احتمال کند شدن پیشرفتهای صورت گرفته در خودروهای الکتریکی
حداقل این چیزی است که جرمی میشالیک، پروفسور مهندسی در دانشگاه کارنیج ملون میگوید. این پروفسور به افرادی که میگویند خلاقیت و نوآوری خودروهای الکتریکی تا ابد با این سرعت ادامه خواهد یافت هشدار میدهد.
دلیل اصلی میشالیک برای گفتههای خود حول محور تولید باتری و قیمت و هزینهها میچرخد. اگرچه اخیراً پیشرفتهای زیادی در باتریها رخ داده و قیمت آنها کاهش یافته اما مقیاس اقتصادی که به تحقق این تغییرات کمک کرده تقریباً به حد نهایی خود رسیده است. حتی بهبودهای فرایند تولیدی که به کاهش هزینه تولید باتری کمک کرده نیز به ته خط رسیده و به فراتر از آن نمیتوان دست یافت.
این پروفسور میگوید خودروسازان باید سودده باشند. به همین خاطر سوددهی کمتر در مقایسه با هزینه تولید باتریها یک مدل تجاری پایدار نخواهد بود و بنابراین صرفنظر از میزان راندمان فرایندهای تولید، تنها به میزان مشخصی میتوان در هزینهها صرفهجویی کرد؛ و این نیاز به سود احتمالاً به معنی آن خواهد بود که قیمت خودروهای الکتریکی در آینده نزدیک به کمترین میزان خود خواهد رسید.
از آنجایی که خودروسازان به دنبال تثبیت موقعیت خود در بازار و هماهنگی با قوانین هستند بنابراین برخی از آنها اقدام به کاهش قیمت محصولاتشان میکنند. حتی تسلا با فروش اعتبار آلایندگی به دیگر شرکتها اقدام به درآمدزایی میکند؛ اما از آنجایی که برندهای بیشتری وارد بازار الکتریکیها میشوند این مزیتها رنگ باخته و احتمالاً قیمت خودروهای الکتریکی از این پایینتر نخواهد رفت.
خبر خوب برای طرفداران خودروهای الکتریکی این است که نوآوری و خلاقیت جایی است که میتواند به کاهش قیمت کمک کند اما این روند احتمالاً کند خواهد بود. اگرچه باتریهای حالتجامد و دیگر خلاقیتها باعث پیشرفت خودروهای الکتریکی خواهند شد اما این تکنولوژی احتمالاً تا چند سال آتی در دسترس مشتریان نخواهد بود.
همه اینها به معنی کاهش قیمت کند خودروهای الکتریکی خواهد بود. در واقع اگر هزینه متریال بالا رفته و یا دولتها مشوقهای این دسته از خودروها را متوقف کنند شاید حتی قیمت خودروهای الکتریکی افزایش هم یابد. البته به نظر نمیرسد در 4 سال آینده چنین ریسکی برای حذف مشوقها در نظر گرفته شود.
شاید همهگیری خودروهای الکتریکی در سالهای آینده با چالشهای روبرو باشد. با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از مشتریان آمریکایی به جایگاههای شارژ راحت دسترسی ندارند بنابراین پیشبینیها درباره استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی شاید بیش از حد خوشبینانه باشد.
میشالیک میگوید: "ما به خوبی به یاد داریم که عملکرد گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست."