افت 20 درصدی مسافت قابلپیمایش خودروهای برقی در هوای سرد، مقایسه مدلهای مختلف
مجله «اتوکار» انگلستان با انجام بررسیهایی برروی خودروهای برقی در فصلهای تابستان و زمستان، کارایی واقعی عملکرد این خودروها، گستره مسافت قابلپیمایش آنها و... پرداخته است. برخی از خودروها از رقبا بهتر بودهاند. ظاهرا پمپ حرارتی هم گزینهای تعیینکننده و مهم در این دسته از خودروها به شمار میرود.
افت عملکرد در زمستان قابل انتظار است
گستره مسافت قابلپیمایش خودروهای برقی مسئله بسیار مهم برای خرید و نگهداری این وسایل نقلیه آیندهنگرانه است. براساس تحقیقات گوناگون، مشخص شده است که فاکتورهای متنوع، تاثیر بهسزایی روی این گستره خواهد داشت. در این میان، مهمترین عامل تاثیرگذار شرایط جوی و آبوهوایی شناخته شده است.
مجله اتوکار با بررسی خودروهای مختلف در فصلهای تابستان و زمستان، میزان افت گستره مسافت قابلپیمایش را در ظرایط واقعی اندازهگیری کرده است. متاسفانه در میان خودروهای موردبررسی، تنها 4 خودرو یکسان در هر دو فصل یادشده وارسی شده و باقی خودروها، تنها در زمستان بررسی شدهاند. با این وجود اتوکار از فرصت استفاده کرده و نتایج بررسی خودروهایش در زمستان را با نتایج رسمی اعلام شده توسط WLTP مقایسه کرده است.
تایکان و بیشترین افت گستره قابلپیمایش
این مطالعه میدانی روی تمام مدلهای موجود در بازار انجام نشده است اما دید خوبی از عملکرد کلی خودروهای برقی در شرایط یادشده میدهد. در نتیجه بررسی اتوکار، چهار خودروی مشابه، در نتیجه تغییر فصل شاهد 20 درصد کاهش گستره قابلپیمایش بودند. در این میان، پورشه تایکان و فیات 500e بهترتیب، بیشترین و کمترین افت را داشتهاند.
ویراستاران مجله تاکید داشتهاند که این تستها در حلقه بسته انجام شدهاند؛ بهاینصورت که آنها مسیری 24 کیلومتری را با 4.16 کیلومتر مسیر ترافیکی (برای شبیهسازی شرایط واقعی) انتخاب کردند. پس از آن، خودرو تا 6 کیلومتر با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت رانده شدند؛ سپس مسافت 13 کیلومتر را با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت پیمودند. نتایج این بررسی باعث میشود تا خوانندگان درک بهتری از افت عملکرد خودروی برقی خود باتوجهبه شرایط جوی گوناگون داشته باشند. در ادامه میتوانید برخی از نتایج اتوکار را مشاهده کنید:
خودرو | گنجایش باتری (کیلووات ساعت) | گستره قابلپیمایش در تابستان (کیلومتر) | گستره قابلپیمایش در زمستان (کیلومتر) | تفاوت (درصد) |
پورشه تایکان 4s Performance | 83.7 | 450 | 358 | 20.10 |
فورد موستانگ مک E با سیستم افزایش مسافت | 88 | 483 | 395 | 18 |
اشکودا انیاک iV 60 | 58 | 331 | 278 | 18.70 |
فیات 500 آیکون 42kWh | 37.3 | 224 | 189 | 15.20 |
پمپ حرارتی، ناجی خودروهای برقی
اتوکار در ادامه توضیح این بررسی به اهمیت پمپ حرارتی در خودروهای برقی و تاثیر آن بر کاهش گستره قابلپیمایش در زمستان تاکید فراوان میکند. در مقایسه با گستره اعلامشده توسط WLTP، خودروهایی که از این پمپ سود میجستند متوسط افت 25 درصدی داشتند. این رقم برای خودروهای فاقد این فناوری برابر 34 درصد بوده است. این نشریه لیست کامل تمام خودروهای بررسی شده فاقد پمپ حرارتی را نیز منتشر کرده است؛ برای مشاهده این لیست، اینجا کلیک کنید.
در زیر میتوانید نتایج بررسی برخی از این خودروها را مشاهده کنید:
خودرو | گنجایش باتری (کیلووات ساعت) | پمپ حرارتی | گستره اعلامشده توسط WLTP (کیلومتر) | نتیجه بررسی زمستان (کیلومتر) | کاهش (درصد) |
فیات 500 آیکون 42kWh | 37.3 | ندارد | 317 | 189 | 40 |
فورد موستانگ مک E با سیستم افزایش مسافت | 88 | ندارد | 606.5 | 395 | 34.6 |
کیا EV6 GT-Line دیفرانسیل عقب | 72.5 | دارد | 525 | 365 | 30.4 |
تسلا مدل Y با سیستم افزایش مسافت | 75 | دارد | 530 | 395 | 25.2 |
پورشه تایکان 4s Performance | 83.7 | دارد | 459 | 358 | 21.8 |