خودروهای الکتریکی پیشی گرفتن از درونسوزها را شروع کردهاند!
درحالیکه قیمت خودروهای بنزینی در بازارهای مهم دنیا نسبت به چند ماه پیش کمی کاهش پیدا کرده اما رانندگان هنوز هم در زمان مراجعه به پمپبنزینها احساس ناراحتی دارند. البته وقتی مالک خودروی الکتریکی باشید این حس را نخواهید داشت و به همین خاطر آنها در زمان مراجعه به خانه به منظور شارژ خودروی خود خوشحالتر خواهند بود. انتظار میرفت که در زمان افزایش قیمت بنزین استفاده از خودروهای الکتریکی بیشتر شود اما یکی از سؤالات اساسی در صنعت خودرو به این موضوع مربوط میشود که آیا رانندگان این خودروها بهصورت مداوم خواهند توانست مسافتهای بیشتری را نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی طی کنند یا خیر. در بسیاری از کشورها نمیتوان پاسخ روشنی به این سؤال داد زیرا خودروهای الکتریکی هنوز سهم بسیار ناچیزی از بازار را در اختیار دارند؛ اما برای نتیجهگیری میتوانیم به نروژ مراجعه کنیم. جدیدترین دادهها نشان میدهند خودروهای الکتریکی در این کشور هماکنون مسافت سالانه بیشتری را نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی طی میکنند. مسافت متوسط طی شده توسط خودروهای بنزینی و دیزلی در این کشور طی 15 ساله گذشته کاهش مداومی را نشان میدهد.
این موضوعی قابلتوجهی است و تواناییهای رو به رشد خودروهای الکتریکی مدرن را نشان میدهد. همچنین پیامدهای مربوط به تقاضای نفت در بخش حملونقل جادهای را نیز میتوانیم مشاهده کنیم. میزان نفت جابجا شده توسط خودروهای الکتریکی نه به تعداد خودروها بلکه به میزان سریع بودن ما در طی کردن مسافتهای مختلف با خودروهای الکتریکی مربوط خواهد شد. به منظور فهم بهتر این موضوع دو خودروی خانوادگی را در نظر بگیرید که یکی از قوای محرکه الکتریکی و دیگری از پیشرانه درونسوز استفاده میکند. خودروهای الکتریکی هزینههای نگهداری و عملیاتی بسیار پایینتری دارند بنابراین خانواده احتمالاً مسافت بیشتری را با این خودرو طی خواهد کرد. برای مثال تردد به اداره شامل یک مسیر کاملاً قابل پیشبینی است که معمولاً بیشترین سهم از رانندگی یک فرد را به خود اختصاص میدهد. به همین خاطر اگرچه خانواده هنوز هم دارای خودروی درونسوز است و از آن برای سفرهای طولانیتر استفاده میکند اما سهم خودروی الکتریکی از کل مسافت طی شده توسط این خانواده سریعتر از حد انتظار رشد خواهد کرد.
این تأثیر نباید سورپرایز کننده باشد زیرا افراد دوست دارند از چیزهایی که ارزانتر هستند استفاده کنند؛ اما همیشه نمیتوان تغییرات بازار را پیشبینی کرد. چند سال پیش برخی شرکتهای انرژی میگفتند همهگیری خودروهای الکتریکی نه تنها رخ نخواهد داد بلکه هر خودروی الکتریکی میزان مسافت طی شده کمتری نسبت به یک خودروی درونسوز قابلمقایسه خواهد داشت. این گمانهزنی به نظر میرسد کاملاً اشتباه بوده است. نه تنها مالکان از خودروهای الکتریکی بیشتر استفاده خواهند کرد بلکه مدلهایی با شعاع حرکتی کمتر نیز در مسیرهای روتین و قابل پیشبینی استفاده خواهند شد. برخی موارد دیگر نیز در این دادهها برجسته شدهاند. یکی از آنها به تسلا مدل S اشاره دارد که اولین خودروی الکتریکی برد بلند بوده و مسافت متوسط طی شده برای یک خودروی الکتریکی در سالهای 2013 و 2014 بهصورت قابلتوجهی افزایش یافته است. این تغییر درست پس از عرضه تسلا مدل S دیده میشود. این روند رو به رشد بوده و حالا به بیشترین میزان رسیده است. این موضوع بازهم به تواناییهای بهبود یافته خودروهای الکتریکی و پتانسیلهای بالای آنها اشاره دارد. با عرضه خودروهای الکتریکی برد بلند بیشتر به بازار انتظار میرود همین روند در سال جاری نیز ادامه یابد.
دیگر موضوع جالبتوجه به خودروهای هیبریدی مربوط میشود. دادههای مربوط به این خودروها از سال 2016 به بعد در دسترس هستند اما آنها نیز بهصورت شانهبهشانه با رقبای الکتریکی و دیزلی حرکت میکنند و تماشای وضعیت آنها در سالهای آینده جالب خواهد بود. همهگیری کامل خودروهای الکتریکی زمانبر خواهد بود. این خودروها تنها 17 درصد از تمامی مسافتهای طی شده توسط خودروهای کشور نروژ در سال 2021 را به خود اختصاص دادند که حدود 1.5 درصد از کل مسافتهای طی شده توسط خودروهای سواری دنیاست؛ اما انتظار میرود این روند در آینده ادامه یابد. کارکرد متوسط خودروهای الکتریکی در چین از سال 2017 تا 2020 رشد قابلتوجهی داشت و بعداً به خاطر همهگیری کرونا کندتر شد. میزان فروش خودروهای الکتریکی هنوز هم مهم است اما برای تأثیر روی بازار انرژی بهتر است به مسافت طی شده توسط خودروها نیز توجه شود.