نتایج تست های تصادف IIHS برای خودروهای کوچک شهری
از بین یازده خودروی کامپکت کوچکی که اخیراً موسسه" بیمه برای ایمنی بزرگراه" (IIHS) مورد آزمایش قرار داده است، فقط یک خودرو توانست امتیاز قابل قبول را در تست دشوار تصادف overlap بهدست بیاورد. این موضوع IIHS را وادار کرد تا این گروه از خودروهای کوچک را دارای بدترین عملکرد در بین تمامی خودروهای تست شده در این بخش معرفی نماید.
IIHS این مدلها را آزمایش کرده: شورولت اِسپارک، مزدا 2، کیا ریو، تویوتا یاریس، فورد فیِستا (تولید بعد از آگوست 2013)، میتسوبیشی میراژ جدید، نیسان وِرسا سدان، تویوتا پریوس سی، هیوندای اکسنت، فیات 500 و هوندا فیت (مدل قدیمی).
در بین تمامی آنها، خودروی اسپارک ساخت کره (معرفی شده در سال 2012 و جانشین دوو ماتیز) بود که موفق شد امتیاز قابل قبول این بخش را در کنار امتیازهای خوب چهار بخش دیگر این موسسه بهدست آورده، و جایزهی 2014 TOP SAFETY PICK را دریافت نماید.
دلیل این که چرا این خودروها در این بخش این چنین ضعیف عمل کردند البته طبیعت سبک وزن آنها میباشد، در این رابطه معاون رئیس IIHS، جو نولان توضیح میدهد: "خودروهای کوچک و سبک وزن دارای یک ایراد ذاتی امنیتی میباشند. به همین دلیل میباشد که باید هنگام خرید این خودروها بهترین نوع آنها را از نظر حفاظت از سرنشینان انتخاب کرد. متأسفانه، به صورت گروهی، خودروهای مینی در بخش تصادف overlap عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهند."
در بین این خودروها، بدترین عملکرد در این بخش متعلق به خودروهای فیات 500 و هوندا فیت بود، که در کنار هیوندای اکسنت، دارای ضعیفترین ساختار بودند و ریسک آسیبهای لگن در این خودروها بسیار بیشتر میشد. در واقع، این نبود استحکام سازهای بود که باعث به وجود آمدن چنین نتایج بدی شد.
[jwplayer mediaid="60094"]
[jwplayer mediaid="60095"]
[jwplayer mediaid="60096"]
[jwplayer mediaid="60097"]
هر چند، این موضوع چنان دور از ذهن نبود، زیرا هیچ کدام از این مدلها طوری طراحی نشدهاند که بتوانند در برابر آزمون سخت overlap مقاومت نمایند. این آزمون مشهور است که میتواند حتی خودروهای بسیار بزرگتر را نیز به سرعت به انتهای جدولهای ایمنی بفرستد.