پرفروشترین خودروهای بازار ترکیه در سال 2017
ترکیه، همسایه غربی ما، یک کشور نسبتاً صنعتی و با پیشینه غنی تاریخی در منطقه خاورمیانه است که رقم 80 میلیونی جمعیت آن تقریباً به اندازه ایران بوده اما وسعت خاک آن کمی کمتر از نصف کشورمان است. در ترکیه، خودروسازان متعددی مشغول به کارند که سابقه فعالیت برخی از آنها با خودروسازان ایرانی نزدیک است. مثلاً دو سازنده مهم این کشور، یعنی توفاش و اویاک رنو، به ترتیب در سال 1968 میلادی (1347 شمسی) و 1969 میلادی (1348 شمسی) پایهگذاری شدند.
در حال حاضر، مهمترین خودروسازان ترکیه عبارتاند از: توفاش، شریک تجاری فیات، اویاک – رنو شریک تجاری رنو، فورد اتوسان شریک تجاری فورد، هیوندای آسان شریک تجاری هیوندای، تویوتا (TMMT) و هوندا. این خودروسازان عمدتاً به مونتاژ و عرضه محصولات روز شرکای خارجی خود مشغول بوده و سهم عمدهای از تولیدات خود را به اقصی نقاط جهان صادر میکنند. مثلاً امروزه فیات تیپو که در ترکیه به آن اژه (AGEA) گفته میشود، در کارخانه توفاش تولید و از آنجا به اروپا و حتی خود ایتالیا صادر میشود. رویه کار بقیه سازندگان نیز کمابیش بدین ترتیب است. مثلاً تویوتا C-HR مونتاژ ترکیه به بازار خاورمیانه و ازجمله ایران صادر میشود و همچنین نسل جدید هوندا سیویک و سری جدید رنو مگان و ... ترکیه در حین حال، از صنعت قطعهسازی قوی و گستردهای نیز برخوردار است که محصولات تولیدی آن به لحاظ کیفی با آخرین استانداردهای اروپایی برابری نموده و اغلب نیز به همین قاره صادر شوند. وجود همین صنعت کمککار و مدد دهنده بزرگی برای صنایع خودروسازی ترکیه است.
فعلاً پرفروشترینهای بازار ترکیه، برندهای اروپایی ازجمله فیات و رنو هستند که همانطور که گفته شد در این کشور ریشههای تولیدی مستحکمی دارند. فولکس واگن نیز در بازار ترکیه حضور پررنگی داشته و اقبال خوبی نسبت به محصولات آن وجود دارد. در مجموع، بازار خودروی ترکیه را میتوان بازاری نسبتاً مدرن، متنوع و بهروز و صادرات محور دانست که تقریباً با هر سلیقهای، خودروی باکیفیت و مدرنی در دسترس خریدار است. البته ناگفته نماند که بهای بنزین در این کشور فاقد منابع نفتی نسبتاً گران بوده اما بهای فروش خودروی نو چندان ارزانتر از ایران نیست.
در مقابل، نحوه قسطبندی خودروهای نو تا اندازهای عادلانهتر و منصفانهتر از کشورمان به نظر رسیده و در ارقام بسیار بالا و بهاصطلاح فضایی تنظیم نمیشود. مثلاً بهای یک خودروی رنو سیمبل فیسلیفت مدل 2017 با پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی از 59,500 الی 63,850 لیر (63.6 میلیون الی 67.9 میلیون تومان) و با اقساط ماهانه 840 الی 868 لیر (898 الی 922 هزار تومان) و رنو کپچر فیسلیفت مدل 2017 نیز از 89,950 الی 99,600 لیر (95.6 الی 106 میلیون تومان) در دو گونه 1.2 لیتری بنزینی و 1.5 لیتری دیزلی و با اقساط ماهانه از 1078 الی 1114 لیر (1,146,000 الی 1,184,000 تومان) عرضه میشوند؛ و البته میتوان حدس زد که نحوه تحویل خودرو و خدماترسانی به مشتریان، از کشور ما منظمتر و به قاعدهتر باشد (ارقام مربوط به قیمت از وبسایت رنوی ترکیه اخذ شده است).
در جدول ذیل، میزان فروش 20 خودروی نخست بازار ترکیه در ده ماهه اول سال 2017 درج شده است (کل تعداد خودروهای موجود در لیست اصلی 100 عدد بوده است).
رتبه فروش | نام خودرو | میزان فروش | درصد رشد سالانه |
1 | فیات اژه (تیپو) | 36,647 | +32.6 |
2 | رنو مگان | 32,932 | +411.1 |
3 | رنو کلیو | 28,555 | +36.3 |
4 | فولکس واگن پاسات | 21,570 | -3.6 |
5 | تویوتا کرولا | 19,002 | -19.9 |
6 | فورد فوکوس | 17,585 | +273 |
7 | رنو سیمبل | 16,667 | -11.8 |
8 | فولکس واگن پولو | 16,238 | -24.5 |
9 | هیوندای i20 | 15,977 | +0.4 |
10 | هوندا سیویک | 15,758 | +136.4 |
11 | داچیا ساندرو | 14,081 | +10.4 |
12 | نیسان قشقایی | 13,270 | +8.6 |
13 | فولکس واگن گلف | 12,461 | -17.1 |
14 | اپل آسترا | 12,453 | +120.9 |
15 | داچیا داستر | 12,017 | +1.3 |
16 | پژو 301 | 11,294 | +24.3 |
17 | سیتروئن سی الیزه | 9,864 | -0.8 |
18 | اپل آسترا سدان | 9,119 | -46.6 |
19 | بنز کلاس C | 9,045 | +2.3 |
20 | هیوندای اکسنت | 8,882 | -8.2 |
منابع:
WIKIPEDIA.ORG
RENAULT.COM.TR
Focus2move.co