سوپر فالکون زیرآبی: بازیچه جدید سوپر میلیاردرها

یک‌شنبه 5 آبان 1392 - 04:46
مطالعه 7 دقیقه
DeepFlight Super Falcon-pedal-01
میلیاردرهایی که امسال (2013) به نمایشگاه قایق­های موتوری موناکو هجوم آورده بودند، نمی‌خواستند چیزی جز سوپر قایق 29.7 میلیون دلاری روپرت مورداک...
تبلیغات

میلیاردرهایی که امسال (2013) به نمایشگاه قایق­های موتوری موناکو هجوم آورده بودند، نمی‌خواستند چیزی جز سوپر قایق 29.7 میلیون دلاری روپرت مورداک (میلیاردر معروف استرالیایی­الاصل و صاحب شبکه خبری فاکس­نیوز) یعنی Rosehearty را ببینند که اخیرا اعلام شده بود برای فروش گذاشته خواهد شد، ولی برخلاف انتظارها، آن‌ها با اسباب‌بازی جدیدی به نام DeepFlight Super Falcon که یک نوع هواپیمای زیر آبی است، مواجه شدند. ماه سپتامبر، دیتریچ ماتس چیتز بنیان‌گذار ردبول، یکی از این اسباب‌بازی‌ها را به قیمت 1.7 میلیون دلار خرید و با توماس پرکینز سرمایه‌دار معروف که زمانی صاحب بزرگ‌ترین قایق دنیا بود، به سرمایه‌گذاری مشترکی دست زد. طراح وی، گراهام هاکس مهندس کشتی اهل لندن است و زیردریایی‌هایی را می‌سازد که شبیه همان­هایی است که مستقیماً از فیلم جیمز باند گرفته شده است. در حقیقت، یکی از طرح‌های هاکس یعنی مانتیس، در فیلم “فقط به خاطر چشمان تو” و یکی دیگر نیز در فیلم “بیگانگان در اعماق” جیمز کامرون تهیه‌کننده ظاهر شده است. اصولاً هاکس قبل از اینکه به این فکر بیفتد که این فناوری را به گونه‌ای توسعه دهد که بتواند زیر آب پرواز کند، چیزهایی را می‌ساخت که به گفتهٔ خودش زیردریایی‌های “معمولی” برای صنعت نفت و گاز و همچنین صنایع نظامی و تحقیقات علمی محسوب می‌شدند.

سوپرفالکون در دستهٔ زیردریایی‌های بالدار طبقه‌بندی می‌شود. بال‌هایش در حالت کاملاً باز به 3 متر می‌رسد. ارتفاع و طول آن نیز به ترتیب 1.6 و 6.7 متر می‌باشند. عرض آن وقتی بال‌ها جمع شوند به 1.4 متر کاهش پیدا می‌کند. الکتریسیته‌ای که نیروی محرکهٔ آن را ایجاد می‌کند از باتری‌ها تأمین می­شود. سرعت حرکت این سوپرفالکون بین 2 تا 6 گره دریایی یا 3.7 تا 11 کیلومتر بر ساعت است. حداکثر فشار آن به جلو 230 کیلوگرم است. حداکثر سرعت پایین­ رفت آن 60 متر در دقیقه و حداکثر سرعت بالا رفت آن 120 متر در دقیقه است. در عمق 300 متری می‌تواند با حداکثر ظرفیت و با قدرت حمل 230 کیلوگرم یا دو سرنشین به عملیات بپردازد. حداکثر وزن آن نیز 1818 کیلوگرم است. اگر موتورها خاموش شوند یا به جایی برخورد کند، به آسانی به سطح آب برمی‌گردد. هاکس می‌گوید که بر خلاف زیر دریایی­های معمولی‌تر، این سوپرفالکون فوق‌العاده کم‌صدا است، و به این ترتیب به جای اینکه موجودات دریایی را فراری دهد، آن‌ها را جذب می‌کند.

نمایشگاه قایق‌های موتوری موناکو اولین جایی است که این سوپر فالکون به معرض فروش عموم گذاشته شده است. به گفتهٔ هاکس از قبل ابراز علاقهٔ وافری از سوی خریداران بالقوه ابراز شده است:

این افراد بسیار ثروتمند هستند و ماشین­ های خارق‌العاده‌ای را می‌خرند که قادرند کارهای واقعاً نابی را انجام دهند.

این سوپر فالکون دو نفر را حمل می‌کند، گرچه به گفتهٔ هاکس خریداران بالقوه می‌توانند سفارش ساخت مدل سه نفره هم بدهند.

در سال 2005، هاکس و ماجراجوی مشهور استیو فاست دست به دست هم دادند تا نوعی زیردریایی بسازند که بتواند توسط یک شخص معمولی تا عمیق‌ترین جای اقیانوس برود. این نقطه در اقیانوس آرام در 36201 پایی یا حدود 11 کیلومتری زیر آب قرار دارد که از آن با عنوان Challenger Deep یاد می‌شود و گمان می‌رود که عمیق‌ترین جای اقیانوس باشد. آن دو با این فکر به کمک هم شروع به ساخت زیردریایی Challenger کردند. فاست قبل از اینکه این شاهکار به سرانجامی برسد، در سال 2007 در صحرای نوادا جان خودش را در تصادف مهلکی از دست داد. پس از این واقعه ریچارد برنسون پروژهٔ Challenger را خرید. نهایتاً جیمز کامرون بود که تیم برنسون را به خدمت گرفت و اولین انسانی شد که خطر تنها رفتن به عمیق‌ترین جای اقیانوس را به جان خرید.

برای کسانی که در انتهای رقم درآمدشان به اندازهٔ کافی صفر وجود ندارد که بتوانند یکی از این اسباب‌بازی‌ها را بخرند، هاکس سوپرفالکون را به قیمت روزانه 10 هزار دلار اجاره می‌دهد. عبدالله دوم پادشاه اردن، آن را به مدت شش هفته اجاره کرد و از مقامات محلی و بچه­ مدرسه­ ای­ها برای دیدن داخل آن دعوت کرد. هزینهٔ دورهٔ آموزشی برای خلبانی سوپرفالکون 15 هزار دلار و به مدت سه روز است که گواهینامهٔ آن توسط خود هاکس صادر می‌شود. وی به این حقیقت اذعان می‌کند که پرواز زیر آب عمل متهورانهٔ جدیدی است که وضع قوانین و مقررات را برای آن سخت‌تر می‌کند. وی در این ­باره می‌گوید:

در سال‌های اولیهٔ اختراع هواپیما، کسی گواهینامهٔ پرواز نداشت. هیچ کس در مورد قوانین اطلاعی نداشت. ما هم دقیقاً در همان نقطهٔ شروع چیز جدیدی هستیم که هیچ کس واقعاً نمی‌داند چه کارهایی لازم است انجام گیرد. قوانین و مقررات کمی گنگ هستند.

سال گذشته که هاکس و ریچارد برنسون با آن سفری در دریا داشتند، با یک کوسهٔ بزرگ سفید رو به رو شدند که اندازهٔ باله‌اش فقط چند اینچ با بال سوپرفالکون فرق داشت. هاکس می‌گوید:

کمی خطرناک بود. ما در مورد آن صحبت کرده بودیم. هیچ کداممان واقعاً نمی‌دانستیم چه اتفاقی قرار است بیفتد. وقتی شما کاری را برای اولین بار انجام می‌دهید، واقعاً نمی‌دانید چه انتظاری باید داشته باشید. کوسه قطعاً می‌توانست بال ما را بجود، ولی فکر نمی‌کردیم بتواند به ما صدمه‌ای بزند. این وسیلهٔ نقلیه به “کیسه‌های گاز” اضطراری مجهز است تا باعث شود سریعاً به سطح آب برگردد و تا 24 ساعت زندگی سرنشینان را تضمین می‌کند، اگرچه باتری‌هایی که نیروی محرکهٔ آن را تأمین می‌کنند انرژی کافی برای انجام عملیات را تا هشت ساعت بیشتر ندارند.

هاکس چند رقیب هم دارد. او احتمالاً تنها مهندسی باشد که زیر آب پرواز می‌کند، ولی در نمایشگاه امسال قایق‌های موتوری موناکو سه شرکت عمدهٔ فروش زیردریایی دیگر همگی برای اولین بار حضور داشتند. در جولای امسال، یک زیردریایی آلمانی هلندی­ الاصل به نام ورکس (Worx) رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین را به دریا برد تا لاشهٔ یک کشتی را در خلیج فنلاند نشان دهد که از یکی از زیردریایی‌های آن‌ها استفاده می‌کرد. مدل‌های آن‌ها می‌تواند بین دو تا پنج نفر را حمل کند و بین 100 تا 1000 متر زیر آب فرو رود. این رقیب به اسم تریتان (Tritan) در حال ساخت مورد مشابهی است. ولی به گفتهٔ هاکس:

هیچ یک از این‌ها هواپیمایی نیستند که خلبان آن بتواند با کمک آن با حیوانات بازی کند. سوپرفالکون برای تجربه‌های جدید باورنکردنی ساخته شده است. بیشتر مردم قبل از این هرگز تجربهٔ مشابهی نداشته‌اند.

هاکس امیدوار است که این هواپیمای زیر آبی نهایتاً در اقامتگاه‌های مجلل به کار گرفته شود، چرا که اصولاً نیاز به ماشین پرتاب‌کننده‌ای ندارد. به اذعان وی بزرگ‌ترین بازار آن در بین صاحبان قایق‌های بزرگ تفریحی خواهد بود. ظاهراً داشتن یک قایق بزرگ برای افراد ثروتمند جهان دیگر کافی نیست – آن‌ها می‌خواهند فعالیت‌های مهیج بیشتری داشته باشند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.