پیشنهاد: لزوم ارائه نتایج تست تصادف معتبر برای خودروها در ایران

جمعه 3 فروردین 1397 - 10:18
مطالعه 4 دقیقه
samand test crash
این روزها هم‌زمان با معرفی خودروهای بزک شده با ساختارهای قدیمی توسط خودروسازان، نگرانی‌ها از بابت تأمین ایمنی آن‌ها همچنان جزو سؤالات بی‌پاسخ باقی...
تبلیغات

این روزها هم‌زمان با معرفی خودروهای بزک شده با ساختارهای قدیمی توسط خودروسازان، نگرانی‌ها از بابت تأمین ایمنی آن‌ها همچنان جزو سؤالات بی‌پاسخ باقی مانده‌اند. در حالی که استانداردهای 85 گانه ساخت خودرو از زمستان سال 97 اجباری خواهند شد اما به نظر می‌رسد نکته‌ای که مغفول مانده ایمنی این خودروهاست. موضوعی که باید توسط ارگان‌های ناظر مخصوصاً پلیس مورد پیگیری واقع شود.

نقش خودروهای با ساختار قدیمی در کشته‌های جاده‌های ایران، غیر قابل کتمان است. هرچند دلایل تصادفات را بتوانیم به مواردی چون راه‌های غیر استاندارد و خطرناک و فرهنگ و نوع رانندگی بسط دهیم اما طبیعتاً نسبت آمار کشته‌شدگان و نقص عضوها به کل سوانح نباید این قدر بالا باشد و این موضوع دقیقاً و قطعاً به ایمنی خودروها مربوط می‌شود.

آمارسازی کشته‌های تصادفات و عدم دسته‌بندی کشته‌هایی که مستقیماً در خود تصادف جان نسپرده‌اند نیز نمی‌تواند در اصل موضوع خللی ایجاد نماید.

به گزارش سازمان icebike، میزان کشته‌های تصادفات در سال 2016 در سطح جهان بیش از 271 هزار نفر بوده است. این در حالی است که 7.6 میلیون نفر نیز مصدوم شده‌اند و درمجموع حداقل 113.6 میلیارد دلار خسارت به بار آمده است. به‌عنوان‌مثال در آلمان با جمعیت بیش از 81 میلیونی در سال 2015 تنها 789 نفر فوت شده‌اند و بیش از 65 هزار نفر نیز مصدوم شده‌اند. خطر مرگ در یک تصادف در آلمان تنها 0.4 درصد می‌باشد. در آلمان همچنین به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت تنها 4.4 نفر کشته می‌شوند. در ایران به‌طور متوسط هر روز 43 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. نرخ کشته‌ها به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در ایران نیز 21.1 نفر در سال 1394 اعلام شده است هرچند این رقم در سال 1384 که ایربگ و ترمز ABS اجباری نبود، بالای 40 نفر بود.

دستگاه‌های ذی‌ربط برای سیانت از جان و امنیت مردم باید مسئولانه‌تر با مقوله ایمنی خودروها برخورد نموده و بیش از این اجازه ادامه تولید خودروهای ناامن را به تولیدکنندگان ندهند. هیچ توجیهی ازجمله هزینه و قیمت بالای خودروهای ایمن نباید دستاویزی برای ادامه تولید آهن‌پاره‌های قاتل فعلی باشد.

احتمالاً تاکنون تست تصادف غیررسمی خودروی سمند را دیده‌اید. خودرویی که معماری آن به چندین دهه قبل برمی‌گردد. همین معماری و زیرساخت با تغییراتی در طراحی در خودروهای گران‌قیمت‌تری نظیر دنا پلاس نیز تکرار شده است. بنابراین متأسفانه شاهد تغییری در میزان ایمنی این خودرو نخواهیم بود. پراید نیز این روزها تبدیل به تیبا، ساینا و کوییک شده و باید گفت که این خودروها نیز باید ایمنی خود را به ثبوت برسانند. خودروهای چینی ناشناخته نیز در بازار در حال ازدیاد می‌باشند و متأسفانه برای برخی از آن‌ها هیچ مدرک ایمنی در دسترس نیست.

راهکارهایی نظیر تجهیزات ایمنی اجباری به تنهایی کافی نبوده و در نبود پلتفرمی به‌روز و ایمن، دلیلی بر امن‌تر شدن خودروها به شمار نمی‌روند و گاهی همانند کیسه هوا برای خودروهایی مثل پراید تنها تجهیزاتی تزئینی محسوب می‌شوند و باید آماری مستقل از عملکرد واقعی این تجهیزات نیز ارائه گردد تا مشخص شود پول اضافه‌ای که مشتریان تاکنون برای این تجهیزات پرداخته‌اند مؤثر بوده است یا خیر.

حفظ و نجات جان انسان‌ها در سوانح رانندگی، وظیفه‌ای خطیر و بزرگ است که باید از سوی تمامی متولیان امر به‌شدت پیگیری و اجرا شود. هرچند شاید ساخت یک خودروی قدیمی در نگاه نخست برای مجموعه خودروساز سودآورتر باشد اما درمجموع با توجه به هزینه‌های از دست رفته در تصادف، بیمه، سرمایه انسانی، هزینه‌های درمانی و معلولیت‌ها، از دست رفتن سرپرست‌های خانوار و مشاغل و از این دست برای دولت به‌مراتب گران‌بارتر خواهد بود.

لازم است که از این پس خودروسازان و حتی واردکنندگان خودرو، نتایج رسمی و معتبر تست تصادف خودروهای خود را پیش از اجازه ورود به بازار و فروش ارائه نمایند. موضوعی که می‌تواند به پیشگیری از پر شدن خیابان‌ها با خودروهای ناامن و احتمالاً قاتل بیانجامد. پدال پیشنهاد می‌کند تا پلیس راهور تا قبل از ارائه چنین مدارکی، اجازه شماره‌گذاری به این خودروها را ندهد. امید است روزی به‌جایی برسیم که هیچ کدام از مردان و زنان سرزمینمان را در تصادفات از دست ندهیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.