دلیل کاهش مرگومیر تصادفات خودرویی در کانادا و افزایش آن در آمریکا چیست؟
میزان تلفات ناشی از تصادفات خودرویی کشور آمریکا رشد پایداری داشته و کاهش این میزان تلفات به اولویت اصلی کاخ سفید تبدیل شده است؛ اما این روند جهانی نیست. در واقع تقریباً تمامی کشورهای توسعه یافته در طول 10 سال گذشته کاهش مرگومیرهای ناشی از تصادفات خودرویی را گزارش کردهاند و قانونگذاران میتوانند دلایل این موضوع را مشاهده کنند. درحالیکه آمار مرگومیر ناشی از تصادفات جادهای آمریکا بین سالهای 2010 تا 2020 رشد 19 درصدی را نشان میدهد، تلفات خودرویی کشور کانادا تقریباً با همان سرعت کاهش داشته است. به این ترتیب در سال 2020 حدود 118 نفر از 1 میلیون آمریکایی جان خود را به خاطر تصادف از دست دادهاند که 2.5 برابر بیشتر از مرگومیر کاناداییها به شمار میرود. این رقم برای کشور کانادا 46 فوتی به ازای هر 1 میلیون نفر بوده است.
اگرچه این دو کشور بیشترین مرز مشترک با یکدیگر را دارند اما تفاوتهای مختلفی میتواند توضیح دهنده اختلاف این دو کشور در بحث مرگومیر تصادفات باشد. البته یکی از بزرگترین فاکتورها در این میان میتواند طرز برخورد قاضیها با رانندگان مست باشد. اگرچه رانندگی با میزان الکل خون BAC بیشتر از 0.08 درصد در تمامی ایالتهای آمریکا به جزو یوتا (0.05 درصد) غیرقانونی به شمار میرود اما روند برگزاری دادگاه و جریمه در نظر گرفته شده در ایالتهای مختلف کاملاً متفاوت بوده و دادستانها تأثیر زیادی روی کیفیت جزا دارند. در کانادا اما رانندگی با الکل خون بالاتر از 0.05 درصد غیرقانونی بوده اما در این کشور جریمههای سنگینی بدون فوت وقت اعمال میشود.
مدیرعامل شرکت تحقیقات جراحات ترافیکی اوتاوا به بلومبرگ میگوید:
شما در کانادا میتوانید جریمههایی همچون توقیف هفتروزه گواهینامه، توقیف خودرو و نصب قفل جلوگیری از استارت خودرو را مشاهده کنید؛ اما اعلام حکم اولیه دادگاه در امریکا میتواند شش تا نه ماه طول بکشد
کانادا در حال افزایش میزان دوربینهای ترافیکی بوده و این امر میتواند در آمریکا با مقاومتهایی روبرو شود. تحقیقهای زیادی وجود دارند که ارتباط مستقیم این دوربینها با ایمنی جادهها را نشان میدهند اما این موضوع در آمریکا همچنان جنجالی باقی مانده است. همچنین برخی از سیاستمداران اعتقاد دارند کاناداییها کمتر از آمریکاییها خودرو میرانند. مالیاتهای بالاتر، جمعیت متراکم و وسایل حملونقل عمومی بسیار خوب باعث شدهاند کاناداییها 50 درصد کمتر از آمریکاییها از خودرو استفاده کنند. اگر همهچیز برابر باشد رانندگی کمتر به معنی تلفات خودرویی کمتر خواهد بود.
یان جک نایبرئیس انجمن خودروی کانادا میگوید:
میزان فوتیهای ناشی از تصادفات خودرویی آمریکا شوکه کننده است. این موضوع باعث نگرانی من درباره آینده کاناداست زیرا ما اغلب شاهد تقلید کشورمان از آمریکا طی سالهای بعد هستیم