کاهش 89 درصدی قیمت باتری خودروهای الکتریکی در ده سال گذشته
قیمت باتریهای لیتیوم-یونی بکار رفته در خودروهای الکتریکی طی 10 سال گذشته کاهش 89 درصدی داشته و انتظار میرود تنها در عرض چند سال به نقطهای برسد که خودروسازان بتوانند خودروهای الکتریکی را با همان قیمت محصولات درونسوز عرضه کنند.
10 سال پیش باتری خودروهای الکتریکی به ازای هر کیلووات ساعت ظرفیت خود قیمت حدود 1110 دلاری داشت درحالیکه این مبلغ به 137 دلار کاهش یافته است. در برخی بازارها همچون چین قیمت باتریها حتی بیشتر هم افت کرده و باتری مورد استفاده خودروهای الکتریکی در چین بهای حدود 100 دلاری به ازای هر کیلووات ساعت ظرفیت خود دارند.
یکی از مدیران بلومبرگ گفته است:
اگر نگاهی به کاهش قیمت شدید باتریها در یک دهه گذشته و انتظارات طی چند سال آتی داشته و آن را با سیاستهای دولتهای اروپایی و همچنین آمریکا و چین ترکیب کنید شاهد خیزش شدید خودروهای الکتریکی خواهید بود، چیزی که از همین الان شروع شده است. خودروهای الکتریکی طی چند سال آینده همهگیرتر خواهند شد. طی 4 سال خودروسازان مهم قادر خواهند بود خودروهای الکتریکی را بهصورت انبوه و با همان قیمت و حاشیه سود خودروهای درونسوز به فروش برسانند.
در این مطالعه همچنین گفته شده هزینه خودروهای الکتریکی پیش از این کمتر از محصولات درونسوز بوده و پیشرفتهای صورت گرفته در تکنولوژی باتری این هزینهها را کمتر هم خواهد کرد.
این تحقیق همچنین خاطرنشان ساخته دستیابی به شعاع حرکتی بالاتر میسر خواهد بود. همچنین گفته شده تغییر مسیر به سمت خودروهای الکتریکی نیازمند کمک به پیشگیری از تأثیر منفی روی آبوهواست.
یکی از مدیران موسسه تحقیق انرژی الکتریکی گفته است:
حتی اگر 100 درصد خودروهای فروخته شده از نوع الکتریکی باشند بیش از 10 سال طول میکشد تا همه خودروهای درونسوز از جادهها حذف شوند؛ بنابراین این یک مسیر طولانی بوده و یک تکامل نسبی در همان زمان رخ میدهد.