ادامه تولید پیشرانههای درونسوز پس از سال 2035 به لطف سوخت مصنوعی
اخیراً گزارش شده است که آلمان به همراه چند کشور اروپایی دیگر در تلاش هستند تا طرح اتحادیهٔ اروپا برای ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز پس از سال 2035 را به تعویق بیندازند تا زمانی که استثنایی برای سوختهای مصنوعی به آن اضافه شود. بامو و پورشه ازجمله سرسختترین مخالفان این ممنوعیت بودند و حالا کمی آسودهخاطر خواهند شد زیرا اتحادیهٔ اروپا رأیگیری نهایی برای ممنوعیت موتورهای درونسوز را به تعویق انداخته است. هردوی این شرکتها معتقدند که پیشرانههای درونسوز به لطف سوختهای مصنوعی پس از سال 2035 همچنان نقش مهمی در نیرو بخشیدن به خودروها ایفا خواهند کرد.
پورشه بزرگترین حامی سوختهای مصنوعی است و برای ایجاد تأسیسات تولید این نوع سوخت در شیلی سرمایهگذاری زیادی انجام داده است. سوختهای مصنوعی سوختهایی هستند که برای تولید آنها از کربن موجود در هوا استفاده میشود؛ بنابراین، هر کربنی که از سوختن سوخت مصنوعی تولید میشود، بسته به کارایی پیشرانه برابر یا حتی کمتر از کربنی خواهد بود که از هوا گرفته شده است. این یعنی پیشرانههایی که با سوخت مصنوعی کار میکنند، کربن خنثی یا حتی کربنی منفی خواهند بود. البته موضوع هزینه هنوز مشکلی در این راه محسوب میشود زیرا در حال حاضر سوختهای مصنوعی بسیار گرانتر از بنزین هستند.
بااینحال، وزیر حملونقل آلمان معتقد است که لایحهٔ ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز در اروپا با استثنای جدیدی برای سوختهای مصنوعی تصویب خواهد شد. به گفتهٔ وی، خودروهای درونسوز حتی پس از سال 2035 هم همچنان میتوانند فروخته شوند مشروط بر اینکه فقط از سوختهای کربن خنثی استفاده کنند. یکی از کشورهایی که در این راه با آلمان همگام شده ایتالیا است. این کشور حتی میخواهد استثناهای بیشتری را به لایحهٔ مذکور استفاده کند مثل جواز فروش به خودروهایی که از سوختهای زیستی استفاده میکنند. فراری و لامبورگینی هم برندهایی هستند که از این استثناها حمایت کردهاند. بااینحال، صرفاً پافشاری ایتالیا برای اضافه شدن این استثناها کافی نخواهد بود.
جالب اینکه فولکسواگن بهعنوان شرکت مادر پورشه علاقهٔ چندانی به سوختهای مصنوعی ندارد و موتورهای درونسوز را تکنولوژی قدیمی میداند. هم فولکسواگن و هم آئودی گویی کاسهٔ داغتر از آش شدهاند زیرا هردو برند قصد دارند تا سال 2033 یعنی دو سال زودتر از مهلت اتحادیهٔ اروپا تمام الکتریکی شوند. بااینحال، از سوی دیگر شرکتهایی مثل بامو معتقدند که پیشرانههای درونسوز تا مدتها پس از پایان سال 2035 همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد. درهرحال، باید منتظر بمانیم و ببینیم خودروسازان و قانونگذاران چطور باهم کنار خواهند آمد اما به نظر میرسد اتحادیهٔ اروپا حداقل کمی برای خودروسازان آلمانی و ایتالیایی کوتاه آمده باشد.