خودروهای برقی کارکرده قیمت کمتری از نمونههای بنزینی دارند
در بازار ایالاتمتحده، هزینه پرداختی متوسط مردم در مقایسه با سال همهگیری کرونا همچنان روبه رشد است اما تمام مدلهای بازار این رشد را تجربه نمیکنند. با گذر عمر وسایلنقلیه برقی، فاصله نسخههای دستدوم این محصولات با نمونههای همتراز درونسوزشان بیشتر شده است. بر پایه گزارش «iSeeCars»، برقیهای دستدوم ارزانتر از مدلهای بنزینی شدهاند.
این مجموعه گزارش میدهد که در ماه مه 2024، تفاوت قیمت متوسط خودروهای برقی درونسوز به 8.5 درصد بهنفع خودروهای درونسوز رسیده است؛ یعنی حدودا 2,657 دلار اختلاف قیمت. ماه گذشته، نرخ متوسط پرداختشده برای یک خودروی برقی برابر 28,767 دلار در برابر 31,424 دلار برای خودروهای بنزینی بود.
جدول زیر هزینه صرفشده روی هر نوع خودرو را در چند ماه گذشته در بازار آمریکا نمایش میدهد:
ماه | نرخ متوسط برقی دستدوم (دلار) | نرخ متوسط بنزینی دستدوم (دلار) | اختلاف قیمت (دلار) | تفاوت (درصد) |
مه 2024 | 28,767 | 31,424 | -2,657 | -8.5 |
آوریل 2024 | 29,066 | 31,391 | -2,325 | -7.4 |
مارس 2024 | 29,925 | 31,015 | -1,090 | -3.5 |
فوریه 2024 | ,30,904 | 31,169 | -265 | -0.9 |
ژانویه 2024 | 33,275 | 31,689 | 1,586 | 5 |
دسامبر 2023 | 33,572 | 29,789 | 3,783 | 12.7 |
نوامبر 2023 | 34,275 | 30,116 | 4,159 | 13.8 |
اکتبر 2023 | 34,994 | 30,906 | 4,088 | 13.2 |
سپتامبر 2023 | 34,926 | 31,147 | 3,779 | 12.1 |
مشخصا میزان هزینه متوسط در هر دو نوع خودرو نسبتبه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. یک سال پیش، ارزش خودروهای برقی 25 درصد بالاتر از نمونههای بنزینی همردهشان بود؛ یعنی 10,783 دلار در برابر 33,469 دلار. بنابراین با وجود افت و خیز محسوس نرخ متوسط خودروهای برقی کارکرده، این هزینه برای خودروهای بنزینی دستدوم چندان زیادی نبوده و حدود 31 هزار دلار باقی مانده است. برای مشاهده دقیق این روند میتوان نرخ تسلا مدل 3 و بیامو سری 3 را با یکدیگر مقایسه کرد. خودروی تسلا، سال گذشته 2,635 دلار گرانتر از سدان بیامو بود اما حال 4,806 دلار ارزش کمتری دارد.
به گزارش رسانه iSeeCars، خودروهای زیر از بالا به پایین، بیشترین افت قیمت را تجربه کردهاند:
- جگوار آی-پیس
- شورولت بولت برقی
- هیوندای کنا برقی
- کیا نیرو برقی
- نیسان لیف
- تسلا مدل 3
- تسلا مدل X
- جگوار ای-پیس
- تسلا مدل S
- مازراتی لوانته برقی
روند کنونی فروش خودروهای برقی رو به رشد ارزیابی میشود اما بر اساس گزارشها، نرخ این رشد نسبتبه سالهای گذشته کاهش پیدا کرده و مطابق انتظار خودروسازان پیش نرفته است. به همین جهت، شرکتهایی چون جنرالموتورز، ریویان و لوسید محصولات تولیدشده بدون مشتری زیادی دارند. در همین راستا، جنرالموتورز فعلا تولیدات بخشی از خودروهای برقیاش را متوقف کرده تا روی برنامه خودروهای خودران تمرکز بیشتری کند.
از آنجا که بازار دستدوم مناسب یکی از اصلیترین فاکتورهای خرید خودرو به شمار میرود، با ادامه روند ارزشگذاری کنونی برای خودروهای برقی، میتوان انتظار داشت که رشد خرید آنها باز هم با کاهش روبهرو شده تا آنکه در نقطهای خاص به تعادل با خودروهای درونسوز برسد. دولتهای غربی با توجه به هدفگذاری و برنامهشان برای دستیابی به آیندهای بدون وسایلنقلیه درونسوز، احتمالا مجبور به اتخاذ سیاستهایی تازه خواهند شد. نظر شما درباره این اتفاقات چیست؟