معرفی پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتر تنفس طبیعی با 400 اسب بخار قدرت!
این پیشرانه 2.7 لیتری بر اساس بلوک پیشرانه LT شورولت شکل گرفته و هدف اصلی از تولید آن ارائه محصولی برای مسابقات POWri، سری اکستریم اوت لاو و همچنین مسابقات USAC بوده است. حداکثر قدرت این نیروگاه آهنین با استفاده از سوخت متانول به 400 اسب بخار میرسد. پیشرانه جدید کاتک نسبت تراکم نسبتاً بالای 14 به 1 دارد که بسیار بیشتر از نسبت تراکم پیشرانه M139 مرسدس AMG است.
پیشرانه مرسدس نصب شده در AMG SL43 آن را به یکی از سریعترین خودروهای 4 سیلندر دنیا تبدیل کرده است. البته پیشرانه ژرمنها از توربو و فناوری هیبریدی استفاده میکند اما کاتک نمونهای تنفس طبیعی ساخته است. از جمله ویژگیهای پیشرانه کاتک میتوان به سوپاپهای ورودی تیتانیومی، دریچه گاز کینسلر، میللنگ سفارشی و محفظه احتراق متمایز اشاره کرد.
همانند اکثر پیشرانههای مسابقهای میدگت، پیشرانه کاتک زاویهای 45 درجهای دارد و این آرایش به خنثی شدن تمایل وزن خودروهای مسابقهای میدگت به سمت چپ کمک میکند. هدف از چنین طراحیای ایجاد هندلینگ متوازن در پیستهای مسابقهای بیضیشکل است. همچنین وزن پیشرانه کاتک به کمتر از 91 کیلوگرم میرسد که حتی کمتر از وزن پیشرانه 3 سیلندر توربوی G16E-GTS نصب شده در تویوتا GR کرولا خواهد بود.
نکته جالب اینکه کاتک اظهار میدارد این پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری را میتوان در خودروهای استاندارد جادهای و دیگر مدلهای سفارشی بکار برد و همین موضوع ما را به تصورات هیجانانگیزی میرساند. برای مثال شاید بتوان پیشرانه یاد شده را در خودروهایی همچون فورد ماوریک نصب کرد تا یک وانت پیکاپ سریع و جذاب تولید شود. همچنین امکان نصب آن در پورشه 944 وجود دارد، خودرویی که قبلاً پذیرای برخی پیشرانههای دیوانهوار بوده است. کاتک هنوز قیمت پیشرانه 4 سیلندر خود را منتشر نکرده اما میگوید امکان خرید آن توسط مشتریان شخصی وجود دارد. این شرکت همچنین نسخه ارزانتری را تولید خواهد کرد که احتمال نصب آن روی خودرویی همچون هوندا سیویک وجود خواهد داشت.