موافقت پارلمان اتحادیه اروپا با ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز از سال 2035
پارلمان اروپا رسماً با ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز جدید از سال 2035 به بعد در این قاره موافقت کرده است. این قانون جدید با 340 رأی موافق، 279 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع تصویب شده است و از اواسط دههٔ آینده برای خودروهای سواری و وسایل نقلیهٔ تجاری سبک اجرا خواهد شد. از لحاظ فنی، این قانون شامل خودروهایی میشود که دیاکسید کربن تولید میکنند. این یعنی اگر تا حدود یک دهه آینده سوختهای مصنوعی یا پیشرانههای درونسوز هیدروژنی رواج پیدا نکنند، دوران موتورهای احتراق داخلی در تمام 27 کشور اتحادیه اروپا رسماً پایان خواهد یافت.
این قانون اما عواقب جهانی هم خواهد داشت زیرا همه خودروسازان حاضر در اتحادیه اروپا را مجبور میکند توسعه مدلهای الکتریکی را تسریع بخشیده و تمرکز خود روی خودروهای درونسوز را کاهش دهند تا همچنان بتوانند در اروپا حضور داشته باشند. البته همهٔ خودروسازان مجبور نیستند فوراً از این قانون تبعیت کنند و شرکتهایی که سالانه بین هزار تا 10 هزار خودرو تولید میکنند میتوانند تا پایان سال 2035 همچنان به فروش مدلهای درونسوز ادامه دهند. بهعنوانمثال، رولزرویس که در سال 2022 فروش رکوردشکن 6,021 دستگاهی را ثبت کرده از این معافیت برخوردار خواهد بود.
قانون جدید اتحادیه اروپا همچنین کاهش 55 درصدی تولید گازهای گلخانهای خودروهای ناوگانی تا سال 2030 را هم الزامی کرده است. این یعنی تا پایان دهه جاری، آلایندگی خودروهایی مثل ونها باید به نصف کاهش پیدا کند. یکی دیگر از قوانینی که پارلمان اروپا با آن موافقت کرده، بهروزرسانی مکانیسم تشویقی خودروهای بدون آلایندگی یا آلایندگی پایین است. طبق طرح جدید، خودروهایی که آلایندگی صفر تا 50 گرم در هر کیلومتر دارند (یعنی اساساً مدلهای تمام الکتریکی و پلاگینهیبریدی) مشمول مشوقها خواهند شد. این مشوقها از سال 2025 تا 2029 اجرا میشود و از سال 2030 بهطورکلی حذف خواهد شد.
اما با وجود ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا از سال 2035 به بعد، مردمان این قاره همچنان میتوانند از خودروهای درونسوزی که از قبل دارند استفاده کنند. همچنین پس از سال 2035 همچنان امکان خرید خودروهای درونسوز کارکرده هم وجود خواهد داشت.