بیمیلی خودروسازان بزرگ اروپایی به سوخت هیدروژنی!
فاینشنال تایمز میگوید چندین خودروساز بزرگ به ادامه سرمایهگذاری روی تکنولوژی هیدروژنی میل چندانی ندارند. این تغییر و تحول در خلال پیشبرد برنامههای اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف کربن خنثی تا سال 2050 رخ داده است. در این برنامه از هیدروژن به عنوان یکی از پایههای کلیدی تحقق آن نام برده شده است.
در این خبر از چندین خودروساز معتبر اروپایی از جمله فولکسواگن، استلانتیس، مرسدس بنز و بامو به عنوان خودروسازانی که علاقهای به سوخت هیدروژنی ندارند نام برده شده است. البته گفته شده خودروسازان شرقی همچون تویوتا و هیوندای همچنان برنامههای خود برای استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت جایگزین را با قدرت دنبال میکنند.
هربرت دایس به فاینشنال تایمز گفته است:
شما استفاده از هیدروژن در خودروها را نخواهید دید. این موضوع حتی در 10 سال هم رخ نخواهد داد زیرا دلیل معقولی برای آن وجود ندارد. شما نمیتوانید سلول سوختی را همانند پیشرانه درونسوز بکار گیرید؛ بنابراین شما نیازمند یک باتری 10 کیلوواتی دیگر هستید، شما به یک پیشرانه الکتریکی نیاز دارید و البته شما باید سلول سوختی را نیز بکار بیندازید.
کارلوس تاوارس مدیرعامل گروه استلانتیس نیز گفته که شرکتهای سرمایهگذار روی خودروهای هیدروژنی آنهایی هستند که در مسابقه تکنولوژی باتری و خودروهای الکتریکی عقب ماندهاند.
البته همه خبرها درباره خودروسازان اروپایی و سوخت هیدروژنی بد نیست زیرا رنو معتقد است پتانسیل زیادی برای خودروهای تجاری با سوخت هیدروژنی وجود دارد. فیلیپ پرول مدیر بخش سوختهای جایگزین رنو به دنبال کسب حداقل 30 درصد از بازار خودروهای تجاری سبک با قوای محرکه هیدروژنی است.
پرول میگوید کامیونهایی که از سوخت هیدروژن استفاده میکنند باید شعاع حرکتی بالای 300 کیلومتر داشته باشند که دلیل آن وزن باتریها است که به وزن بار اضافه میشود و این برای خودروهای تجاری یک نکته منفی است.
اما مرد شماره یک فولکسواگن همچنان به تکنولوژی الکتریکی وفادار مانده و میگوید هزینههای سوخت هیدروژنی سه برابر هزینههای یک کامیون الکتریکی است.