند. این میزان فروش برای بازار 5.5 میلیون خودرویی ژاپن در سال است! مهم‌ترین خودروهای صادراتی به ژاپن را خودروهای اروپایی مخصوصاً برندهای آلمانی، ولوو و مینی تشکیل می‌دهند همچنین تعداد کمی نیز نمونه‌های فرانسوی و ایتالیایی وجود دارد. در حقیقت، مرسدس بنز پرفروش‌ترین برند لوکس در ژاپن است و بالاتر از لکسوسی قرار دارد که تنها 10 سال است در بازار ژاپن حضور پیدا کرده است. مدل‌های تولیدی لکسوس با برند تویوتا در ژاپن فروخته می‌شدند اما از سال 2005 لکسوس با برند خودش در بازار خانگی اعلام وجود کرد.

خودروهای ژاپنی نیز همانند انگلستان، استرالیا، اندونزی و چند کشور معدود دیگر راست فرمان هستند. هرچند ژاپنی‌ها عاشق خودروهای خاص و تولید محدود هستند بنابراین برخی خودروهای فرمان چپ را نیز می‌توانید در این کشور ببینید.

نکته‌ی جالب‌توجه در فرهنگ خودرویی ژاپنی‌ها این است که راننده‌ها بسیار به قوانین پایبند بوده و کاملاً بافرهنگ و مؤدب هستند. ما در زمان اقامت در این کشور راننده‌ی پرخاشگری ندیدیم و اگر اشتباهی مرتکب شوید یا لاین رانندگی خود را بی‌مهابا عوض کنید و ... هیچ‌کسی توهین و فحاشی نکرده و عصبانی نمی‌شود.

همین اوضاع در رابطه با راننده‌های تاکسی نیز صدق می‌کند. ما واقعاً در رابطه با طرز رفتار حرفه‌ای آن‌ها شگفت‌زده شدیم.90 درصد تاکسی‌های ناگویا (و احتمالاً کل ژاپن) از نوع تویوتا کراون های کلاسیک و نیسان Cedric هستند. این خودروها در شرایط بسیار خوبی نگهداری شده و ظاهر تمیزی دارند و راننده نیز بسیار نرم و روان رانندگی می‌کنند. همه‌ی راننده‌ها لباسی یکدست پوشیده و برخی حتی دستکش‌های رانندگی و کلاه نیز دارند. حتی تاکسی‌ها درب‌های اتوماتیک دارند که راننده می‌تواند با فشردن یک دکمه آن‌ها را باز کند یا ببند بنابراین نیازی نیست تا مسافران این کار را انجام دهند.

منبع: left-lane

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.