آمار فاجعهبار تولید خودرو در بریتانیا به خاطر کرونا
علیرغم بازگشایی بی سر و صدا و دوبارهی چندین کارخانه تولید خودرو در بریتانیا، وضعیت تولید خودرو در این کشور اصلاً خوب نیست. این را آمار و ارقام انجمن سازندگان و تاجران موتوری SMMT میگوید. آمار نشان میدهد تولید خودرو در ماه می 2020 با افت 95 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2019 روبرو شده است.
ماه می 2020 بدترین ماه صنعت خودروی بریتانیا از زمان می 1946 تاکنون بوده و تنها 5314 دستگاه خودرو خط تولید را ترک کردهاند که نسبت به تولید 116035 دستگاهی ماه می 2019 افت فاحش 95.4 درصدی را نشان میدهد. البته باید گفت در ماه آوریل امسال که اقدامات محدود کننده بسیار شدیدی به خاطر کرونا وضع شده بود تنها 197 خودرو در کارخانهها تولید شد.
با اینکه برخی کارخانهها تولید خودرو را از سر گرفتهاند اما تأسیساتی همچون کارخانه کرو بنتلی و سولیهال جگوار لندروور تنها با بخشی از ظرفیت عادی خود کار میکنند. SMMT میگوید حدود یکسوم کارخانههای تولید خودروی بریتانیا در ماه پیش تعطیل بودهاند.
اما کاهش ظرفیت تولید تنها مشکل صنعت خودروی این کشور نیست. با اتخاذ اقدامات محدود کننده و فاصلهگذاری اجتماعی، تقاضا برای خودروهای جدید افت شدیدی پیدا کرده است. بریتانیا ماه پیش 4260 دستگاه خودرو صادر کرده و تنها حدود 1000 دستگاه نیز در این کشور به فروش رفته است. البته این در حالی است که نمایندگیها تا اول ژوئن تعطیل بودهاند.
با کاهش شدید تولید خودرو در ماههای مارس، آوریل و می، کل خروجی 5 ماه اول صنعت خودروی بریتانیا بسیار پایین بوده است. تا پایان ماه می 2020 تعداد 324763 دستگاه خودرو در این کارخانهها تولید شده که افت حدود 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش را نشان میدهد. SMMT پیشبینی میکند صنعت خودروی بریتانیا در سال جاری کمتر از 1 میلیون دستگاه خودرو تولید کند.
این اخبار پس از آن منتشر میشوند که SMMT از دولت بریتانیا درخواست پشتیبانی کرده است. دولت اعلام کرده سرمایهگذاری 73.5 میلیون پوندی در تکنولوژیهای سبز خودرویی انجام خواهد داد اما SMMT میگوید صنعت خودرو نیازمند بهبود جریان سرمایه همچون تخفیفهای مالیاتی و... میباشد.
مدیر اجرایی SMMT میگوید:
آمار تولید ماه می نشان میدهد که چرا صنعت خودروی بریتانیا همچون کشورهای دیگر نیازمند پشتیبانی فوری برای استارت دوباره است. کمک دولت تاکنون باعث شده صنایع زیادی سر پا بمانند اما کار تمام نشده است. باید اقداماتی همچون تخفیفهای مالیاتی برای بهبود جریان سرمایه انجام شود.
او ادامه میدهد:
ما باید شغلهای بسیار مهارتی خود در صنعت خودرو را حفظ کرده و درعینحال از حفظ وضعیت رقابتی خود اطمینان حاصل کنیم تا بتوانیم سرمایهگذاری لازم برای ریکاوری بلندمدت را به دست آوریم.