استقبال ژرمنها از محدودیتهای سرعت اتوبانها!
ماشین بازها و دوستداران سرعت علاقه زیادی به اتوبانهای بدون محدودیت سرعت آلمان دارند. در سال 1952 دولت آلمان غربی برخی محدودیتهای سرعت را در نظر گرفت و به همین خاطر تنها در برخی بخشها میتوان شاهد اتوبانهایی بدون محدودیت سرعت بود. البته امروزه هم شاهد چنین بخشهایی هستیم اما نظرسنجیهای جدید نشان میدهد اکثر آلمانیها دوست دارند این وضعیت تغییر یابد. نکته جالب اینکه دلیل علاقه آلمانها به محدودیت سرعت در اتوبانها آن چیزی نیست که انتظارش را دارید!
همچنین ما درباره تفاوت حداقلی طرفداران و مخالفان وضع محدودیت سرعت صحبت نمیکنیم. طبق گفته دویچه وله، در نظرسنجی جدید انجام شده 60 درصد مردم این کشور از محدودیت سرعت حداقل 130 کیلومتر در ساعتی حمایت کرده و 38 درصد هم به اتوبانهای بدون محدودیت سرعت رای دادهاند. جالب اینکه سباستین فتل قهرمان فرمول 1 جزو افرادی است که خواهان کاهش سرعت در اتوبانهای این کشور میباشد.
نکته عجیب اینکه در این گزارش به ایمنی بالا به عنوان دلیل اصلی حمایت ژرمنها از محدودیت سرعت در اتوبانها اشاره نشده است. در واقع سرعت بالاتر به معنی مصرف سوخت بیشتر پیشرانههای درونسوز بوده و آنهم یعنی ایجاد آلایندگی کربنی بیشتر. مردم آلمان محدودیتهای سرعت را به مالیاتهای اضافی برای چیزهایی همچون سوخت، گوشت یا محصولات لبنی ترجیح میدهند. ایمنی هم یک موضوع مهم بوده اما به نظر میرسد این نظرسنجی در واقع دو راهی سرعت پایینتر یا مالیاتهای بالاتر بوده است.
در این گزارش آمده که محدودیت سرعت در اتوبانها میتواند باعث کاهش 2 میلیون تنی آلایندهها در سال شود. البته به نظر میرسد دولت آلمان فعلاً علاقهای به حل مشکلی آلودگی هوا با چنین راهحلهایی ندارد.
بههرحال انتظار نمیرود موقعیت آلمان به عنوان کشور موردعلاقه عاشقان سرعت تغییر یابد؛ و با حضور گستردهتر خودروهای الکتریکی در بازار که پرفورمنس خوبی هم دارند، بحث سرعت کمتر و آلایندگی کمتر موردحمایت همه نخواهد بود.