افت فروش خودروهای الکتریکی علیرغم معرفی محصولات جدید
از آنجایی که هر روز خودروهای الکتریکی بیشتری روانه بازار میشوند بنابراین منطقی این است که به همان نسبت هم انتظار افزایش فروش چنین خودروهایی را داشته باشیم اما خب آمار جدید نشان میدهند اینگونه نبوده است.
لسآنجلس تایمز گزارش داده اگرچه در سال 2019 تعداد 45 خودروی تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی در آمریکا معرفی شده اما فقط 325 هزار دستگاه خودرو از این دست به فروش رفته که افت 6.8 درصدی نسبت به فروش 349 هزار دستگاهی نسبت به سال پیش از آن را نشان میدهد. البته فعلاً آمار فروش ایالت کالیفرنیا منتشر نشده است.
مدیر شرکت مشاورهای AlixPartners میگوید:
تعداد خودروهای الکتریکی معرفی شده در سال پیش بیش از دو برابر شده اما خودروهای الکتریکی قیمت بالایی دارند. این موضوع مشکل سازی است.
فاکتورهای متنوعی برای توضیح این موضوع وجود دارد. در آغاز باید گفت شعاع حرکتی خودروها همچنان نگرانی اصلی مشتریان است. همچنین خودروهای الکتریکی گرانتر از رقبای درونسوز خود بوده و مشوقهای دولتی هم تأثیر زیادی روی ترغیب مشتریان برای خرید خودروهای الکتریکی نداشته است. همچنین قیمت بنزین نیز پایین و نسبتاً پایدار باقی مانده است.
مورد بعدی تسلاست. این خودروساز برندی بر اساس سبک زندگی بوده و محصولات آن به عنوان خودروهای الکتریکی غیرضروری در نظر گرفته میشوند. فروش مدل 3 در سال 2019 رشد 14 درصدی را در بازار آمریکا ثبت کرد و فروش جهانی آن نیز با افزایش بیش از 2 برابری به 300600 دستگاه رسید.
اخیراً خودروهای به اصطلاح "قاتل تسلا" زیادی به بازار عرضه شدهاند اما در فروش ناکام بودهاند. برای مثال جگوار آی پیس را در نظر بگیرید که سال پیش تنها 2594 دستگاه فروش در آمریکا را تجربه کرد. آئودی e-tron هم فروش 5369 دستگاهی در آمریکا داشته و این در حالی است که مدلهای ارزانتری همچون کیا نیرو و هیوندای کنا هم عملکرد مناسبی نداشتهاند و فروش آنها به ترتیب کمتر از 1000 و 3600 دستگاه بوده است.
آیا این روند تغییر خواهد کرد؟ خودروسازان قطعاً به این موضوع امیدوار هستند بنابراین سرمایهگذاری سنگینی روی توسعه خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی جدید انجام میدهند. در همین اثنا به نظر میرسد تسلا همچنان قویترین برند الکتریکی بازار باقی خواهد ماند.