تاریخچه و افتخارات پیرلی؛ برند فرمول یک و رکورددار نوربرگ رینگ!
پیستهای معدودی در جهان به اندازه نوربرگ رینگ مشهور هستند و اکثر خودروسازان به منظور تست و اثبات توانایی محصولات خود راهی جهنم سبز میشوند. این برندها از 147 پیچ دشوار و نفسگیر نوربرگ رینگ برای ارزیابی عملکرد سیستم تعلیق و هندلینگ محصولات پرفورمنس خود استفاده میکنند؛ اما خودروسازان همیشه مدیون چند شرکتی هستند که شاید بهصورت مستقیم خودرو نسازند اما مستقیماً در فرایند ثبت رکورد خودروها شرکت دارند. یکی از این برندها پیرلی است که لاستیکهای آن کاملاً در دنیا شناخته شدهاند. در این مقاله میخواهیم نگاهی به پیشینه و محصولات پیرلی داشته باشیم.
لاستیکهای ساخت پیرلی زیر برخی از خودروهای رکوردشکن نوربرگ رینگ بکار رفتهاند و ما به آنها اشاره میکنیم:
- رکورددار خودروی کامپکت: آئودی RS3 مجهز به لاستیک پی زیرو تروفئو R و زمان 7 دقیقه و 33.123 ثانیه
- رکورددار شاسیبلند: آئودی RS Q8 پرفورمنس مجهز به لاستیک پی زیرو و زمان 7 دقیقه و 36.698 ثانیه
- رکورددار خودروی برقی: پورشه تایکان توربو GT مجهز به لاستیک پی زیرو تروفئو RS و زمان 7 دقیقه و 07.55 ثانیه
- رکورددار کراس اور برقی: هیوندای آیونیک 5 مجهز به لاستیک پی زیرو کورسا و زمان 7 دقیقه و 45.59 ثانیه
پیرلی سازنده طیف وسیعی از لاستیکها برای انواع خودروهاست. این شرکت جزو قدیمیترین برندهای حاضر در بازار بوده و پیشینه آن به سال 1872 بازمیگردد یعنی زمانی که لاستیکهای منعطف را برای استفاده در کالسکهها میساخت. با فراگیری خودرو در سراسر جهان، پیرلی فرصت را برای حضور بیشتر در بازار مهیا دید. استفاده از تجربهای که در تولید لاستیکهای منعطف به دست آمده بود به پیرلی کمک کرد تا تولید لاستیکهای خودروها در سال 1901 را آغاز کند. این شرکت روز به روز رشد کرد و لاستیکهای پیشرفتهای را برای خودروهای جادهای و مسابقهای تولید نمود.
پیرلی لاستیکهای رادیال پهن را با همکاری لانچیا و در دهه 70 میلادی معرفی کرد. این لاستیکها دارای ارتفاع دیواره کمتر و پهنای بیشتر بودند. پهنای لاستیکهای رادیال به آنها کمک میکرد تا علاوه بر ایجاد چسبندگی لازم در مسابقات رالی، عملکرد نرمتری هم داشته باشند و درعینحال در برابر فشارهای زیاد مسابقات دوام بیاورند. امروزه پیرلی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لاستیک خودرو در دنیاست و محصولاتش در خودروهای شاخصی همچون مک لارن آرتورا و بی ام و iX بکار میروند. پیرلی در موتور اسپرت نیز حضور پررنگی داشته و تنها تأمینکننده لاستیک خودروهای فرمول یک از سال 2011 تاکنون و مسابقات قهرمانی سوپر بایک جهان از سال 2003 تا به امروز است.
احتمالاً شما نیز میدانید که لاستیکها جزو مهمترین جنبههای یک خودروی پرفورمنس هستند زیرا تنها بخش در تماس وسیله نقلیه با زمین به حساب میآیند و بنابراین این چهار نقطه تماس باید با نیروهای فرمان، ترمز و شتاب کنار بیایند. این نیروها در خودروهای پرقدرت بسیار زیاد هستند و هرچه سرعت و وزن خودرو افزایش یابد میزان آنها نیز بیشتر خواهد شد و به تبع آن لاستیکها تحتفشار قرار خواهند گرفت. روشهای ساخت گوناگونی برای ساخت لاستیک و ایجاد الگوهای مناسب آج وجود دارد. درصورتیکه فقط یکی از اجزای لاستیک با دیگر بخشها هماهنگی نداشته باشد عملکرد نهایی خودرو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
لاستیکهای نامرغوب با گذشت زمان داغ میشوند و استهلاک آنها افزایش یافته و از چسبندگی آنها کاسته میشود. بسته به هدف تولید، لاستیکهای مسابقهای میتوانند برای عملکرد بهینه در دماها و سطوح مختلف طراحی شوند. لاستیکهای جادهای اما باید در شرایط گوناگونی عمل کنند. به همین خاطر برندهایی همچون پیرلی تستهای بسیار زیادی را انجام میدهند تا از کیفیت لاستیک تولیدی خود مطمئن شوند. یکی از بهترین تأسیسات تست دنیا برای لاستیک و خود خودرو همین پیست 20 کیلومتری نوربرگ رینگ است که از 147 پیچ دشوار برخوردار بوده و سنگ محک واقعی به شمار میرود.
پیرلی از نوربرگ رینگ به عنوان یکی از بهترین آزمایشگاههای خود استفاده میکند. پیرلی نقش پررنگی در توسعه خودروها دارد و حتی لاستیکهای سفارشی را برای محصولات شاخصی همچون فراری لافراری توسعه داده است. این شرکت میگوید هر ساله بیش از یک رکورد طی دور پیست نوربرگ رینگ را بر جای میگذارد. پیرلی رابطه نزدیکی با برندهای آلمانی همچون آئودی و پورشه دارد و از سال 2019 تاکنون حداقل 8 رکورد با خودروهای مختلف را ثبت کرده است. برای مثال پیرلی در سال 2023 و با همراهی پورشه توانست رکورد سریعترین خودروی برقی تولیدی در جهنم سبز را ثبت نماید.
با اینکه پیرلی از نظر رکورد برای خودروهای جادهای در نوربرگ رینگ میدرخشد اما رکورد امروزی در اختیار شرکت دیگری است. با اینکه پورشه همکار قدیمی پیرلی محسوب میشود اما خودروی مسابقهای 919 هیبرید تریبیوت،رکورددار فعلی نوربرگ رینگ از لاستیکهای میشلن استفاده کرده است. این هیولای تکسرنشین با 1160 اسب بخار، تیرماه 1397 توانست یک دور جهنم سبز را در 5 دقیقه و 19.55 ثانیه طی کند. تا زمانی که خودروی خاص دیگری با لاستیکهای پیرلی، رکورد 919 هیبرید را ارتقا ندهد، افتخار میشلن دستنخورده باقی خواهد ماند.