هزینه‌های تولید نسل بعدی خودروهای برقی کمتر از مدل‌های بنزینی خواهد بود

شنبه 19 اسفند 1402 - 03:16
مطالعه 3 دقیقه
download
مطالعات نشان می‌دهند تا سال 2027 هزینه‌های تولید نسل جدید خودروهای برقی کمتر از مدل‌های بنزینی خواهد بود.
تبلیغات

در سه سال آینده خودروهای بدون آلایندگی هزینه تولید کمتری نسبت به خودروهای درون‌سوز با ابعاد مشابه خواهند داشت. دلیل این کاهش هزینه‌ها را می‌توان بهبود روش‌های تولید دانست. این را شرکت تحقیقات بازار گارتنر می‌گوید. گارتنر همچنین پیش‌بینی می‌کند تا سال 2027 حدود 15 درصد شرکت‌های سازنده خودروهای برقی که در چند سال اخیر تأسیس شده‌اند یا ورشکسته می‌شوند و یا به تملک شرکت دیگری درمی‌آیند. پدرو پاچکو نایب‌رئیس گارتنر می‌گوید:

این امر به معنی فروپاشی بازار خودروهای برقی نیست بلکه بازار این دسته از خودروها وارد فاز جدیدی می‌شود، فازی که شاهد پیروزی خودروسازانی با بهترین محصولات و خدمات خواهد بود.

البته در سال‌های اخیر حداقل 18 استارت آپ تولید کننده خودروی برقی و باتری وارد بورس شده‌اند و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده‌اند اما در حال حاضر با چالش نقدینگی و سرمایه دست به گریبان هستند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به لوردز تاون موتور و پروترا اشاره کرد. با این وجود گارتنر می‌گوید نوآوری‌های جدید باعث کاهش هزینه‌های تولید و قیمت خودروهای برقی خواهند شد. مدیر این موسسه می‌افزاید:

شرکت‌های جدید خواهان بازتعریف جدید وضعیت خود در صنعت خودرو هستند. آن‌ها خواهان نوآوری‌هایی خواهند بود که هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند. از جمله این نوآوری‌ها می‌شود معماری متفاوت یا ساخت با قالب‌های بسیار بزرگ را نام برد که هزینه‌های تولید و زمان مونتاژ را کاهش می‌دهند. قطعاً برندهای خودرویی باید خود را با این شرایط وفق دهند تا زنده بمانند.

تا سال 2027، نسل بعدی خودروهای برقی هزینه‌های تولید کمتری نسبت به مدل‌های بنزینی قابل‌مقایسه خواهند داشت و نکته جالب اینکه کاهش هزینه‌های تولید این خودروها سریع‌تر از کاهش هزینه‌های تولید باتری‌ها خواهد بود؛ اما یک موضوع مهم وجود دارد و آن‌هم به هزینه‌های تعمیر خودروهای برقی مربوط می‌شود که گران‌تر خواهد شد. گارتنر می‌گوید تا آن سال متوسط هزینه تعمیر یک خودروی برقی در بخش‌های بدنه و باتری تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

با این تفاسیر اگر یک خودروی برقی تصادف سنگینی را تجربه کند به احتمال زیاد اوراقی خواهد شد زیرا هزینه‌های تعمیر آن بیشتر از ارزش باقی مانده خودرو خواهد بود. همچنین هزینه تعمیرات بالاتر می‌تواند منجر به افزایش حق بیمه و یا حتی عدم بیمه کردن برخی خودروهای خاص شود. این موارد شاید در نهایت باعث عقب‌نشینی مصرف‌کنندگان از انتخاب خودروهای برقی شود؛ اما گارتنر می‌گوید دنیای خودروهای برقی آینده روشنی دارد و پیش‌بینی می‌کند علیرغم تمامی مشکلات موجود، فروش آن‌ها در سال جاری افزایش یابد. طبق پیش‌بینی‌ها فروش خودروهای بدون آلایندگی در سال جاری به 18.4 میلیون دستگاه و در سال 2025 به 20.6 میلیون دستگاه خواهد رسید اما بنا به گفته گارتنر، وضعیت بازار در حال تغییر است و رقابت شدیدی وجود دارد که شاید منجر به حذف برخی رقبا شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.