شرکتهای خودروسازی دادههای مردم را به قیمت پایین میفروشند!
تمام خودروها در حال حرکت به سوی مسیر اینترنتی شدن و برقیشدن حرکت میکنند. این دستورپخت ناخواسته که امروز در تمام شرکتها به المانی رایج بدل شده ، با چاشنی هوشمصنوعی هم همراه شده است. استفاده از این اینترنت و AI باعث میشود که شرکتهای خودروسازی رفتار و برخورد کاربران خود با خودروشان را موردبررسی قرار دهند و از آن دادهها برای توسعههای بعدی استفاده کنند. اما همانطور که بسیاری از کاربران آشنا به زمینه فناوری نگران بودند، از ابتدای این مسیر امکان سواستفاده از این دادهها وجود داشت؛ تا اینکه سرانجام گزارشی از مجله «نیویورک تایمز» منتشر شد و نشان داد این اقدام توسط شرکتهای خودروسازی انجام شده است.
بر پایه این گزارش که از طرف یک سناتور آمریکایی به کمسیون تجارت فدرال این کشور ارسال شده است، خودروسازان دادههای یادشده را به قیمتی ناچیز به شرکت سومشخص فروختهاند. نویسنده نامه، «سناتور وایندن»، روی سه خودروسازی هوندا، جنرالموتورز و هیوندای تمرکز میکند که دادههایشان را به مجموعه «وریسک» فروختهاند؛ وریسک هم دادههای دریافتیاش را به شرکتهای بیمهکننده تحویل داده است تا نرخ ریسکشان را با آن تطبیق بدهند.
نکتهتعجب برانگیزتر این ماجرا، مبلغ بسیار کمی است که خودروسازان در ازای فروش این دادهها دریافت کردهاند. وریسک برای دسترسی به دادههای بیش از چهار سال 97 هزار خودروی هوندا تنها مبلغ 25,920 دلار را به این شرکت پرداخت کرده است؛ یعنی 26 سنت بهازای هر خودرو! هیوندای کرهای برای فروش دادههای بیش از 1 میلیون خودروی خود در طی 6 سال مبلغ 1 میلیون دلار را دریافت کرده است و جنرالموتورز هم از ارائه رقم دریافتیاش، خودداری کرده است.
سناتور آمریکایی مطمئن است که تاکنون دادههای بیش از 8 میلیون خودرو به فروش رسیده است. او در نامه خود مینویسد:
شرکتها نباید دادههای آمریکاییها را بدون اجازه آنها بفروشند. واقعا تحقیرآمیز و توهینکننده است که خودروسازان محصولاتشان را به ارزش دهها هزار دلار به فروش برسانند و سپس چند دلاری هم از فروش اطلاعات شخصی مشتریانشان به دست بیاورند.
هر چند پیش از فروش اطلاعات شخصی از مشتریان شرکتهایی هوندا و جنرالموتورز نظرسنجی شده بوده است اما وایدن این امر را فریبکارانه قلمداد کرده است. در سوی دیگر، تمام خودروهای هیوندای که به اینترنت متصل میشدند، دادههای خود را در اختیار مجموعه وریسک قرار دادهاند. تنها خبر خوشحالکننده این است که مجموعه وریسک کار خود را یک ماه بیشتر ادامه نداد؛ اما با این شرایط هم سناتورهای آمریکایی خواستار تحقیقات بیشتر FTC در حوزه دسترسی و استفاده از دادههای شخصی کاربران هستند. به نظر شما، آیا شرکتها باید مجاز به استفاده از این دادهها باشند؟ آیا این سیاست فروش دادهها، مختص شرکتهای ارائهدهنده خدمات رایگان نیست؟ هر چند که کار آنها هم غیرمجاز و غیراخلاقی شمرده میشود.