تلاش استرالیا برای پر کردن جای خالی هولدن جنرال موتورز
بسته شدن یک واحد خودروسازی میتواند به تنهایی باعث مشکلات زیادی در اقتصاد یک منطقه شود. ولی شرایط در خودروسازی استرالیا عادی نیست. چند سال قبل میتسوبیشی شرکت خود را تعطیل کرد و به دنبال آن، در چند ماه بعد، کمپانی فورد نیز خبر از توقف تولید خودرو در استرالیا داد. اکنون، نوبت به جنرال موتورز رسیده است. بعد از این، تنها تویوتا میماند که در مقیاسی وسیع در استرالیا به کار خود ادامه خواهد داد؛ البته حضور تویوتا نیز برای مدت طولانی قابل تصور نیست.
سؤالی که بلافاصله پیش میآید، این است که تکلیف دو کارخانه خودروسازی از شاخه هولدن جنرال موتورز که در شهرهای آدلاید و ملبورن باقی میمانند چه میشود؟ این کارخانهها تا سال ۲۰۱۷ به طور کامل از حرکت خواهند ایستاد و کارگرانی که برای ادامه زندگی به روی آنها حساب کرده بودند، از ادامه کار باز خواهند ماند. تا آن موقع، سه سال زمان باقی است، ولی چیزی که مشخص است، این است که هر مسئول محلی با تدبیر، منتظر نخواهد ماند و برای حل مشکل، دست به کار خواهد شد. در همین حال، دولتهای محلی و فدرال استرالیا، صدها میلیون دلار استرالیایی (برابر با ۸۹ سنت امریکایی) برای تقویت بخش تولید هزینه میکنند. پولهایی که برای ساخت کشتی و توسعه خطوط ریلی صرف خواهد شد و میتواند باعث ایجاد دهها هزار فرصت شغلی جدید شود.
بر این اساس، کمپانیهای دیگر خودروسازی، تمایل خود را برای تولید خودرو در محل کارخانههای کنونی جنرالموتورز اعلام کردهاند. البته این برای استرالیا چیز جدیدی نیست. کمپانی میتسوبیشی قبل از این که در سال ۲۰۰۸ از استرالیا برود، سال ۱۹۸۰ جایگزین کارخانههای کرایسلر شده بود. با این حال، صحبتهایی در مورد تولید خودروهای نظامی و صنایع وابسته آن در محل کارخانهها شده است.