طی یکی دو روز اخیر، حملهٔ نظامی روسیه به اوکراین در صدر خبرهای جهان قرار گرفته و برخی از بزرگترین خودروسازان جهان نیز دلایلی برای نگرانی در رابطه با این جنگ دارند. فولکسواگن، رنو و استلانتیس همگی در روسیه کارخانههای تولید خودرو دارند و اگر سیاستمداران غربی تحریمهای سختی را علیه این کشور اعمال کنند، تولید این کارخانهها ممکن است به خطر بیفتد. به گزارش اتو نیوز اروپا، گروه رنو بیشترین نگرانی را از این موضوع دارد زیرا این شرکت فرانسوی بخش عمدهای از سهام آوتوواز را در اختیار دارد که با برند لادا پرفروشترین خودروساز روسیه است.
به گفتهٔ مدیرعامل رنو «لوکا دی مئو»، بیشتر قطعات کارخانهٔ لادا بهصورت محلی تأمین میشود که این میتواند تأثیر مشکلات تحریم روی فرایند تولید آن را کاهش دهد اما به گفتهٔ مدیرعامل آوتوواز، این شرکت در حال بررسی تأمینکنندگان جایگزین برای چیپها در صورتی است که تحریمهای غرب روی واردات به روسیه تأثیر بگذارد. در همین حال، گروه فولکسواگن و استلانتیس هم هردو کارخانههایی در شهر کالوگا دارند که در 180 کیلومتری جنوب غربی مسکو واقع است و به قطب خودروسازی روسیه تبدیل شده است. فولکسواگن در این کارخانه مدلهای تیگوآن، پولو، اشکودا راپید، آئودی Q7 و Q8 را مونتاژ میکند درحالیکه استلانتیس از کارخانهٔ روسیه بهطور مشترک با میتسوبیشی به صادرات پیکاپ به اروپا میپردازد.
شهر کالوگا همچنین مقر قطعهسازان بزرگی مثل مگنا و کانتیننتال هم هست. فولکسواگن، رنو و استلانتیس ممکن است بزرگترین خودروسازان حاضر در روسیه باشند و بیشتر ضرر را از تحریمها متحمل شوند اما اینها تنها خودروسازان فعال در این کشور پهناور نیستند زیرا مرسدس بنز هم اخیراً بیش از 250 میلیون یورو در کارخانهای در روسیه برای تولید E کلاس و شاسیبلندهای خود سرمایهگذاری کرده است. بامو نیز هرچند کارخانهٔ مستقلی در روسیه ندارد اما محصولات خود را از طریق کیتهای SKD توسط شرکت آوتوتور در کالینینگراد تولید میکند. سخنگوی مرسدس دراینباره به اتو نیوز گفته است:
ما بسیار نگران تحولات اخیر هستیم و امیدواریم بتوان از تشدید آن جلوگیری کرد. بااینحال، ما تحریمهای احتمالی را در فعالیتهای تجاری خود با روسیه در نظر میگیریم