بهترین خودروها برای افراد ویلچرسوار

پنج‌شنبه 14 آذر 1392 - 08:25
مطالعه 5 دقیقه
Quovis
اشخاص معلول، بسته به شرایط و محیط زندگی، دنیای خاص خود را دارند. بدیهی است که در بین آن‌ها، کسانی پیدا می‌شود که واقعاً می‌خواهند یک سواری...
تبلیغات

اشخاص معلول، بسته به شرایط و محیط زندگی، دنیای خاص خود را دارند. بدیهی است که در بین آن‌ها، کسانی پیدا می‌شود که واقعاً می‌خواهند یک سواری فوق‌العاده را تجربه کنند و خودشان پشت فرمان باشند. برای ویلچرسوار‌ها، رفتن به صندلی راننده، معمولاً نیازمند یک دستیار است، تا هم برای قرار گرفتن بر روی صندلی کمک کند و هم ویلچر را جمع کرده و در صندوق عقب اتومبیل قرار دهد. همچنین لازم است تغییراتی در سیستم ترمز و پدال گاز نیز انجام گیرد.

در عین‌حال، بعضی کمپانی‌ها، در رفع نیاز ویلچرسوارها به افراد دیگر در رانندگی، تلاش‌هایی داشته‌اند. در این اتومبیل‌ها، سعی شده که شخص با ویلچر خود، مستقیماً به پشت فرمان رفته و هدایت خودرو را به دست گیرد. این خودرو‌ها ممکن برای خیلی‌ها اهمیت زیادی نداشته باشند، ولی برای شخصی که بر روی ویلچر قرار گرفته، گزینه بسیار مناسبی هستند. با هم نگاهی خواهیم داشت به چند نمونه از این اتومبیل‌ها.

سِگ‌وی پوما (Segway PUMA)

البته چیزی که در تصویر می‌بینید، زیاد شبیه یک اتومبیل نیست؛ در واقع اصلاً اتومبیل نیست! ولی با این‌حال، چیزی بیش از یک صندلی چرخدار است. اگر هم کمی نسبت به آن دقیق شوید، می‌بینید که چقدر وسیله نقلیه‌ی جالب و هیجان‌انگیزی است. شرکت سگ‌وی با همکاری جنرال‌موتور مدل پوما را برای معلولان ارائه کرده است. منظور از پوما، شرکت معروف تولید لوازم ورزشی نیست، بلکه مخفف یک عبارت انگلیسی به معنای «دسترسی و حمل‌ونقل شهری شخصی» است. سگ‌وی پوما می‌تواند تا سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت در خیابان‌ها حرکت کند و با استفاده از یک شارژ کامل باتری، ۴۸ کیلومتر مسافت طی کند. البته پوما، فعلاً در حد یک پروژه تعریف شده و نمونه اولیه آن تولید شده است. انتظار می‌رود تولید انبوه آن، با حجم زیادی از تقاضا همراه شود.

پی‌تی کروزر (PT Cruiser)

وقتی با این خودرو مواجه می‌شویم، اولین چیزی که به نظر می‌آید این است که بالاخره یک مورد استفاده برای پی‌تی کروزر پیدا شده است. به علاوه، برای صاحب این خودرو، فرصتی پیش می‌آید تا بدون احمق جلوه دادن، طرز باز شدن درها را تغییر دهد. البته قیمت تمام شده، احتمالاً ارزان نیست، ولی بازشدن در به سمت بالا، برداشتن صندلی‌های جلو و اضافه‌شدن یک نوار ورودی جمع‌شونده، ممکن است شما را برای صرف پول بیشتر، متقاعد کند.

کانگورو (Kenguru)

این خودرو، نهایت سادگی را در طراحی خود به کار برده است؛ خودرویی تک‌نفره برای مسافرت‌های درون‌شهری که برای سوار شدن به آن، تنها کافی است در پشت آن قرار گیرید و در عقب را باز کنید و به سمت بالا حرکت کنید. پس از سوار شدن نیز، همه‌چیز برای کنترل وسیله نقلیه بدون نیاز به پا فراهم است و کنترل‌ها در جلوی راننده، همانند یک موتورسیکلت قرار گرفته‌اند.

کانگورو یک خودروی کاملاً الکتریکی است و می‌تواند با یک بار شارژ تا ۸۰/۴ کیلومتر راه را طی کند و سقف سرعتش نیز ۴۰ کیلومتر بر ساعت است. بنابراین، زیاد برای رانندگی در بزرگراه مناسب نیست.

کیوویس (Quovis)

کیوویس از نظر فرم و مفهوم، بسیار شبیه به مدل کانگورو است. در واقع، این‌دو، یک چیز هستند. بزرگترین تفاوت‌ آن‌ها در پیشرانه است. کیوویس از یک موتور ۵۰۵ سی سی استفاده می‌کند که برای آن تولید ۲۰/۴ اسب‌بخار قدرت می‌کند و برای حرکت خودرو از سیستم انتقال پیوسته CVT استفاده می‌کند. همه این اعداد کوچک برای این خودرو، باعث می‌شوند که مصرف سوخت خیلی کم در حدود ۱/۹۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برایش ثبت شود. پس در واقع، با چیزی شبیه به اسکوتر طرف هستیم. ویژگی دیگری که کیوویس را منحصر به فرد می‌کند، سیستم فرمان صوتی برای کنترل دما، شیفت دنده‌ها، بوق‌، نور بالا، حرکت شیشه‌ها و … است.

خودروهایی که در بالا معرفی شد، نمونه‌ای از تلاش‌هایی هر چند کوچک هستند که برای ایجاد آزادی عمل برای معلولان انجام شده است. البته راه‌حل‌های دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد؛ از جمله تبدیل یک اتومبیل دست‌دوم. البته باید درنظر داشت که چنین کاری می‌تواند قیمت تمام شده نهایی را به بیش از ۲۰ هزار دلار برساند. در عین‌حال، وسایل نقلیه‌ای مثل کیوویس وجود دارند که با مصرف کم بنزین، نیازهای معمول زندگی در یک شهر را نیز تأمین می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.